تنظیم هرگونه قرارداد در خارج از دفاتر اسناد رسمی غیرقانونی است

۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۲۱:۴۰:۵۵
کد خبر: ۱۳۶۴۷۹۵
تنظیم هرگونه قرارداد در خارج از دفاتر اسناد رسمی غیرقانونی است
معاون دادگستری استان اردبیل گفت: تنظیم هرگونه قرارداد در خارج از دفاتر اسناد رسمی، غیر قانونی و فاقد اعتبار لازم است.

به گزارش خبرگزاری برنا از اردبیل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل بر اجرای بدون اغماض طرح اجرای قانون پیش فروش ساختمان در این استان تاکید کرد و گفت: مشاوران املاک در حد صدور معرفی نامه به دفاتر اسناد رسمی صلاحیت دارند و تنظیم هرگونه قرار داد در بنگاه‌ها و خارج از دفاتر رسمی غیرقانونی است.

وی در نشست با اعضای هیات مدیره اتحادیه‌های مشاوران املاک و خودرو اردبیل از افزایش پرونده‌های مرتبط با معاملات خودرو و ملک در محاکم قضایی این استان خبرداد و گفت: نحوه عملکرد مشاوران و اتحادیه‌ها می‌تواند در پیشگیری از تشکیل پرونده‌ها و حل و فصل اختلافات مردم موثر باشد.

آفاقی افزود: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل اضافه کرد: موضوع پیش‌فروش ساختمان نیز از جمله معضلاتی است که حجم قابل توجهی از دعاوی را به خود اختصاص داده است.

وی به فعال شدن گشت‌های تلفیقی بازرسی از مشاورین املاک و خودرو در اردبیل اشاره کرد و گفت: در گشت‌های تلفیقی مدنظر نمایندگان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، دادستانی ، اتاق اصناف ، اتحادیه‌های خودرو و املاک، پلیس راهور و پلیس اماکن عمومی حضور خواهند داشت.

آفاقی در ادامه پلمب واحدهای مشاوران املاک و خودرو فاقد پروانه در اردبیل را از جمله ماموریت‌های گشت‌های تلفیقی ذکر کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل همچنین با اشاره به اجرای قانون پیش فروش ساختمان و جرم تلقی شدن عدم ثبت قرارداد در دفاتر اسناد رسمی، بر لزوم برخورد بدون اغماض دستگاه قضایی در این خصوص تاکید کرد و افزود: در بحث پیش فروش املاک برابر قانون، مشاوران املاک در حد صدور معرفی نامه به دفاتر اسناد رسمی صلاحیت دارند و تنظیم هرگونه قرارداد در بنگاه‌ها و خارج از دفاتر رسمی غیرقانونی بوده مجازات سنگینی در پی دارد.

وی با تاکید بر لزوم آگاه‌سازی مردم دراین زمینه خاطرنشان کرد: شهروندان در مراجعه به مشاورین املاک صلاحیت آنها و داشتن شناسه و کد و پروانه فعالیت آنها را مورد بررسی قرار دهند.

آفاقی افزود: مقرر شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک برچسبی حاوی مشخصات مشاوران صلاحیت‌دار در محل فعالیت آنها الصاق شود و نیز فرم‌های متحدالشکل معرفی نامه در موضوع پیش فروش ساختمان تدوین شود.

وی گفت: در بنگاه‌های املاک که صرفا در حد صدور معرفی نامه برای دفاتر اسناد رسمی صلاحیت دارند، از فرم‌های متحدالشکل مصوب استفاده خواهد شد و در صورت عدم مراجعه پیش فروشنده و پیش خریدار به دفاتر اسناد رسمی، این معرفی نامه‌ها فاقد اعتبار می‌باشد.

انتهای پیام

نظر شما