راه‌آهن خرم‌آباد- دورود ـ اندیمشک : قصه‌ای که بیش از یک دهه از وعده انجام آن می‌گذرد / تاکید رییس جمهور بر تکمیل پروژه

۱۴۰۱/۰۶/۱۹ - ۱۱:۵۶:۴۹
کد خبر: ۱۳۷۵۳۵۰
راه‌آهن خرم‌آباد- دورود ـ اندیمشک : قصه‌ای  که بیش از یک دهه از وعده انجام آن می‌گذرد / تاکید رییس جمهور بر تکمیل پروژه
راه‌آهن خرم‌آباد- دورود ـ اندیمشک یکی از پروژه‌های عمرانی لرستان است که سال ۹۰ کلنگ احداث آن به زمین زده شدو در سفر اخیر هیات‌دولت به لرستان نیز یکی از موضوعاتی بود که از سوی مسئولین استان در جلسه‌ طرح موضوع شد و آغاز عملیات اجرایی آن مورد تاکید رئیس جمهور قرار گرفت.

خبرگزاری برنا لرستان - گروه اقتصادی : راه‌آهن خرم‌آباد- دورود ـ اندیمشک قصه‌ای است که بیش از یک دهه از وعده انجام آن می‌گذرد اما هنوز این وعده‌ها عملیاتی نشده و مردم چشم به راه شروع مجدد عملیات اجرایی قطار می‌باشند، در این میان با سفر هیئت دولت به استان و تاکید استاندار لرستان و سخنان صریح ریاست جمهور در رابطه با این موضوع، امید به عملی شدن و آغاز مجدد عملیات اجرایی این پروژه کلیدی دو‌چندان شده است.

 راه‌آهن خرم‌آباد- دورود ـ اندیمشک یکی از پروژه‌های عمرانی لرستان است که سال ۹۰ کلنگ احداث آن به زمین زده و سال ۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز شد؛ بنا بود تا شهریور ۹۸ به بهره‌برداری برسد اما این پروژه ریلی به خاطر کمبود اعتبار و معارضین محلی متوقف مانده و در سفر اخیر هیات‌دولت به لرستان یکی از موضوعاتی بود که از سوی مسئولین استان در جلسه‌ طرح موضوع شد و آغاز عملیات اجرایی آن مورد تاکید رئیس جمهور قرار گرفت.

*پروژه راه‌آهن خرم‌‌آباد در دستور کار و جزو مصوبات سفر قرار گرفته است

با این اوصاف حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، در سفر به لرستان و در دیدار خود با اقشار مختلف مردم این استان با تاکید بر اینکه مسئله ریل و راه آهن لرستان جزو مصوبات سفر قرار گرفته است و البته موضوع راه‌آهن لرستان سال‌ها پیش باید حل می‌شد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود، بیان کرد: «عقب ماندگی‌های گذشته را باید جبران کنیم و بعد حرف‌های جدید برای استان بزنیم»

او خاطرنشان کرد: پروژه راه‌آهن خرم‌‌آباد در دستور کار و جزو مصوبات قرار گرفته و آن را از اولویت‌های استان می‌دانیم.

رئیس جمهور بر توسعه یافتگی در کشور در بستر عدالت تاکید کرد و گفت: در بودجه ریزی و اقداماتی که دنبال می‌کنیم عدالت برای ما بسیار مهم است؛ مسائل باید تحت الشعاع عدالت دنبال شود تا مردم هم از عدالت و هم از توسعه یافتگی بهره ببرند. 

*پروژه راه‌آهن خرم‌‌آباد ظرف سه سال به پایان می‌رسد

همچنین در جلسه شورای اداری که با حضور رئیس جمهور در لرستان برگزار شده بود، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن لرستان با بیان اینکه بین ۳۸ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سه سال پروژه می‌شود که پروژه تعطیل است، افزود: در این زمینه نیز تلاش کنیم تا این پروژه تمام شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پیشنهادم برنامه زمان‌بندی سه‌ساله است تا بتوانیم پروژه را به نقطه‌ای برسانیم و در پایان دولت تعیین تکلیف شده باشد.

او  قول داد: منابع این پروژه هم قابل تأمین است و بعد از سفر، طرح راه‌آهن لرستان مجدد فعال می‌شود.

قاسمی افزود: این پروژه در دولت و در حضور معاون اول رئیس جمهور مورد بررسی قرار گرفته و بناست از محل‌هایی خارج از بودجه جاری کشور تأمین اعتبار شود. 

*راه‌آهن لرستان جزو پروژه‌های تهاتر نفت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت

احمدرضا دالوند، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه گیر اصلی پروژه راه آهن دورود-خرم‌آباد- اندیمشک موضوع قرارداد است، عنوان کرد: قرارداد پروژه همان قرار داد سال ۹۲ است و بروز رسانی نشده که برای بروزرسانی نیاز بود حتما از مسیر سازمان و شورای عالی فنی کشور عبور کند، در این رابطه مکاتبات زیادی داشتیم و یک سری مدارک و توجیهات را به سازمان برنامه و بودجه کشور و شرکت توسعه زیر ساخت‌ها ارائه کردیم.

او  بیان کرد: همراه با استاندار لرستان با سازمان برنامه و بودجه پیگیری پیش جلسه شورای عالی فنی با حضور رییس دبیرخانه شورای عالی فنی کشور، قرارگاه خاتم، شرکت توسعه زیر ساخت‌ها، سازمان برنامه و بودجه بودیم که در این جلسه ابهامات برطرف شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: منتظر جلسه نهایی شورای عالی فنی کشور در رابطه با اصلاح قرار داد راه آهن هستیم، که اگر این قرار داد آن طور که مدنظر است اصلاح شود مشکل اصلی برطرف شده است.

دالوند در خصوص تامین اعتبار پروژه هم توضیح داد: این پروژه که یک پروژه ملی است جزو پروژه‌های تهاتر نفت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

او  با بیان اینکه پروژه در حال حاضر متوقف است، بیان کرد: بازه زمانی برای تکمیل پروژه در سفر وزیر راه و شهرسازی ۳ سال تعریف شده است.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد اراضی پروژه تملک شده و باقی تملک هم با بروز رسانی قرار داد و تامین اعتبار انجام می‌شود، عنوان کرد: پروژه از پیشرفت ۳۸ درصدی برخوردار است.

دالوند با تاکید بر اینکه این پروژه یکی از مطالبات جدی مردم است، گفت: به طور جدی پیگیر پروژه هستیم و امیدواریم در دولت سیزدهم که به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار این دولت است به سرانجام برساند.

*دستور رئیس جمهور بر تکمیل پروژه راه‌آهن لرستان

 سمانه حسن‌پور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان نیز آخرین برآورد پروژه را ۶۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این پروژه علاوه بر اینکه جزو مصوبات رئیس جمهوری است و دکتر رئیسی تاکید بر ضرورت تکمیل آن نموده است.

حسن پور بیان کرد: طبق برنامه زمان بندی باید ظرف سه سال پروژه راه آهن دورود- خرم‌آباد تکمیل شود.

او  خاطر نشان کرد: تحرکات خوبی صورت گرفته و عزم مسئولان کشوری و استانی بر فعال شدن و به سرانجام رسیدن پروژه راه آهن است.

*راه‌آهن لرستان یکی از پروژه‌های مهم در حوزه زیرساختی استان است

فرهاد زیویار استاندار لرستان در آخرین مصاحبه با اصحاب رسانه لرستان گفته بود: راه‌آهن خرم‌آباد-دورود- بروجرد که یکی از پروژه‌های مهم در حوزه زیرساختی استان است.

او تاکید  کرد: این پروژه در ردیف پروژه‌های مصوب سفر ۱۹ آذر ریاست‌جمهوری به لرستان است، از این رو با دیگر پروژه‌ها متفاوت بوده و هزینه و اعتبار آن بسیار بیشتر از دیگر مصوبات سفر است کمااینکه اعتبار چند هزار میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته شده است.  

استاندار لرستان با اشاره به پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی برای تکمیل پروژه راه‌آهن استان، بیان کرد: وزیر راه تاکید داشت که این مجموعه در قالب طرحی سه ساله پیش‌بینی شود که در همین راستا طرح تکمیل پروژه تهیه و به وزارت راه و شهرسازی ارائه شد.  

زیویار با بیان اینکه قرارداد پروژه در سال‌های گذشته بسته شده و نیازمند اصلاحاتی بود، افزود: این تغییرات در قرارداد مستلزم این است که از طرف وزارت راه و شرکت زیرساخت در اختیار سازمان برنامه و بودجه و شورای فنی سازمان قرار داده شود که این موضوع فرایندهای طولانی در بر داشت و بدنبال آن هستیم تا هرکه سریع‌تر موانع اداری برطرف شود.

او با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در راستای اصلاح کردن موارد و موانع مورد نیاز، گفت: تغییرات منظور شده در اختیار وزارت راه قرار گرفت و نهایتا قرار شد در جلسه فردای شورای فنی سازمان برنامه و بودجه مطرح و در صورتی که مصوب شود فرآیندهای بعدی آن شروع می‌شود.

 *راه‌آهن لرستان یکی از ابر پروژه‌های کشور است

نماینده عالی دولت در استان، راه‌آهن لرستان را از جمله ابر پروژه‌های کشور عنوان و تصریح کرد: اعتبارمورد نیاز این پروژه چند هزار میلیارد است و از این‌رو باید تامین اعتبار و پشتوانه‌های مالی متفاوتی از جمله تهاتر نفت برای آن پیش‌بینی شود.

او  پیشرفت فعلی پروژه راه‌آهن لرستان را ۳۹ درصد خواند و افزود: طی روزهای آینده از طرف شرکت زیرساخت و قرارگاه خاتم بازدیدهایی را خواهند کرد.

*موانع پیش‌روی پروژه راه آهن لرستان اداری است

استاندار لرستان بیان کرد: در حال حاضر موانع پیش‌روی پروژه اداری است، ضمن اینکه عزم اضلاع چندگانه این مجموعه از قبیل قرارگاه خاتم، وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه همگی درصدد راه‌اندازی و تکمیل این پروژه هستند.

زیویار از اشتغال‌زایی و درآمدزایی بالای این پروژه پس از برطرف شدن موانع خبر داد و گفت: اعتبارات آماده تزریق به پروژه هستند و تنها موانع اداری باید حل شوند.   

او  احداث راه‌آهن لرستان را از جمله اقدامات در راستای تحقق شعار سال دانست و خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه راه‌های کشور را ارتقا بخشیده و نقش بسیار مهمی در توسعه منطقه دارد و در عین حال اشتغال‌زایی بالایی نیز به همراه خواهد داشت و بر همین اساس تمام تلاش خود را برای آغاز مجدد پروژه بکار گرفته‌ایم.

* پروژه راه آهن لرستان جزو چهار پروژه پیشنهادی به مقام معظم رهبری جهت تامین اعتبار از محل تهاتر نفت.

نماینده عالی دولت در لرستان  با بیان اینکه تاکنون ۳۷۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و برای ادامه عملیات اجرایی و تکمیل آن هر سال ۲۰۰۰ میلیارد ریال در مجموع طی سه سال ۶۰۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه نیاز است، خاطرنشان کرد: این ابر پروژه با تاکید رئیس جمهور به عنوان مصوبه سفر قرار گرفته و در شرف حل موانع و آغاز مجدد عملیات اجرایی است.

زیویار اضافه کرد: عدم بروز رسانی قرارداد و عدم تامین منابع مالی از دلایل تاخیر در اجرای پروژه راه‌آهن دورد- خرم‌آباد- اندیمشک است.

*مشکل قراردادی پروژه راه‌آهن لرستان مرتفع شده است

استاندار لرستان اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده و برگزاری پنج جلسه در سازمان برنامه و بودجه کشور با مصوبه شورای عالی فنی کشور خوشبختانه مشکل قراردادی پروژه مرتفع شده است.

او عنوان کرد: همچنین با پیگیری‎‌های صورت گرفته پروژه راه‌آهن لرستان جزو چهار پروژه پیشنهادی به مقام معظم رهبری حفظه‌الله جهت تامین اعتبار از محل تهاتر نفت می‌باشد.

لازم به ذکر است؛ پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد ۱۲۱ کیلومتر است که در چهار قطعه احداث خواهد شد، امید می رود که عملیات اجرایی این ابر پروژه هرچه زودتر آغاز و کام تلخ مردم لرستان را شیرین کند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز