سهم جامعه امروزی از ادبیات به صفر نزدیک است / استاد شهریار بزرگترین و صادق‌ترین شاگرد حافظ و سعدی است

۱۴۰۱/۰۶/۳۰ - ۱۰:۵۴:۱۷
کد خبر: ۱۳۷۹۸۰۴
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان گفت: در جامعه امروز از شعر به‌عنوان تفنن و به لایه سطحی از شعر توجه می‌شود .

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ؛  علی نوری  در دومین نشست ادبی «شهریار غزل» که در سالن شهید حیدریان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شده بود ، اظهار کرد : دردی که گربیان‌گیر جامعه شده، نبود شعر و ادبیات و کمرنگ شدن آن در جامعه است، زمانی که ادبیات از هر جامعه رخت بربندد، درگیری، خشونت، کینه و ... وارد جامعه خواهد شد.

او  ادبیات را زبان ناخودآگاه و درون انسان برشمرد و افزود: ادبیات زبان را می‌پالاید، زبانی که زیر لگدمال فشارهای اجتماعی، فشارهای کاری فرسوده و له شده است به کمک ادبیات و شعر دوباره سرزنده خواهد شد.

نوری با اشاره به انواع شیوه‌های ارتباطی ،  تصریح کرد: بهترین شیوه و البته اثرگذارترین آن‌ها، ادبیات است. شعر سرچشمه نوشین، گوارا و سیراب‌کننده عواطف است.

این استاد دانشگاه به بیان برخی ویژگی‌های شعر پرداخت وگفت: شعر عبرت‌آموز، شیرین‌تر از واقعیت و تجربه، زلال‌تر از زندگی و موثرتر از فلسفه علم و اخلاق است.

او با تاکید  بر اهمیت شعر و ادبیات در زندگی افراد ، ادامه داد: سهم جامعه امروزی از ادبیات به صفر نزدیک است. تمام نگرانی‌ها، برخوردهای اجتماعی، تحمل نکردن‌ها، نقد نپذیرفتن‌ها ناشی از این است که از زبان دل و ادبیات استفاده نمی‌کنیم. زبان منطق تا جایی اثرگذار است، از جایی به بعد زبان دل و ادب است که تاثیرگذار خواهد بود.

این  استاد ادبیات دانشگاه لرستان کم‌توجهی به شعر و ادبیات را باعث بسیاری از ناهنجاری‌ها و گرفتاری‌ها در جامعه عنوان کرد و افزود: در جامعه امروز از شعر به‌عنوان تفنن و به لایه سطحی از شعر توجه می‌شود و یا آرایش سطحی از زندگی به آن پرداخته می‌شود، و این درحالی است که بسیاری از ناهنجاری‌ها در خانواده‌ها، مدارس و حتی محافل دانشگاهی وجود دارند که اگر به مقوله شعر به درستی پرداخته شود و به محتوای اشعار، توجه ویژه‌ای داشته باشیم، می‌توانیم در بهبود این ناهنجاری‌ها قدم برداریم.

نوری  با بیان اینکه سه دلیل برای نام‌گذاری رو شعر و ادب به نام شهریار از نظر او وجود دارد ، عنوان کرد: نخست؛ شهریار بزرگترین و صادق‌ترین شاگرد حافظ و سعدی است. دوم؛ شهریار حد واسط و نقطه اعتدال و میانه و حد وسط شعر سنتی و معاصر است. هم شاعر اندیشه‌ها و مضامین سنتی است و هم اندیشه نو را وارد ادبیات می‌کند. سوم؛ شهریار آیینه دردهای معاصر است البته نیما، اخوان و شاملو نیز بوده‌اند اما شهریار این دو ویژگی دیگر را نیز با خود دارد و خوب است، چنین روزی به نام او نام گذاری شده است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز