با حاکمیت و حکمرانی شبکه‌های اجتماعی مجازی روبه‌رو هستیم

۱۴۰۱/۰۸/۲۴ - ۱۸:۵۸:۰۶
کد خبر: ۱۳۹۹۴۱۰
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: با حکمرانی شبکه‌های اجتماعی مجازی روبه‌رو هستیم که ارزش‌های خاص خود را فراتر از یک جغرافیای مشخص، تبلیغ و ترویج می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ؛ وحید یامین پور روز سه شنبه در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه لرستان که در دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان برگزار شده بود ، اظهار کرد: قبلاً قدرت، فقط تابعی از قدرت سخت، نظامی، اعمال زور و خشونت و قدرت سرمایه گذاری و اقتصادی بود اما در 10 سال اخیر مفهوم قدرت نرم یا همان قدرت نرم نیز مورد توجه قرار گرفت؛ اینکه قدرت یعنی توان گفتمانی حکومت ها.

او افزود: شاهد هستیم که اهمیت قدرت در جهان امروز، براساس قدرت نرم و گفتمان، افزایش یافته است؛ حاکمیت‌ها و حکومت‌ها باید قدرت نرم و گفتمانی داشته باشند و قدرت فقط محدود به قدرت نظامی و سخت نیست.

یامین پور تصریح کرد: پیش‌تر مفهوم حاکمیت فقط معنای جغرافیایی داشت؛ اما امروز شاهد هستیم که حاکمیت فقط محدود به جغرافیای مشخص نیست؛ شهروند ساکن یک جغرافیا می‌تواند همزمان تحت یک حاکمیت دیگری هم که همان حکمرانی شبکه اجتماعی مجازی است باشد؛ ما امروز با حاکمیت و حکمرانی شبکه‌های اجتماعی مجازی روبه‌رو هستیم که ارزش‌های خاص خود را فراتر از یک جغرافیای مشخص، تبلیغ و ترویج می‌کنند.

دبیر شورای عالی جوانان گفت: اینگونه اعمال حکمرانی در بسیاری از موارد در تعارض با حکمرانی‌های ملی است؛ شهروند هم شهروند متعلق به حاکمیت ملی است و هم متعلق به حکمرانی شبکه‌های اجتماعی و این نوع تعارض است.

او بیان کردتعارض و تضاد بین حاکمیت ملی بر شهروندان با حاکمیت شبکه‌های اجتماعی مجازی جهانی بر شهروندان، باعث ایجاد تنش‌ها می‌شود؛ بسیاری از کشورها هم این مشکل را دارند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان  کرد: اگر از منظر نظرات فیلسوفانی همچون ژان بودریار بخواهیم به فعالیت مجازی و رسانه‌ای نگاه کنیم این نوع فعالیت‌ها، بازنمایی واقعیت نیستند بلکه وانمایی واقعیت هستند؛ یعنی واقعیت را رسانه می‌سازد نه اینکه منعکس کند.

 

انتهای پیام

 

نظر شما