از نقش مهر باستانی نگهبان طبیعت در لرستان رونمایی شد

۱۴۰۱/۰۹/۱۰ - ۱۹:۳۷:۵۵
کد خبر: ۱۴۰۵۷۸۹
از نقش مهر باستانی نگهبان طبیعت در لرستان رونمایی شد
در مراسمی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از نقش مهر باستانی نگهبان طبیعت ( رب النوع حیوانات) در مرکز تاریخی – فرهنگی قلعه فلک الافلاک خرم آباد رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از  لرستان ؛  روز پنجشنبه در جریان بیستمین سفر استانی علی  سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور که به منظور نظارت‌های میدانی بر عملکرد محیط زیست استان‌ها صورت گرفت، در مراسمی با حضور مدیران کل حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان و تعدادی از مسئولین استانی از نقش مهر باستانی نگهبان طبیعت ( رب النوع حیوانات) در مرکز تاریخی – فرهنگی قلعه فلک الافلاک خرم آباد رونمایی شد. 

در ابتدای این مراسم مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان ضمن خوش آمد گویی به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و هیئت همراه گفت: مهر باستانی نگهبان طبیعت( رب النوع حیوانات) در اکتشاف محوطه تاریخی سنگ تراشان در جنوب شرقی شهرستان خرم آباد بدست آمده است. 

عطا حسن پور افزود: این مهر باستانی که جنس آن از سنگ آهک می‌باشد مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش است که در هزاره اول قبل از میلاد کشف شده است و با توجه به اینکه این مهر در یک مکان آیینی بدست آمده است، نشان دهنده احترام گذشتگان این سرزمین به حیوانات و تقدس آن‌ها در فرهنگ مردم زمانه خود بوده است. 

او تصریح کرد: جانمایی این مهر و سایر آثار مربوط به حیات وحش در قلعه تاریخی- فرهنگی فلک الافلاک نشان دهنده پیوند فرهنگی این مردم با طبیعت و حیات وحش است و مجموعه میراث فرهنگی بعنوان میراث‌بان و سازمان محیط زیست بعنوان محیط‌بان در یک همگرایی و همسویی وظیفه حفاظت از آن‌ها را برعهده دارند. 

همچنین  سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در آیین رونمایی از این مهر باستانی ضمن اشاره به طبیعت دوستی مردمان این منطقه گفت: وجود نقش و نگار‌های حیوانات در ساخت مفرغ‌های لرستان به خوبی فرهنگ و احترام مردم منطقه و قوم لر را به حیات وحش نشان می‌دهد. 

 انتهای پیام

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز