خلق نتایج عجیب در جام جهانی/ شگفتی‌های دیگر رقم می‌خورد؟

۱۴۰۱/۰۹/۱۴ - ۱۱:۴۰:۰۵
کد خبر: ۱۴۰۷۰۵۵
خلق نتایج عجیب در جام جهانی/ شگفتی‌های دیگر رقم می‌خورد؟
رقابت اروپا و آمریکای جنوبی برای فتح جام شاید مهم‌ترین رقابتی باشد که در دور نهایی پررنگ‌تر از مراحل گروهی، یک هشتم، یک چهارم و نیمه نهایی باشد.

خبرگزاری برنا لرستان - گروه ورزشی؛ مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با شناخت شانزده تیم صعود کننده در این مرحله به پایان رسید . در مرحله مقدماتی  هشت تیم از اروپا ، دو تیم آمریکای جنوبی ، یک تیم آمریکای مرکزی ، سه تیم آسیایی و دو تیم آفریقایی  توانستند با قرار گرفتن در رده های اول و دوم گروههای هشت گانه به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی صعود کنند.

همانگونه که پیش بینی می شد این جام نیز همانند سایر ادوار شگفتانه ای داشت به گونه ای که نتایج رقم خورده در مرحله گروهی نشان داد پیش از هر چیزی ، سطح تیم ها بسیار به هم نزدیک بوده و بر خلاف ادوار گذشته دیگر نمی توان نتیجه ای را به راحتی پیش بینی کرد .

برتری ژاپن برابر آلمان و اسپانیا ، شکست آرژانتین برابر عربستان ، برتری کره جنوبی برابر پرتغال ، پیروزی مراکش بر بلژیک ، شکست دانمارک از استرالیا و شکست فرانسه برابر تونس و برزیل در مقابل کامرون البته با بازیکنان ذخیره  از نتایج شگفت انگیزی بود که به حدف تیم های سرشناسی نظیر آلمان ( قهرمان چهار دوره جام جهانی) ، بلژیک ( تیم سوم جام جهانی ۲۰۱۸) ، اروگوئه ( قهرمان دو دوره جام جهانی ) ، دانمارک و مکزیک و عدم صعودشان به مرحله یک هشتم نهایی و صعود تیم های ژاپن ، استرالیا ، کره جنوبی ، لهستان ، مراکش به این مرحله از مهم ترین منجر شد .

حالا با خلق شگفتانه های متعدد در مرحله نخست توسط تیم هایی نظیر تیم های آسیایی و آفریقایی جهان در انتظار تکمیل این شگفتی ها در مراحل بالاتر خواهد بود.

مروری بر تیم های راه یافته و چگونگی رقابت آنها در مراحل یک هشتم ، یک چهارم و نیمه نهایی نشان می دهد که احتمالا یک تیم از اروپا با یک تیم از آمریکای جنوبی فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر  را برگزار کنند هر چند یک فینال کامل اروپایی که باید با حذف برزیل و آرژانتین در آن سوی جدول رقم بخورد نیز شاید سخت باشد اما دور از ذهن نیست .

در این بین این جام نشان داد که نمی توان روی کاغذ تیمی را از پیش برنده و یا پیش بازنده ارزیابی کرد ، به همان میزان که حذف تیم هایی نظیر آلمان و بلژیک و اروگوئه دور از ذهن بود ، شاید حضور تیم هایی  از آسیا یا آفریقا در مرحله یک چهارم و حتی نیمه نهایی دور از ذهن باشد اما نتایج و شگفتانه ها حاکی از این نکته مهم است که هر چیزی در این جام شدنی است و نمی توان چشم بسته نتیجه رقابتی را پیش بینی کرد.

حضور پنج تیم از آسیا و آفریقا در جمع شانزده تیم پایانی جام نشان از قدرت تیم های این قاره است که حتی می توانست با صعود ایران و عربستان و غنا که در یک قدمی حضور در مرحله حذفی بودند ، تعداد تیم های صعود کننده این قاره ها به نیمی از تیم های صعود کننده نیز برسد .

در آخرین جام جهانی ۳۲ تیمی نتایج شگفتانه ای رقم خورد که شاید در جام جهانی بعدی که ۴۸ تیمی برگزار خواهد شد دیگر شگفتانه به شمار نرود زیرا بواسطه حضور تیم های ضعیف و کم کیفیت ،  کیفیت بازی های ۲۰۲۶به طور قطع پایین تر از جام فعلی خواهد بود .

رقابت اروپا و آمریکای جنوبی برای فتح جام شاید مهم ترین رقابتی باشد که در دور نهایی پررنگ تر از مراحل گروهی ، یک هشتم ، یک چهارم و نیمه نهایی باشد اما نباید از برخی نبردهای احتمالی در مراحل بالاتر غافل شد که هر کدام خود می تواند یک فینال زودرس باشد ، انگلیس – فرانسه در یک چهارم نهایی ، اسپانیا – پرتغال یک چهارم نهایی و  آرژانتین – برزیل نیمه نهایی هیچکدام دست کمی از یک مسابقه فینال ندارند ، فعلا باید جام را به نظاره نشست و از آن لذت برد .

نویسنده: عباس دارایی

نظر شما