دانشکده منابع طبیعی در حل چالش های محیط زیست نقش اساسی دارد

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۱۶:۱۸:۳۷
کد خبر: ۱۴۱۳۵۱۸
دانشکده منابع طبیعی در حل چالش های محیط زیست نقش اساسی دارد
رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: دانشکده منابع طبیعی از نظر طرح های کاربردی و پژوهش های کاربردی در سطح کشور و در حل چالش های منابع طبیعی و محیط زیست نقش اساسی داشته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان البرز، مهدی قربانی بعدازظهر امروز سه شنبه به مناسبت هفتادمین سال آیین بزرگداشت استاد کریم ساعی بنیانگذار علوم نوین منابع طبیعی در ایران، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در سال ۱۳۴۱ انستیتو با عنوان انستیتو جنگل و مرتع در دانشکده کشاورزی مستقر در البرز راه اندازی می شود و در سال ۱۳۴۵ نیز، گروه آموزشی جنگلداری و گروه صنایع چوب با انستیتو جنگل و مرتع تلفیق می شود و دانشکده ای به نام دانشکده جنگلداری در این دانشکده تاسیس می شود.

وی ادامه داد: قبل از راه اندازی انستیتو با همت استاد کریم ساعی بنیانگذار علوم نوین و منابع طبیعی در ایران این مسیر طی می شود و در سال ۱۳۴۵ با تلاش های مرحوم استاد رضا حجازی دانشکده جنگلداری تاسیس می شود.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران بیان کرد: در سال ۱۳۵۱ دانشکده جنگلداری به نام منابع طبیعی تغییر نام پیدا می کند و سه گروه آموزشی با عنوان صنایع چوب و کاغذ، صنایع چوب و کاغذ و گروه احیای مناطق خشک و کوهستانی در این دانشکده مستقر بوده و پس از آن دو گروه دیگر محیط زیست و شیلات به مجموعه اگروه آموزشی دانشکده اضافه می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیش از ۶۰ نفر عضو هیئت علمی در پنج گروه آموزشی فعالیت های خود را در حوزه های آموزشی و پژوهشی در بخش تحقیقات و تربیت نیروی انسانی و دانشجویان نقش پررنگی را ایفا می کند.

قربانی با بیان اینکه بیش از ۱۹ رشته تحصیلی در پنج گروه آموزشی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشکده منابع طبیعی وجود دارد، گفت: این دانشکده در کشور تنها دانشکده ایست که کلیه رشته های منابع طبیعی را در گرایش های مختلف پذیرش می کند.

وی خاطرنشان کرد: دانشکده منابع طبیعی از نظر طرح های کاربردی و پژوهش های کاربردی در سطح کشور و در حل چالش های منابع طبیعی و محیط زیست نقش اساسی داشته و هم در سطح دانشگاه تهران جایگاه ویژه ای در انجام پژوهش های کاربری و بنیادی دارد.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه هر ساله در ۴ دی ماه آئین بزرگداشت استاد کریم ساعی بنیانگذار منابع طبیعی در ایران برگزار می شود، اظهار کرد: امسال نیز، دانشکده در ۴ دی ماه آئین هفتادمین یادبود استاد کریم ساعی را برگزار می نماید.

وی بیان کرد: اکنون در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه قرار داریم و باور داریم دانشگاه تهران با توجه به مسئولیت اجتماعی خود در حل مسائل جامعه نقش به سزایی دارد‌.

قربانی با اشاره به برنامه های ۶ ماه اخیر دانشکده در راستای چشم انداز و رسالتی که دارد، تصریح کرد: بحث مرجعیت علمی دانشکده منابع طبیعی در حل مسائل منابع طبیعی و محیط زیست کشور، توسط این دانشکده طراحی شده است، چراکه برای مرجعیت علمی باید در درون گروه های آموزشی دانشکده، همکاری ها و هماهنگی های اصولی را داشته باشیم و فعالیت های بین رشته ای خود را در دانشگاه توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در کشور رشته بین رشته ای با عنوان رشته مدیریت مناطق ساحلی و رشته فناوری و کارآفرینی پایدار کلید خورد.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در تشریح رشته مدیریت مناطق ساحلی ادامه داد: به دلیل اینکه سواحل و اقتصاد دریا در کشور ما مغفول مانده است دانشکده در این زمینه تصمیم گرفت طراحی یک رشته علمی را انجام دهد و با همکاری سازمان بنادر برای جذب فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی ارشد اعلام آمادگی کردند.

وی بیان کرد: نگاه حکمرانی منابع طبیعی یک امر بین رشته ای است و یک رشته خاصی نمی تواند مسائل مدیریت طبیعی را حل کند.

قربانی با بیان اینکه به همین دلیل در رشته فناوری و کارآفرینی پایدار بر فناوری و کاربرد فناوری های نوظهور در منابع طبیعی و مدیریت منابع طبیعی تاکید شده است، تصریح کرد: ضمن اینکه دومین کاربرد این رشته، کارآفرینی و توسعه روحیه دانشجویان است، چراکه هنوز نتوانستیم این مهم را در دستگاه های اجرایی محیط زیست و منابع طبیعی نهادینه کنیم و بهره برداران ما در عرصه منابع طبیعی از نظر معیشت در تنگنا هستند.

وی متذکر شد: منظور از کارآفرینی در این رشته کارآفرینی اکولوژیک و طبیعت محور است که در آن کسب و کارهایی باید شکل بگیرد که هم زیست طبیعت باشد و مخرب طبیعت نباشد.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز