برگزاری نمایشگاه بین المللی توانمندی های صادارت لرستان فرصتی برای معرفی پتانسیل های برتر استان / مسکن در لرستان نرخ بسیار بالایی دارد/ شرکت پارسیلون تا پایان سال در مزایده قرار می‌گیرد

۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - ۲۰:۳۲:۰۸
کد خبر: ۱۴۲۶۸۲۴
برگزاری نمایشگاه بین المللی توانمندی های صادارت لرستان فرصتی برای معرفی پتانسیل های برتر استان / 
مسکن در لرستان نرخ بسیار بالایی دارد/ شرکت پارسیلون تا پایان سال در مزایده قرار می‌گیرد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان در نشست خبری گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادرات با حضور تجار عراقی فرصت مناسبی برای رونق و توسعه اقتصادی این استان می‌باشد که مقدمات لازم برای این رویداد مهم و میزبانی شایسته فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری  برنا از لرستان؛  سیروس ابراهیمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرگزاری های استان در تشریح برگزاری نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی لرستان ، اظهار کرد: این رویداد بین‌المللی برای نخستین بار در استان برگزار می‌شود و زمینه برگزاری این نمایشگاه از مدت‌ها پیش برنامه ریزی شده است.

وی افزود: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی لرستان چهارم تا ششم بهمن ماه جاری با حضور تولیدکنندگان داخلی و تجار و بازرگانان کشور عراق در محل دائمی نمایشگاه‌های خرم‌آباد برگزار می‌شود و به طور ویژه ۳۷ نفر از بازرگانان استان های اربیل، سلیمانیه، حلبچه و نجف عراق در این آن حضور دارند.

ابراهیمی گفت: ۶۵ غرفه با ۱۱۰ واحد اقتصادی و تولیدی فعال در زمینه‌های صنعتی، دارویی، گردشگری، تولیدات زراعی، باغی و دامی برای حضور در این نمایشگاه دایر می شود و در حاشیه نیز، تفاهم‌نامه های تجاری بین اتاق بازرگانی لرستان و سایر استان‌ها و همچنین تجار و بازرگانان کشور عراق به امضا خواهد رسید.

وی ادامه داد: امیدواریم وضعیت این استان از معیشت محور به سمت صادرات محور سوق داده شود و البته باید برای رونق اقتصادی هر ۶ ماه یکبار نمایشگاه بین‌المللی با کشورهای همسایه در لرستان برگزار شود.

ابراهیمی  افزود: مجوز صادرات هوایی برای لرستان اخذ شده و با برخی از صادرکنندگان معروف کشور مذاکراتی صورت گرفته است که از تجربیات این قشر استفاده خواهد شد هرچند به تشریفات بسیار سختی برای ارتباط با کشور عراق نیاز نخواهیم داشت چراکه زمینه صادرات کالا و محصولات فراهم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره ضرورت شناخت تولیدکنندگان از بازارهای جهانی گفت: همچنین کشاورزان باید به مسایل روز صادرات آشنا شوند چراکه صادرات یکی از دغدغه‌های اصلی استان است و در صورت تحقق این امر در حجم بالا، شاهد توسعه و رونق اقتصادی خواهیم بود

ابراهیمی همچنین بیان کرد: سال گذشته ۶۰ قلم محصولات استان با وزن ۷۵۰ هزار تن و ارزش ۳۹۹ میلیون دلار به بیش از ۳۰ کشور صادر شد و امسال نیز ۵۵۰ هزار تن صادرات صورت گرفته که از نظر ریالی ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

وی با اشاره به تولید سالانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در لرستان گفت: محصولات این استان از گمرک سایر استان ها صادر می‌شود بنابراین ایجاد ساختمان گمرک در لرستان ضروری است.

ابراهیمی همچنین تصریح کرد: آغاز عملیات اجرایی و راه‌اندازی۱۰ طرح مهم و پیشران از ابتدای دولت سیزدهم در لرستان پیگیری شد همچنین ۱۰ طرح نیمه تمام مهم دیگر هم در حال پیگیری است و اخبار خوبی از احیای واحدهای راکد اعلام می‌شود.

معاون اقتصادی استانداری لرستان در ادامه در مورد تعیین تکلیف «پارسیلون» خرم آباد، گفت: از روزی که به یاد دارم، «پارسیلون» مشکل داشته تا الان، اما شما می‌گوئید ما در «پارسیلون» چه کاری انجام داده‌ایم؟ ما بیش از ۵۰ جلسه راجع به «پارسیلون» برگزار کرده‌ایم، آخرین خبری که من دارم این است که تا پایان سال در مزایده قرار می‌گیرد، امیدواریم یک سرمایه گذار، شرکت و یا هلدینگ اهلیت داری بتواند این مجموعه را زنده کند.

ابراهیمی، گفت: اگر تصورتان این است که ما «عصای موسی یا دم عیسی» داریم، نه این گونه ادعایی کرده‌ایم و نه اینگونه ادعایی داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با اعلام نرخ تورم و رتبه نخست لرستان در این رابطه در کشور، گفت: اولاً ما راجع به نرخ تورم با دوستانمان که خوشه‌ها را انتخاب می‌کنند اختلاف نظر داریم، معتقد هستیم که تورم زاییده دو چیز است، یکی سرمایه گذاری نشدن و تولید پایین و دیگری بالا رفتن تغییر در نرخ‌ها، این تعریف علمی آن است.

معاون اقتصادی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه در لرستان به طور مثال سازمان مدیریت که این کار را انجام می‌دهند، خوشه‌هایی را از قدیم انتخاب کرده‌اند که این خوشه‌ها را بررسی یا جابجا می‌کنند، ما روی این خوشه‌ها با دوستان جلسه برگزار کرده‌ایم، اختلاف نظر روی نرخ تورم داریم، معتقدیم که وضعیت تورم با کنترلی که می‌کنیم در استان‌های مختلف، نباید ما رقم اول تورم را داشته باشیم.

ابراهیمی، گفت: مسکن در لرستان نرخ بسیار بالایی دارد، وقتی این نرخ مسکن روی سبد خوراکی می‌آید، خود به خود تورم بالا می‌رود، با این وجود معتقدیم که ما نرخ تورممان این جایگاه نیست، این نیاز به بررسی بیشتری دارد، ما سازمان مدیریت و حوزه اقتصادی را مأمور کرده‌ایم که این را بررسی کنند که چرا نرخ تورم لرستان این گونه اعلام می‌شود، من این موضوع را باور ندارم، چون معتقدم که نرخ سرمایه گذاری که ما در استان انجام داده‌ایم، نرخ بدی نیست، اگر من برای شما احصا کنم، در همین سال که به پایان نرسیده در استان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده‌ایم.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با اختلاف در آمار اعلام شده در حوزه بیکاری و اشتغال استان و همچنین موضوع راستی آزمایی در این رابطه گفت: من هم مقداری با شما در رابطه با عدم ایجاد اشتغال در استان با وجود پرداخت تسهیلات موافقم، من معتقد هستم باید جای تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ عوض شود، در این رابطه مکاتبه و پیگیری هم کرده‌ام، منتها ما تابع سیاست دولت هستیم.راستی آزمایی اشتغال یک زمان و پروسه‌ای دارد که باید تمام شود.

معاون اقتصادی استانداری لرستان با بیان اینکه ما در مشاغل خرد، پول ارزان قیمت می‌دهیم، اما گاهاً تبدیل به شغل پایدار نمی‌شوند، گفت: اما اگر جای تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ جابجا شود، تبصره ۱۸ در مسیر تولید قرار می‌گیرد، در قالب این تبصره برای بیش از شش هزار نفر در این شرایط سخت اقتصادی شغل ایجاد شده و بیمه شده رسمی داریم.

ابراهیمی با بیان اینکه دستگاه‌هایی که شغل ایجاد می‌کنند باید در سامانه «رصد» اعلام کنند، گفت: در این سامانه تا حدود یک هفته پیش ۲۸ هزار شغل ثبت نام شده است، اما اینها باید راستی آزمایی شوند، در این راستا دولت ساز و کاری در نظر گرفته و شرکت‌های مستقلی باید این موضوع را راستی آزمایی کنند.

وی ادامه داد: این راستی آزمایی یک زمان و پروسه‌ای دارد که باید تمام شود، بعد از پایش دقیقی که انجام شد، آمار را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

معاون اقتصادی استانداری لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه لرستان از نظر تعداد شغلی که در سامانه «رصد» ثبت نام کرده در میانه کشور قرار دارد ، گفت: راستی آزمایی صورت گیرد آمار اعلام می‌شود.

ابراهیمی  با بیان اینکه ما اگر بخواهیم پولی که از محل تبصره ۱۸ پرداخت می‌کنیم را به عنوان شغل حساب کنیم خیلی زیاد است، اما واقعیت این است که کسی که بیمه تأمین اجتماعی می‌شود و بیمه او به صورت ماهانه پرداخت می‌شود را شاغل حساب می‌کنم، افزود: چرا «سر خودمان را کلاه بگذاریم؟» این فایده ندارد، ما این را فقط می‌دانیم که شب و روز تلاش می‌کنیم با برنامه، برای رشد و توسعه لرستان، اینکه چه اتفاقی رخ دهد، «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا».

وی  با بیان اینکه ما به شما قول می‌دهیم که هر ماه این نشست را برگزار کنیم و بگوییم در هر ماه چه اتفاقی رخ داده است، گفت: از ما «معجزه» هم نخواهید، ما «معجزه گر» نیستیم، اگر «معجزه گر» بودیم در زندگی خودمان «معجزه» می‌کردیم.

انتهای پیام 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز