معاون وزیر راه و شهرسازی: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد/تجربه مداخله دولت، شهرداری‌ها و بخش خصوصی در بازآفرینی شهری شکست‌خورده است

۱۴۰۱/۱۱/۰۶ - ۱۱:۴۲:۴۴
کد خبر: ۱۴۲۸۰۱۷
معاون وزیر راه و شهرسازی: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد/تجربه مداخله دولت، شهرداری‌ها و بخش خصوصی در بازآفرینی شهری شکست‌خورده است
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد، گفت: ۱۰ میلیون نفر در این ابنیه در حال زندگی هستند و جان آن‌ها در خطر است.

به گزارش خبرگزاری برنا هرمزگان، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در چهارمین جلسه روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها، اظهارداشت: نگاه به بافت فرسوده باید بااولویت حفظ جان مردم باشد چرا که در حال حاضر ۲ میلیون ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار داریم که در کنار آن در مجموع ۲۲۰ هزار بنای ناپایدار تخریب شده است و ۷۱۰ هزار واحد به جای آن‌ها ساخته شده است.

وی ادامه داد: در استان هرمزگان بیش از ۴۲ هزار بنای ناپایدار داریم که هیچ سازه‌ای ندارند و به دلیل عدم استفاده از سازه‌های بتنی و فلزی بعضا با یک فشار ساده‌ای نیز ممکن است تخریب شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، تاکید‌کرد: معتقدیم نوسازی بافت فرسوده یک تیر با چند نشان است، چرا که در این ۲ میلیون ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار حدود ۱۰ میلیون نفر در حال زندگی کردن هستند که جان آن‌ها در خطر است و با نوسازی می‌توان این مشکل را حل کرد.

آیینی عنوان‌کرد: هر کدام از ما می‌توانیم روشی ابتکاری برای بازآفرینی شهری داشته باشیم چرا که تجربه مداخله مستقیم، دولت، شهرداری‌ها و بخش خصوصی در امر بازآفرینی را پیش از این داشته‌ایم  و به صراحت می‌گوییم  تمام این تجربه‌ها شکست خورده است اما تنها راه حل این معضل مردمی‌سازی است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه در هشت‌ساله‌ی دولت گذشته، نوسازی مسکن متوقف شد، بیان‌کرد: عموم ساکنین سکونتگاه‌های غیررسمی کسانی هستند که توان بازپرداخت تسهیلات اعطایی را هم ندارند و اگر بخواهیم از سازنده‌ها کمک بگیریم، آن‌ها رغبتی به این امر ندارند و اگر هم پروژه‌ای را آغاز می‌کنند می‌خواهند کل بنا را تملک کنند و به مردم چیزی ندهند بر همین اساس ناچار هستیم مشوق‌های ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران بگذاریم که پای کار بیایند.

وی خاطرنشان‌کرد: افزایش تراکم، تسهیل در ضوابط پارکینگ‌ها، تسهیل در ضوابط معماری و ... جزو مشوق‌هایی است که می‌‌توانیم به عنوان اولین تکه از پازل بازآفرینی به کار بگیریم و در گام دوم نیز باید از تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت که حق مردم است نیز استفاده کنیم چرا که قانونگذار به صراحت اعلام کرده است ۲۵ درصد منابع بانک مرکزی باید به این سمت اختصاص پیدا کند.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز