استفاده از سیستم آبیاری هوشمند اولویت وزارت جهادکشاورزی در بخش آب /۵۰ درصد کانا‌ل‌های انتقال آب کشاورزی در کشور خاکی است

۱۴۰۱/۱۱/۰۷ - ۰۸:۳۳:۰۸
کد خبر: ۱۴۲۸۲۳۴
استفاده از سیستم  آبیاری هوشمند اولویت وزارت جهادکشاورزی در بخش آب /۵۰ درصد کانا‌ل‌های انتقال آب کشاورزی در کشور خاکی است
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر لزوم استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین در بخش کشاورزی، گفت: ۵۰ درصد کانا‌ل‌های انتقال آب کشاورزی، در کشور خاکی است.

به گزارش خبرگزاری برنا هرمزگان، صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در حاشیه سفر به استان هرمزگان، اظهارداشت: یکی از اولویت‌هایی که امروزه در بخش کشاورزی داریم استفاده از روش‌های آبیاری نوین است و در این راستا بحث استفاده سیستم آبیاری هوشمند را در دستورکار قرار داده‌ایم.

وی افزود: برای تحقق سیستم آبیاری هوشمند،۱۶ نقطه در کشور به عنوان نمونه آزمایشی (پایلوت) انتخاب شده و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی آبیاری هوشمند در آنها اجرا شده است.

نیازی بیان‌کرد: متأسفانه در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از شبکه انتقال آب کشاورزی در کشور را کانال‌های خاکی تشکیل می‌دهد اما با این حال دیگر اولویت خود در این بخش را معطوف به کاهش هزینه‌های پروژه‌های آب و خاک کرده‌ایم و مباحثی مانند انتقال آب با لوله، استفاده از کانال‌های بتونی و بتونی پارچه ای به عنوان گزینه‌های جایگزینِ کانال‌های خاکی در حال پیگیری است.

وی با اشاره به سهم ۱۶درصدی بخش کشاورزی از مصرف برق کشور اظهارکرد: اقداماتی هم برای کاهش مصرف برق با رویکرد دانش بنیان در این بخش آغاز شده و نتایج خوبی نیز در مقیاس نمونه ای (پایلوت) به دست آمده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح‌کرد: با توجه به محدودیت ها در منابع مالی و دیگر شاخص های تاثیرگذار، جهت گیری همه اقدامات یادشده افزایش بهره‌‌وری در تولید است تا با یک تیر چند نشان بزنیم.

وی خاطرنشان‌کرد: لازم است مدیران و معاونین بخش آب و خاک در سراسر کشور تنوع بخشی به روش‌های تامین مالی پروژه‌ها را مورد توجه قرار دهند و به جای آغاز طرح‌های جدید، بر تکمیل حدود ۷۰۰ طرح نیمه تمام حوزه آب و خاک  متمرکز شوند.

انتهای پیام/

 

نظر شما