۳۵ هزار هکتار از منطقه تالاب صالحیه تبدیل به کانون های فعال تولید گردوغبار شده است

۱۴۰۱/۱۱/۱۲ - ۱۲:۰۹:۴۳
کد خبر: ۱۴۳۰۹۶۹
۳۵ هزار هکتار از منطقه تالاب صالحیه تبدیل به کانون های فعال تولید گردوغبار شده است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: بین ۳۰ تا ۳۵ هزار هکتار از منطقه تالاب صالحیه تبدیل به کانون های فعال تولید گرد غبار شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان البرز، مجید درگی در خصوص آخرین وضعیت تالاب صالحیه به خبرنگار برنا گفت: ۱۳ بهمن هر سال به عنوان روز جهانی تالاب صالحیه نامگذاری شده است.

وی در این گفت و گوی اختصاصی ادامه داد: امسال نیز، شعار روز جهانی تالاب با عنوان "مهد احیای تالاب" نامگذاری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه متاسفانه در طول ۵۰ سال گذشته بیش از ۳۵ درصد تالاب های طبیعی دنیا از بین رفته اند، تصریح کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی ایجاد شده متاسفانه اکثر تالاب های کشور شرایط خوبی ندارند، از جمله آنها تالاب صالحیه است که در استان البرز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تالاب صالحیه یک تالاب فصلی در شهرستان نظرآباد است که متصل به تالاب الله آباد استان قزوین است.

درگی با بیان اینکه در سال های اخیر تالاب صالحیه با چالش های متعددی مواجه بوده است، گفت: از جمله عدم تامین حق آبه تالاب و احداث زهکشی که ۱۵ سال قبل در آن منطقه ایجاد شده، متاسفانه بخش عظیمی از آب منطقه و رطوبت خاک را خارج کرده و موجب تخریب بسیار شدیدی در آن منطقه شده است.

وی ادامه داد: به نحوی که براساس مطالعات سال ۹۶ لکه های فعال تولید گرد و غبار کمتر از ۶ هزار هکتار بوده است، اما اکنون این مقدار بیش از ۵ برابر رشد کرده و بین ۳۰ تا ۳۵ هزار هکتار از منطقه تالاب صالحیه تبدیل به کانون های فعال تولید گرد غبار شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اظهار کرد: اکنون کانون های گرد غبار جمعیت ۲۰ میلیونی استان های البرز و تهران را تحت تاثیر خود قرار می دهد و زحمات و صدمات زیادی برای همشهریان ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: پس از دستور ریاست جمهور در سفر به استان البرز مبنی بر حل مشکل تالاب صالحیه این موضوع در دستور کار اداره کل محیط زیست استان البرز قرار گرفت و ستاد تالاب صالحیه به ریاست استاندار البرز تشکیل شد.

درگی ادامه داد: موضوع رفع چالش های تالاب صالحیه در دستور کار ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور قرار گرفت و روز یکشنبه این ستاد ملی با سه دستور جلسه که یکی از آنها تالاب صالحیه بود تشکیل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز تصریح کرد: چالش ها و موضوعات تالاب به تفسیر در آن ستاد مطرح و برای حل چالش ها موضوعات ساماندهی شترهای سرگردان، اصلاح زهکشی، اجرای طرح های بیابان زدایی و تامین حق آبه تالاب در ستاد به تصویب رسید.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز