تالاب قادیکلای قائمشهر ، جلوه ای از زیبایی های طبیعت

۱۴۰۲/۰۱/۰۲ - ۱۵:۲۸:۰۸
کد خبر: ۱۴۵۱۷۰۹
تالاب قادیکلای قائمشهر ، جلوه ای از زیبایی های طبیعت
تالاب قادی کلا یکی از دیدنی های طبیعی شهرستان قائمشهر در شمال ایران است که در روستایی به همین نام واقع شده است. در جنوب روستا و در مجاورت جنگل پس از پایان کشتزارها و باغات مرکبات در گوشه ای تالاب زیبایی قرار دارد که در آن درختان تنومند و بلندی دیده می شوند که قسمتی از تنه درختان وریشه آنها در آب قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا از مازندران ، یکی از اشکال سفر طبیعت گردی به شمار می رود که در دنیای شهری امروز، روز به روز بر طرفداران آن افزوده می شود. اکوتوریسم یا طبیعت گردی نوعی از گردشگری مبتنی بر جاذبه های طبیعی به شمار می رود که در آن گردشگران به مناطق طبیعی و دست نخورده سفر می کنند و به تماشای گونه های مختلف گیاهی و جانوری می پردازند و حداقل آسیب را به طبیعت و فرهنگ منطقه وارد می کنند. به این نوع از گردشگران اکوتوریست، طبیعت گرد یا بوم گرد می گویند.

واژه اکوتوریسم اولین بار توسط هترز و از سال 1965 متداول شد. او برای اکوتوریسم چهار معیار حداقل تاثیر منفی بر محیط زیست، حداقل تاثیر منفی و حداکثر مسئولیت پذیری به فرهنگ جامعه میزبان، حداکثر سود برای جامعه میزبان و در انتها حداکثر رضایت تفریحی جهت مشارکت جهانگردان را مطرح کرد.

ایران از جمله کشورهایی به شمار می رود که دارای جاذبه های گردشگری متنوعی است که سالانه افراد زیادی برای فرار از فشارهای زندگی شهری روانه آنها می شوند. یکی از این جاذبه ها مرداب قادیکلا در استان مازندران و شهرستان قائم شهر به شمار می رود. 

تالاب قادیکلا

تالاب قادی کلا یکی از دیدنی های طبیعی شهرستان قائمشهر در شمال ایران است که در روستایی به همین نام واقع شده است. در جنوب روستا و در مجاورت جنگل پس از پایان کشتزارها و باغات مرکبات در گوشه ای تالاب زیبایی قرار دارد که در آن درختان تنومند و بلندی دیده می شوند که قسمتی از تنه درختان وریشه آنها در آب قرار گرفته است. این تالاب از تالاب های مهم استان مازندران به شمار می رود و فضای دلپذیری را در معرض دید همه گان قرار داده است.

قادیکلا بزرگ، مرکز دهستان علی آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم شهر است که در فاصله 6 کیلومتری از مرکز شهر و 2 کیلومتری از حریم جنوب شرقی شهر قرار دارد. دارای جاده آسفالته زیبایی به طول 3 کیلومتر تا مرکز روستا و نیز 5 راه شوسه و خاکی به بلندی های اطراف از مرکز روستا. روستا قادی کلا با مساحت حدود 2 کیلومتر مربع که با جنگل های اطرافش حدود 15 کیلومتر می شود بزرگترین روستای شهرستان قائم شهر است.

تالاب قادیکلا

در ابتدای جنگل اصلی مجاور روستا و پس از پایان کشتزارها و باغات مرکبات در گوشه ای تالاب قادیکلا (مرداب قادیکلا) قرار دارد که در آن درختان تنومند و بلندی قرار داد که ساقه هایشان درون آب است و مابقی هم بیرون از آب همراه با رویش نیلوفر آبی فضای دلپذیری را در معرض دید قرار می دهند و جای مناسبی برای کمپ زدن و لذت بردن از طبیعت است. در سویی دیگر و در منطقه جنگلی و زیبای مینک تمشکزارهای زیبا چشمه های کوچک با آب سرد و گوارا است و در دامنه جنوبی آن دارای مناطق جنگلی و تفریحی خوبی است و رودخانه سیاه رود از آن می گذرد.

تالاب قادیکلا

بعد از رسیدن به شهر قائمشهر تا روستای قادیکلا ده دقیقه با ماشین راه است.

اما برای رفتن به بخش جنوبی و جنگلی این روستا لباس و کفش مناسب و جعبه کمک های اولیه به همراه داشته باشید و اگر قصد اقامت در قادیکلای بزرگ را دارید هم می توانید در روستا مکانی را برای اجاره پیدا کنید و هم از چادرهای مناسب استفاده نمایید.

تالاب قادیکلا

 

انتهای پیام

 

 

نظر شما
پرونده ویژه