قشم آمادگی پایلوت شدن در حوزه‌های مختلفِ دیپلماسی عمومی، فرهنگی و اقتصادی را دارد

۱۴۰۲/۰۲/۰۶ - ۱۶:۱۶:۰۷
کد خبر: ۱۴۶۵۴۸۷
قشم آمادگی پایلوت شدن در حوزه‌های مختلفِ دیپلماسی عمومی، فرهنگی و اقتصادی را دارد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: جزیره قشم آمادگی تبدیل‌شدن به پایلوت حوزه‌های مختلف در حوزه دیپلماسی عمومی، فرهنگی و اقتصادی را دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا هرمزگان، عادل پیغامی در همایش مشترک مدیران وزارت امور خارجه و سازمان منطقه آزاد قشم، اظهار داشت: جزیره قشم با مساحت حدود ۱۵۰۰ کیلومترمربع دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد اقتصادی و طبیعی است.

وی ادامه داد: یکی از تفاوت‌های منطقه آزاد قشم با سایر مناطق آزاد این است که مساحت ۳۰۰ کیلومتری منطقه آزاد و ۱۲۰۰ کیلومتری منطقه ویژه اقتصادی توسط سازمان منطقه آزاد قشم مدیریت می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: جزیره قشم با داشتن ۶۱ روستا و ۶ شهر در حقیقت قلب فرهنگی و مردمی خلیج‌فارس و استان هرمزگان است.

به گفته پیغامی؛ همگن فرض شدن و تدوین قانون یکسان برای تمامی مناطق آزاد در گذشته، بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های جامعه محلی و ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یکی از اشتباهات در ابتدای تا سیس مناطق آزاد کشور بوده است.

وی با اشاره به ۲۱ نوع طراحی لنج متنوع در تاریخ قشم، تصریح کرد: قلب تمدن خلیج‌فارس به لحاظ میراث فرهنگی و تمدن دریایی در هر روستای جزیره با ویژگی‌های خاص آن قابل ‌مشاهده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: اتصالات فرهنگی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، شمال آفریقا و حتی شبه‌قاره هند از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که می‌تواند برای معرفی بهتر قشم و استفاده از ظرفیت‌های آن مورداستفاده قرار بگیرد.

پیغامی با تأکید بر ضرورت احیای و تقویت دیپلماسی عمومی و همچنین دیپلماسی تخصصی اقتصادی و محلی، خاطرنشان کرد: جزیره قشم با ویژگی‌های خاص خود می‌تواند در نقش پنجره ورود ایران به بازارهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه خلیج‌فارس و همچنین مدخل گفتگوهای فرهنگی با کشورهای منطقه به ایفای نقش بپردازد.

توسعه صنایع دریامحور، تحول اقتصاد جزیره

وی بابیان اینکه تاکنون پنج برنامه جامع بین‌المللی و ملی برای توسعه جزیره قشم تدوین شده است، افزود: ۲۶۰۰ هکتار هاب انرژی سلخ با چهار مجموعه پالایشگاهی و پتروشیمی دارای مجوز و ۲۰۰ میلیون مترمکعب خوراک گاز برای این حوزه از ویژگی‌هایی است که می‌تواند قشم را تبدیل به هاب جدید انرژی کشور و منطقه کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: قشم باوجود ۱۴ بندر، فاصله اندک با بندر شهید رجایی و همچنین وجود فضای تجاری در مجموعه بندر شهید رجایی و همچنین اتصال این بندر با پل خلیج‌فارس و ظرفیت از شهرک فرودگاهی، نقطه ابتدایی کریدور جنوب به شمال است و سرمایه‌گذارانی از روسیه و چین برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

پیغامی ادامه داد: منطقه آزاد قشم در حوزه‌های شیلات، مزارع میگو و مراکز پرورش آبزیان ظرفیت تبدیل‌شدن به قطب شیلات و صنایع شیلاتی در جنوب آسیا را داراست.

وی خاطرنشان کرد: توسعه ظرفیت اقتصادی برای بانکرینگ و ارائه ۲۳ خدمت به کشتی‌های بین‌المللی عبوری از تنگه هرمز در کنار حوزه‌های گردشگری، آموزش عالی و آموزش پزشکی نیز از ویژگی‌های خوبی جزیره قشم به شمار می‌رود که می‌تواند به‌عنوان مکمل ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای منطقه ایفای نقش کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: قشم به‌واسطه اینکه یک سرزمین با فرهنگ و تمدن غنی تاریخی است، نیاز به یک برنامه جامع و همه‌جانبه است که اقتصاد دریا با چندین شاخه و حلقه ایجاد ثروت، می‌تواند به تحول اقتصاد و توسعه جزیره کمک کند.

پیغامی تأکید کرد: به‌عنوان یک قشموند فرصت‌های بی‌نظیری را در قشم مشاهده می‌کنم که با معرفی بهتر ظرفیت‌ها و کاهش بروکراسی می‌توان شاهد رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری و توسعه این جزیره بود و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز در این جزیره آمادگی دارند تا با رفع موانع و معرفی دقیق ظرفیت‌ها، در طرح‌های اقتصادی حضور پیدا کنند.

وی همچنین خطاب به سفیران و مدیران وزارت امور خارجه حاضر در این همایش گفت: سازمان منطقه آزاد قشم و جامعه محلی این جزیره را باید به‌عنوان یک فرصت آماده برای معرفی به سرمایه‌گذاران معرفی کرد و شما باید خود را سفیران قشم بدانید و امیدواریم در دوره جدید در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری در دفتر وزارت امور خارجه قشم شاهد اجرای طرح‌های موفق بیشتری باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: قشم به‌واسطه جامعه محلی همراه و ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی خود آمادگی تبدیل‌شدن به پایلوت حوزه‌های مختلف در حوزه دیپلماسی عمومی، فرهنگی و اقتصادی را داراست.

انتهای پیام 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز