دیپلماسی مقتدرانه

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۱۱:۵۳:۲۵
کد خبر: ۲۷۲۳۲۶
دیپلماسی مقتدرانه
دیپلماسی مقتدرانه زمانی معنی واقعی می‌دهد که در راستای ذائقه‌های ملت و برداشتن موانع از سر راه مردم باشد که به حمدالله اعضای خوش فکر، و باصلابت تیم هسته‌ای در این وادی قدم‌های راسخی برداشته است.

سعید پایبند، فعال سیاسی در مصاحبه  با خبرگزاری برنا در ایلام، به ضرس قاطع مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 یکی از مهم‌ترین اخبار بسیار مهم و مطرح این روزهای رسانه‌های اول دنیاست و بنابر دلایلی از حساسیت‌های خاصی برخوردار است؛ از یک طرف مذاکره کنندگان با رسانه‌های با نفوذی که با سلایق خاص خودشان دنبال تهیه خوراک در راستای منافع برخی از کشورهای رقیب هستند و از سمت دیگر با قدرت چانه‌زنی بالا با پنج کشور قدرتمند دنیا برای احقاق ملت درحال دیپلماسی مقتدرانه هستند.

مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در شرایطی باب مذاکرات هسته‌ای را با پنج کشور دنیا آغاز کرده‌اند که پرونده مذکور حدود یازده سال خاک خورده بود و پشت هم تحریم برای تحریم علیه ملت بود و یا به عبارتی دیگر سوغاتی تیم مذاکره کننده هسته‌ای سابق تحریم و مذاکره برای مذاکره بود. پس موضوع هسته‌ای یکی از بحث‌های چالش‌برانگیز در دولت یازدهم به شمار می‌رفت و به همین دلایل دولت در این زمینه با جدیت کارش را آغاز کرد.

با روی کارآمدن دولت یازدهم؛ اهداف دولتمردان برای پرچیدن تحریمات ظالمانه با شعار ارتباط و تعامل در سایه احترام و تکریم با سایر کشورها استارت زده شد و پافشاری و اصرار دکتر حسن روحانی در حوزه سیاست خارجه حاکی از دغدغه‌های ایشان مبنی بر اینکه برخی از مشکلات موجود کشور بر گرفته از تصمیمات درست و نبود بحث‌های کارشناسانه سیاست خارجه در دولت گذشته است.

از تصمیمات هوشمندانه دکتر حسن روحانی در رابطه با مذاکرات، انتقال پرونده هسته‌ای از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه و سپردن این پرونده عظیم به دکتر ظریف دیپلمات کارکشته و خبره بود؛ در طول مدت مذاکرات هسته‌ای بحث‌های فشرده و دو جانبه زیادی انجام گرفت و در این زمینه با پشتکار فرزندان انقلاب توفقیات چشمگیری حاصل شد.بر خلاف دلواپسان هسته‌ای دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای با یک دیپلماسی مقتدرانه و با صلابت گفتگوهای هسته‌ای را آغاز نمودند و در این وادی اقتدارگرایانه از حقوق ملت دفاع کرده‌اند، برای تأیید مطلب فوق، حمایت‌های قاطع و مدبرانه مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده هسته‌ای است.

منافع ملی یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم و بنیادین در ادبیات سیاسی به ویژه حوزه سیاست خارجه کشورهاست و به عنوان یک راهبرد اصلی و اساسی محسوب می‌شود و از دو ترکیب منافع و ملی تشکیل شده است، پس به طور خلاصه منافع ملی به آن دسته از منافعی تلقی می‌شود که دولت‌ها به عنوان یک مجموعه و نمایندگی از ملت‌هایشان در روابط مقتدارانه با کشورها در پی تحقیق آن هستند و دیپلمات‌های دولت تدبیر و امید در این وادی سخت و طاقت‌فرسا به نحو شایسته هنرنمایی کرده‌اند.

پس طبق تعریف فوق به اذعان کارشناسان مجرب و کار آزموده دکتر ظریف ضمن برداشتن موانع و موضع شفاف هسته‌ای، مقتدر از منافع ملت دفاع  و از حقوق به حق پاسداری کرده، مصداق این مورد خطاب کردن دکتر ظریف به عنوان یک دیپلمات سخت‌گیر و جسور از سوی جان کری وزیر امور خارجا آمریکا بود.

با شکل‌گیری دولت یازدهم مسیر دیپلماسی کشور رویکرد جدیدی در پیش گرفت و با رایزنی‌های مقتدرانه تحریم‌های ظالمانه به لرزه در آمد و بنیان این تحریم‌ها روز به روز در حال شکستن است، تیم مذاکره کننده هسته‌ای با خط‌مشی عزتمندانه و حفظ اصول منافع کشور گام‌های اساسی و بنیادینی در راستای حقوق ملت برداشته است. با توجه به اینکه دیپلماسی اقتدارگرا در قلب سیاست بین‌المللی قرار دارد دولت یازدهم با ابتکار عمل‌های نو و رایزنی‌های سازنده از حقوق ملت دفاع قاطعانه‌ای برداشته است و در این راستا با تفکرات راهبردی و حفظ اصول اساسی کشور توفیقات چشمگیری برای ملت به ارمغان آورده است، تیم اقتدارگر هسته‌ای با توجه به مشکلات و موانع طاقت‌فرسا در این حوزه تنش‌های بوجود آمده در دولت گذشته را به حداقل رسانده و به نحو شایسته و عزتمندانه از حق ملت حفاظت کرده است.

توفیقات چشمگیر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای نشان از موضع اقتدار دارد و با توجه به موعد ضرب‌الاجل طرفین برای دستیابی به یک توافق خوب به نظر می‌رسد که این ایران است که طرف مقابل را برای سازش تحت فشار قرار داده است، نمونه بارز این ادعا عقب‌نشینی کشورهای مقابل در مورد تعداد سانتریفیوژها است. به هر حال مذاکرات هسته‌ای به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شود و طبق اظهارنظر کارشناسان امر، فاصله مذاکرات بین ایران و 1+5 کم‌تر شده و امکان توافق خوب و مورد نظر که همان یک مرحله‌ایست نزدیک است و این امر نشان از دیپلماسی مقتدرانه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز