کاهش ۳۱ درصدی بارندگی در همدان

۱۳۹۳/۱۲/۲۰ - ۰۷:۵۲:۴۷
کد خبر: ۲۷۲۵۵۵
کاهش ۳۱ درصدی بارندگی در همدان
عبدالرضا زندی از کاهش ۳۱ درصدی بارش در همدان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: همدان سال آینده با تنش آبی شدید مواجه می‎شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان،  مدیرکل هواشناسی همدان در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان همدان اظهار داشت: براساس عکس‎های ماهواره‌ای سطح پوشش برف امسال در مقایسه با سال گذشته بسیار کم و حتی اندک است.

وی افزود: استان همدان از نظر میزان کمبود بارش امسال نسبت به بلندمدت رتبه سیزدهم و نسبت به سال زراعی گذشته رتبه نهم را در بین 31 استان کشور به خود اختصاص داده است.

زندی عنوان کرد: با توجه به هدم پوشش برف مناسب برای دوره گرم سال، نیز پیش‌بینی کمبود بارش در ماه‎های آینده و افزایش دما، در ماه‎های آینده و تابستان سال 94 با تنش آبی شدید مواجه می‏شویم.

وی با اعلام اینکه از ابتدای سال زراعی تاکنون به طور متوسط 153 میلیمتر بارش در استان همدان داشته‎ایم، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 67 میلیمتر معادل 31 درصد و نسبت به بارش بلندمدت 42 میلیمتر معادل 22 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان بیان کرد: در بین شهرهای استان همدان نهاوند با 234 میلیمتر بیشترین بارش را داشته و شهرستان همدان با 100 میلیمتر و شهرستان‎های کبود راهنگ و فامنین با 105 میلیمتر کمترین بارش را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه تمامی ایستگاه‌های استان همدان نسبت به سال گذشته و بلندمدت کاهش بارش را نشان می‌‏دهند، عنوان کرد: شهرستان‎های همدان، بهار، کبودراهنگ و فامنین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 58، 51،50 و 41 درصد کاهش داشته است.

زندی همچنین از افزایش دمای استان همدان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: متوسط حداکثر دما در سال گذشته 4.1 درجه بوده که امسال به 10.2 درصد رسیده و متوسط حداقل نیز از 8.2 درجه به 3.3 درجه رسیده است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان تصریح کرد: متوسط دمای استان نسبت به سال گذشته 5.5 درجه و نسبت به بلندمدت 3.9 درجه افزایش داشته است، تعداد روزهای بخبندان نیز به ترتیب نسبت به سال گذشته و بلندمدت 15 و 10 روز کاهش داشته است.

وی تاکید کرد: براساس نقشه‎های پیش‎بینی فصلی نیز بارش در ماه‎های فروردین، اردیبهشت و خرداد نرمال پیش‏بینی شده و پارامتر دما در کل استان تا پایان خرداد ماه بین نیم تا 1.5 درجه سانتیگراد افزایش دارد.

زندی درباره بارش در زمستان امسال نیز گفت: از لحاظ بارش میزان بارش نیز زمستان امسال 24 میلیمتر بوده که در طول 40 سال گذشته بی‎‌سابقه بوده و در سال‎های گذشته کمتر از 56 میلیمتر بارش نداشته‎ایم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز