مدیر اداره میراث فرهنگی و گردشگری نهاوند در گفت وگو با برنا:

مسافران نوروزی استقبال گرمی از موزه شهدای نهاوند کردند

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۸:۴۷:۴۸
کد خبر: ۲۷۵۵۲۲
مسافران نوروزی استقبال گرمی از موزه شهدای نهاوند کردند
محسن جانجان گفت: مسافران نوروزی استقبال گرمی از موزه شهدای نهاوندانجام دادند به‌طوری‌که روزانه بیش از 150 نفر از آن بازدید کردند.

مدیر اداره میراث فرهنگی و گردشگری نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار برنا در نهاوند اظهار داشت: چهار سال پیش باهدف ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت برای نسل جوان موزه شهدای نهاوند در مکان قدیمی غسالخانه شهدا پس از مرمت راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسید.

 

 

وی گفت: در این موزه که ساختمان آن در دوران قاجار در محل قبرستان قدیمی شهر بناشده است بیش از 160 قطعه از آثار فرهنگی و وسایل شخصی به‌جای مانده از رزمندگان و شهدای والامقام نهاوند در دوران دفاع مقدس در معرض دید عموم قرارگرفته است.

 

جانجان افزود: این بنای قدیمی به‌صورت گنبدی شکل با طاق نمای آجرهای قدیمی 20 در 20 موسوم به آجرهای نظامی است که وسایل شهدای نهاوند در 8 ویترین شامل لباس، پوتین، پیشانی‌بند، رادیو، پلاک، وصیت‌نامه و دفترچه خاطرات کارهای فرهنگی هنری برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا در دسترس مردم شهیدپرور نهاوند و میهمانان نوروزی قرارگرفته است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند اظهار داشت: در این موزه منحصربه‌فرد به‌جز وسایل شخصی رزمندگان و شهدا تصویر بیش از 100 شهید ازجمله شهید آیت‌الله حیدری امام‌جمعه و نماینده مردم نهاوند در مجلس شهدای گروه ابوذر، شهید یوسف رضا ابوالفتحی فرمانده نیروی انتظامی استان فارس، شهید حاج محمد طالبیان، سرداران شهید نهاوند مانند سهرابی، ابروزن، سلگی، قیصری و بسیاری دیگر از شهدای سرافراز نهاوند به چشم می‌خورد.

جانجان تصریح کرد: در غرفه شهدای قبل از انقلاب این موزه مرامنامه شهدای گروه ابوذر نهاوند که در سال 52 به دستور شاه اعدام شدند نوار سخنرانی شهدا، عمامه شهید حیدری اسناد ساواک از بازجویی شهدا، تسبیح و قرآن شخصی شهدا، کتاب‌ها و مدارک تحصیلی شهدا نیز به چشم می‌خورد.

وی بیان کرد: بر اساس آمار بازدیدازموزه شهدا مسافران و گردشگران که به آن مراجعه می‌کنند وقت زیادی را برای تماشای آثار شهدا می‌گذارند زیرا هم فضای موزه قدیمی است وهم آثار شهدا بر غنای معنویت آن افزوده است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند گفت: موزه شهدای نهاوند یکی از بناهای تاریخی دوره قاجاریه در این شهرستان است که در انتهای خیابان فاطمیه در ضلع جنوب شرقی سیل گاه قرار داردوهمه روزه از ساعت 8 صبح تا 6 عصر به روی علاقه‌مندان باز است. 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز