جادبه های تاریخی و طبیعی استان سمنان (۱)

کویر نمک حاج علیقلی دامغان در استان سمنان

۱۳۹۴/۰۱/۲۳ - ۱۱:۴۵:۳۹
کد خبر: ۲۷۶۷۶۶
یکشنبه هر هفته خبرگزاری برنا استان سمنان با همکاری موسسه حافظان میراث کومش یکی از جاذبه های طبیعی یا تاریخی استان سمنان را معرفی می کند

کویر  نمک حاج علیقلی دامغان معروف به دریاچه نمک حاج علیقلی در نزدیکی شهرستان دامغان و در استان سمنان واقع است .

کویر حاج علیقلی در جنوب شرقی شهر دامغان قرار دارد. وسعت ان 6541 کیلومتر مربع می باشد . دو مسیر برای ورود به کویر وجود دارد :

مسیر نخست از طریق جاده شاهرود به طرود و روستای چاه جام و مسیر دوم از طریق خورزان در جاده دامغان - معلمان.

برای دسترسی به مسیر پیمایش از دامغان به سمت جاده اصفهان حرکت کرده و بعد از 30 کیلومتر به دوراهی حسن اباد می رسید .

از داخل روستای حسن اباد به سمت روستای خورزان که در فاصله 6 کیلومتری حسن اباد قرار دارد حرکت کنید تا به مسیح اباد برسید .

پس از مسیح اباد نیز مسیر را به سمت جنوب شرق  در جاده معروف به معدن نمک  و یا کووهای خرس ادامه دهید .اندک اندک جنس و رنگ خاک تغییر کرده و املاح نمکی پدیدار می شود .

پس از آن وارد کویر حاج علیقلی می شوید .

این کویر از جنوب به کوه های دولت دیار , خرس و کوه ترکمن گدر از جنوب غربی به کوه های کوه پنج و کوه سرخ , از غرب به دهستان فرات از شمال به کویر دامغان و از شرق به کوه اهوند محدود می شود . شیب عمومی این کویر به سمت  جنوب غربی است و بین 1050 تا 1094 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

این کویر در فصل های مختلف و متناسب با بارندگی شکل خود را تغییر میدهد . در فصل ها پر بارش و معمولا در فصل بهار این کویر بصورت دریاچه ی نمک پدیدار میشود و در حالت عادی بصورت کویر نمک با صفحاتی با اشکال هندسی زیبا است .

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با موسسه حافظان میراث کومش واقع در معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان سمنان تماس حاصل نمایید .

گرداوری مطالب : موسسه حافظان میراث کومش

به نقل از کتاب جاذبه های طبیعی استان سمنان   اداره میراث فرهنگی استان سمنان

و تحقیقات گروهی موسسه حافظان میراث کومش

 

 

نظر شما