مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان:

تامین آب شیرین با استفاده از دریا بهترین راه برای جلوگیری از خشکسالی است

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۹:۱۱:۲۶
کد خبر: ۲۷۶۹۸۲
تامین آب شیرین با استفاده از دریا بهترین راه برای جلوگیری از خشکسالی است
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان در نخستین همایش منطقه ای دریا، توسعه و منابع آب که به عنوان یکی از حمایت کنندگان این همایش حضور داشت گفت: طبق آمار سازمان جهانی آب ایران در زمره خشک ترین کشورهای دنیا است که میزان تبخیر در آن سه برابر دنیا و میزان بارندگی یک سوم بارندگی دنیا است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، عبدالحمید حمزه اظهار کرد: با توجه به اینکه وضعیت تامین آب در هرمزگان بحرانی است در حال حاضر ۴۰۰ روستای استان با تانکر آبیاری می شوند.

وی افزود: هرمزگان قطعا جزء استان هایی است که با بحران آب مواجه است متاسفانه در حال حاضر تمام دشت های استان ممنوعه شده است و آبی وجود ندارد و چاه های استان یا خشک و یا دچار شوری شده اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان تصریح کرد: هرمزگان به دلیل شرایط جغرافیایی با کمبود منابع آب شیرین مواجه است که بسیاری از مناطق را دچار بحران کرده است و راه اندازی آبشیرینکن در روستاهای جزیره قشم می تواند راهگشای حل معضل کم آبی در این مناطق باشد.

حمزه پور با بیان اینکه استفاده بی رویه آبهای زیر زمینی در حوزه کشاورزی وضعیت تامین آب در روستاهای استان را دشوار کرده است، عنوان کرد: وقتی آب نباشد سلامتی و تامین غذای مردم نیز به مخاطره می افتد و امکان کشاورزی نیز دیگر وجود نخواهد داشت.

وی در پایان افزود: همه باید در بحث تامین منابع آبی از دریا به شکل علمی و درست آن همت کنیم که خوشبختانه در این زمینه برنامه ریزی خوبی شده است.

در ادامه این همایش معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری گفت: دریا از هر منظری می تواند محرک توسعه اقتصادی کشور باشد و به عنوان یک توان طبیعی و محیطی کشور عمل کند.

صالح دریانورد در نخستین همایش منطقه ای دریا، توسعه و منابع آبِ مناطق ساحلی خلیج فارس اظهار کرد: دریا میراث هر کشوری است و دارای منابع حیاتی است که منبع تامین غذا، حمل و نقل، آب مورد نیاز صنعت، آب شرب و کشاورزی است.

وی افزود: دریا از هر منظری می تواند محرک توسعه اقتصادی کشور باشد و به عنوان یک توان طبیعی و محیطی کشور عمل کند کشورهایی که به دریا راه ندارد با محدودیت توسعه اقتصادی مواجه هستند امروزه آرمان های هر کشوری به دریا گره خورده است، دستیابی به دریاها امتیازات فراوانی دارد.

دریانورد با بیان اینکه خلیج فارس و دریای عمان از زمان های قدیم از لحاظ اقتصادی اهمیت زیادی داشته اند و محل کشمکش قدرت های دنیا بوده اند، عنوان کرد: دریا وزن مهمی در تولید ناخالصی کشورهای مختلف دارد باید به این نکته توجه کنیم که ما تاکنون توانسته ایم متناسب باجایگاه دریا حرکت کنیم.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری گفت: در اکثر برنامه ها استفاده از دریا مغفول مانده بوده است در برنامه چهارم به استفاده دریا توجه شد دریا و سواحل مدیریت یک پارچه نیاز دارد امیدواریم حرکت هایی که در برنامه چهارم آغاز شد در برنامه ششم با جدیت بیشتری انجام شود.

دریانورد با بیان اینکه با موجی رو به رو هستیم که هرکسی برای بهره گیری اقتصادی از دریا تلاش می کند، اظهار کرد: همه نگاه منطقه ای دارند، دریا ثروت ملی کشور است اگر دیدگاه ملی قالب شود بسیاری از نگرانی ها از بین خواهد رفت بی شک هرمزگانی ها بیش از دیگران نگران و دلسوز دریا هستند زیرا اگر آسیبی ببیند این هرمزگانی ها هستند که با

آن رو به رو می شوند.

وی در پایان گفت: هدف ما این است که با توان فنی و علمی پیش برویم اگر کاری انجام می شود باید برگرفته از تفکر و دانش باشد، امیدواریم برگزاری این همایش دستاوردی برای استفاده از دریا و توسعه دریایی داشته باشد و به نوعی محرک توسعه صنایع دریایی باشد.

رییس جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز در این همایش گفت: هرمزگان با برخورداری از ۹۰۰کیلومتر نوار ساحلی و پتانسیل های موجود در جایگاه مناسب خود قرار ندارد و تنها راه حل مشکلات استان و حتی کشور توجه به توسعه دریا محور است.

سهیل دادخواه و منابع آب مناطق ساحلی خلیج فارس، اظهار کرد: هدف اصلی این همایش انضمامی کردن مفهوم توسعه دریا محور در کشور است زیرا بسیاری از مشکلات کشور با توجه ویژه به مفهوم توسعه دریا محور حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه واکاوی مفهوم توسعه دریا محور با تاکید بر منابع آب یکی دیگر از محورهای اصلی برگزاری این همایش است، گفت: با توجه به اهمیت موضوع آب در استان و کشور با همایش توسعه دریا و منابع آب شروع کردیم که خوشبختانه رسیدن بیش از ۱۰۰ مقاله علمی نشان از استقبال خوب پژوهشگران و محققین از همایش است.

دادخواه گفت: انعکاس زمینه ها و پتانسیل های توسعه دریا محور از اهم اهداف این همایش است و امیدواریم با کمک دانشگاه ها و موسسات علمی، پژوهشی این مهم تحقق یابد.

رییس جهاد دانشگاهی استان افزود: گردشگری دریایی، شهرسازی با محور دریا، کشاورزی با بهره گیری از آب دریا، پرورش گیاهان با آب دریا از ظرفیت های مهم استان است، از این رو ایجاد یک پژوهشکده علمی با رویکرد توسعه دریا محور می تواند استان را دگرگون کند.

دادخواه در پایان گفت: امیدواریم در برنامه توسعه ششم کشور توجه ویژه ای به توسعه دریا محور شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز