فرماندار دامغان از قلعه تاریخی رو به نابودی دولت آباد دیدن کرد

۱۳۹۴/۰۲/۰۲ - ۰۹:۰۶:۱۹
کد خبر: ۲۷۹۴۵۵
فرماندار  دامغان از قلعه تاریخی  رو به نابودی دولت آباد دیدن کرد
فرماندار شهرستان دامغان به همراه معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداریاز قلعه ی تاریخی روستای دولت آباد بازدید کردند .

فرماندار شهرستان دامغان ظهر روز سه شنبه به همراه  عباس طاهرانپور، معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری، از قلعه تاریخی روستای دولت آباد بازدید نمود.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ روستای دولت آباد دامغان، روستایی در مجاورت جاده اصلی تهران- مشهد و در 18 کیلومتری غرب شهر دامغان است.

این روستای تاریخی از توابع دهستان قهاب صرصر و بخش امیرآباد دامغان می باشد این روستا مانند بسیاری از روستاهای شهرستان دامغان دارای سابقه تاریخی است.

  وجه متمایز آن را می توان در وجود قلعه ای بزرگ درست در کنار جاده اصلی تهران- مشهد دانست که سالیان سال است شکوه خود را به مسافران عبوری از این مسیر نشان می دهد. چهره این قلعه با گذشت قرن ها فرسوده و چروکیده شده است اما هنوز هم دیوارها و بادگیر بلند آن گوشه ای از عظمت گذشته اش را به یاد بازدیدکنندگان می اندازد.

قلعه از دو بخش تشکیل شده است که یک بخش آن را دیواره های بیرونی تشکیل می دهند و بخش دیگر شامل دیواره های داخلی و خانه های خشتی و شاه نشین می باشد.

ورودی اصلی قلعه از داخل روستا و از ضلع غربی آن است. یک دروازه به اندازه تقریباً عبور یک اتومبیل و ارتفاعی بلند با دو درب چوبی سنگین و محکم که در حال حاضر همیشه باز است.

ورودی قلعه بسیار زیبا طراحی شده به گونه ای که می توان گفت نسبت به سایر بخش های قلعه دیدنی تر می باشد.

اما باز هم گذشت زمان و عدم توجه به این اثر تاریخی خرابی های بسیاری در بخش ورودی قلعه به جا گذاشته است که جز تاسف بازدیدکنندگان چیز دیگری در برندارد. با عبور از درب ورودی وارد محوطه بین دو دیوار قلعه می شویم دیوارها چنان بلند هستند که عبور از بین آن ها مانند عبور از یک دره با صخره های بلند است. وجود این سبک ساختمان خود دلایل متفاوتی دارد که می توان یکی از مهمترین آنها را محافظت و امنیت بیشتر از قلعه دانست.

در داخل قلعه خانه های بسیاری وجود دارد که اکثر سقف های آن تخریب شده است. اما ویژگی مشترک این ساختمان ها را می توان در دو طبقه بودن آنها برشمرد.

هر طبقه به صورت زیبایی دارای طاق ها و مقرنس های جالبی می باشد که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند. بخش جنوبی قلعه یکی از بهترین مناظر از این اثر تاریخی را به علاقه مندان نشان می دهد. تمامی دیوارها و برج های دیده بانی به همراه بادگیر قلعه و در افق شمالی آن کوه های سر به فلک کشیده البرز همه و همه باعث می شوند که شما صحنه ای زیبا از تاریخ و طبیعت را در کنار هم به نظاره بنشینید.

اطراف قلعه باغات پسته زیادی وجود دارد و در حال حاضر بیشتر مردم روستا در بخش غربی و خارج از دیوارهای این قلعه زندگی می کنند. درآمد آنها از کار کشاورزی و باغداری به خصوص پسته کاری می باشد.

با توجه به نام روستا می توان دوره آبادانی آن را به بعد از اسلام مرتبط دانست. برخی این روستا و قلعه آن را محل حکومت حاکم دامغان یا ایالت قومس می دانند. به هر حال وجود این قلعه در کنار جاده اصلی تهران- مشهد یکی از مزایای با ارزش این روستا است که در صورت بازسازی قلعه به یکی از نقاط گردشگری دامغان و حتی محلی برای اسکان مسافران عبوری از این منطقه تبدیل می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز