رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان:

سیگار مهمترین عامل ابتلا همدانی ها به سرطان است

۱۳۹۴/۰۲/۰۵ - ۱۷:۴۱:۴۸
کد خبر: ۲۸۰۲۸۹
سیگار مهمترین عامل ابتلا همدانی ها به سرطان است
سید حبیب‎الله موسوی‎بهار سیگار را مهمترین عامل ایجاد سرطان در بین همدانی ها عنوان کرد و ابراز داشت: متاسفانه استان همدان رتبه بالایی را در مصرف سیگار دارد

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ظهر امروز در نشست خبری هفته سلامت با اشاره به شعار سازمان جهانی بهداشت در امسال مبنی بر «ایمنی غذا از مرزعه تا سفره» اظهار داشت: بخش اعظمی از بروز بیماری‎ها ناشی از مواد مصرفی که درمان آنها بار سنگینی را بر دوش بهداشت و درمان می‎گذارد.

وی تصریح کرد: برنامه وزارت بهداشت و درمان این است که با همدلی و همراهی بیشتر در دستیابی غذای سالم به حد مطلوب برسد در این راستا لازم است اطلاع‎رسانی دقیقی به مردم به منظور نحوه تهیه غذای سالم از مراکز مجاز و معیار انتخاب غذای سالم انجام گیرد.

موسوی بهار افزود: 30 درصد بخش سلامت متولی آن وزارت بهداشت و درمان است و 70 درصد وظیفه ارتقای سلامت جامعه برعهده سایر ارگان‎ها و سازمان‎ها است و از طرفی تمام فعالیت‎های دولتی و غیردولتی برای تأمین امنیت و سلامت مردم جامعه انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت به زودی دوره یکساله خود را سپری می کند، افزود: طرح تحول سلامت در طی 4 دوره به ترتیب درمان، بهداشت، اجرای تعرفه های خدمات بهداشتی و رونمایی از طرح تحول سلامت در بهداشت دهان و دندان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین در خصوص ارتقاء کیفیت هتلینیگ بیمارستان ها، تصریح کرد: در راستای اجرای این مهم بیش از 14 میلیارد تومان هزینه ارتقاء هتلینیگ بیمارستان ها و به ویژه ساماندهی فاضلاب این ساختمان بوده است.

موسوی بهار با بلیان اینکه امسال اورژانس و اتاق عمل بیمارستان ها تجهیز و ساماندهی شدند،  خاطرنشان کرد: همچنین 70 درصد تخت و کمد بیمارستان ها تعویض و طی فرآیندی تخت های فرسوده به فروش می رسد.

وی افزود: امسال نیز تمام اورژانس‏‌ بیمارستان‎های استان توسعه و گسترش می‌‏یابند و 40 دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان اورژانس 115 همدان افزوده می‎شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی قلب همدان که با حمایت بنیاد فرشچیان ساخته شده در حال تکمیل است و عملیات ساختمانی طبقه پائین این مرکز باقی مانده است، 80 درصد تجهیزات بیمارستانی خریداری و در حال نصب است و سعی داریم تا قبل از ماه رمضان آن را به بهره برداری برسانیم.

وی سیگار را مهمترین عامل ایجاد سرطان عنوان کرد و ابراز داشت: متاسفانه استان همدان رتبه بالایی را در مصرف سیگار دارد و بیش ازصد ها میلیارد تومان گردش مالی سیگار در کشور است در حالیکه اگر تمام این هزینه را هم صرف کنیم نمی توانیم آلامی برای درد های بیماران سرطانی باشیم.

موسوی بهار همچنین در خصوص ازدیاد موالد در استان، ابراز کرد: در راستای تسهیل و اقدامات خوب انجام شده شاهد رشد تولید مثل و منجر به فرزند آوری بودیم.

وی در مورد تعرفه های پزشکی نیز بیان کرد: تعرفه های پزشکی در استان همدان ابلاغی است و کسی خارج از تعرفه حق ندارد مبلغی دریافت کند.

موسوی بهار در خصوص استفاده از  ظروف یکبار بیان داشت: استفاده از این ظروف برای مواد سر و خنک بلامانع بوده و ضرری ندارد اما استفاده از ظروف پلاستیکی برای مواد غذایی داغ و گرم به شدت خطرناک بوده و موجب واکنش شیمیایی این مواد می شود.

وی در مورد استفاده بیمارستان ها از ظروف یکبار مصرف برای سرو غذای بیماران نیز اظهار داشت: استفاده از ظروف یکبار مصرف در بیمارستان ها جزو قانون بوده و این ظروف سلولزی هستند و بنابراین خطری ندارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز