استاندار آذربایجان شرقی:

آمار و ارقام حوزه آب در سال جاری امیدوارکننده است

۱۳۹۴/۰۲/۰۷ - ۰۰:۳۰:۱۵
کد خبر: ۲۸۰۷۴۷
آمار و ارقام حوزه آب در سال جاری امیدوارکننده است
جبارزاده گفت: اکثر منابع آبی ما تجدیدناپذیر هستند، لذا مدیریت مصرف در این حوزه ضروری است.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر مدیریت علمی و منطقی در حوزه تامین آب شرب، کنترل مصرف آب و برخورد جدی با مشترکان پرمصرف را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده در جلسه بررسی بحران کم‌آبی در این استان، با اعلام تشکیل ستاد برون‌رفت از این بحران، اظهار داشت: آمار و ارقام حوزه آب در سال جاری امیدوارکننده است، اما نمی‌توان مطمئن بود که مشکلی نخواهیم داشت.

وی با قدردانی از دستگاه‌های تامین و توزیع کننده آب و برق استان، خاطرنشان کرد: خوشبختانه بحث آب و برق در سال گذشته به صورت آبرومندانه‌ای مدیریت شد و بدون قطعی آب و برق این بحران را پشت سر گذاشتیم.

جبارزاده با تاکید بر این که تجربیات سال گذشته امسال هم باید عملی شود، افزود: با ورود جدی و مسوولانه دستگاه‌های اجرایی در تمام سطوح و مدیریت علمی و منطقی در حوزه آب و برق می‌توانیم امسال نیز با موفقیت بحران کم‌آبی را پشت سر بگذاریم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این که از نظر منابع آب شرب مشکل داریم، گفت: اکثر منابع آبی ما تجدیدناپذیر هستند، لذا مدیریت مصرف در این حوزه ضروری است.

جبارزاده، حفر چاه برای تامین آب را نگران‌کننده دانست و گفت: حفر چاه به معنی خالی کردن سفره‌های زیرزمینی است، لذا هر چه مصرف کمتر باشد به نسل‌های آینده خدمت کرده‌ایم.

وی با تاکید بر این که هیچ‌گونه تخفیفی به مشترکین پرمصرف آب داده نمی‌شود، افزود: انشعاب آب مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند بدون تذکر قبلی قطع می‌شود و این افراد باید تعهد دهند که الگوی مصرف را رعایت خواهند کرد.

جبارزاده با تاکید بر کنترل سلامت آب شرب در روستاها، گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی، متولی تامین آب سالم در روستاهاست و شبکه‌های آب روستایی باید در اختیار این شرکت باشد.

وی افزود: اشخاص یا نهادهای دیگری که این شبکه‌ها را در اختیار دارند باید ملزم به تحویل آن به شرکت آب و فاضلاب شوند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به انتشار شایعه ناسالم بودن آب شرب برخی از مناطق تبریز از سوی برخی شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های تصفیه آب، اعلام کرد: آب شرب تمام مناطق استان سالم است و هیچ کس حق ندارد به خاطر منافع شخصی این موضوع را زیر سوال ببرد.

وی افزود: البته ادارات بهداشت نیز باید به صورت مستمر آب شرب استان را از نظر کیفیت کنترل کرده و هر جا احساس آلودگی کردند بلافاصله وارد عمل شوند.

جبارزاده در ادامه با بیان این که امروز هیچ موضوعی مهم‌تر از آب شرب مردم نیست، افزود: پروژه‌های مهم و تاثیرگذار این حوزه باید توسط دستگاه‌های مرتبط شناسایی شده و به عنوان مطالبات مردم استان از دولت مطرح شوند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود گسترش شهرها را یکی از عوامل بروز بحران کم‌آبی دانست و افزود: وقتی که امروز در تامین آب مصرفی مردم مشکل داریم طبیعتا با گسترش شهرها، مشکل بیشتر خواهد شد.

وی افزود: محدود کردن توسعه شهرها یکی از راه‌های کنترل مصرف آب است و این موضوع باید در طرح‌های شهری مورد توجه قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با باز کردن آب سدها در مسیر رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه موافقت کرد، اما این موضوع را منوط به کنترل مسیرهای منتهی به دریاچه و اطمینان خاطر از ورود آب به دریاچه دانست.

وی در خصوص طرح تحویل آب حجمی به روستاها نیز گفت: برای مدیریت مصرف  آب در روستاها از هر طرح علمی و کارشناسی شده حمایت می‌کنیم و در این راستا دهیاران نیز باید مشارکت داده شوند.

جبارزاده با تاکید بر جلوگیری از گسترش فضای سبز آب‌بر، اظهار داشت: البته این به معنی حذف فضای سبز و جایگزین کردن آن با سنگ‌فرش نیست، بلکه فضای سبز باید متناسب با اقلیم منطقه و بحران کم‌آبی باشد.

وی همچنین با اشاره به بحث خیرین آب، خاطرنشان کرد: خیران علاقمند حل مشکلات مردم هستند، اما لازمه مشارکت آنها در این حوزه، معرفی پروژه‌های مشخص است.

مدیران دستگاه‌های تامین و توزیع کننده آب در آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت منابع آبی استان ارایه کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز