نایب رئیس شورای اسلامی شهر قزوین:

شورا، محلی برای تمرین دموکراسی است

۱۳۹۴/۰۲/۰۹ - ۱۴:۵۷:۱۵
کد خبر: ۲۸۱۳۸۸
شورا، محلی برای تمرین دموکراسی است
فرخزاد: پس از گذر از نظام سلطنتی، حدود 36 سال است که دموکراسی تمرین می کنیم و نظام انتخابی در کشورمان شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار برنا در قزوین؛ علی فرخزاد نایب رییس شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه وقتی نام شورا به میان می آید عموم مردم اختیارات وسیع و در حوزه حاکمیتی را برای این نهاد تصور می کنند، افزود: به عنوان عضو شورا به واقع آنچه که راجع به شورا تصور می کردم در عمل تفاوت زیادی دارد.

رئیس کمیسیون عمران شورا با گریز به گذشت یکسال و نیم از عمر شوراها یادآورشد: در این مدت اختیارات قانونی که برای نظارت بر دستگاههای اجرایی تدوین شده در عمل تحقق نیافته و شورا اثرگذاری لازم را در شهر به بروز و ظهور نرسانده تا بر این واقعیت تکیه کنیم که شورا، شورای شهرداری محسوب شده و شورای شهر نیست.

وی با اشاره به موانع و اشکالات قانونی گفت: با وجود اینکه قوانین بالادست همچون قانون اساسی برای شوراها اختیارات وسیعی مشخص کرده ولی از طرف دیگر بدنه دستگاههای اجرایی اعتقادی به موضوعات شورایی ندارندو بنابراین باید نگرشها تغییر یافته و قانون ضابطه مند، مورد اجرا قرار بگیرد.

فرخزاد با ابراز تأسف از اینکه ضابطه اجرایی و نظارتی برای اجرای قانون شوراها تعریف نشده است، ادامه داد: باید سازوکاری تدوین کرد که دستگاههای اجرایی و قضایی در استانها و شهرها به ماهیت کار شوراها اعتقاد پیدا کنندو این مهم در شهرداری از قوت بیشتری برخوردار باشد.

این مقام مسوول با بیان اینکه کشورهای پیشرفته در اجرای دموکراسی حداقل یک قرن از ما جلوتر هستند و تشکلهای غیر دولتی و NGOهای فعال در این بخش دارند، خاطرنشان کرد: این گروهها، نهادها و اتحادیه ها در تصمیم گیری های حکومتی تأثیر گذار هستند.

فرخزاد یادآورشد: آموزه های دینی و اسلامی نیز پشتوانه محکمی به شمار می آید و می توان برای تبلور بیشتر شوراها بر این آموزه ها که مشورت را در تصمیم گیری های خرد و کلان توصیه می کنند بهره بردو با سرعت بیشتری به جایگاه شوراها مشروعیت داد.

این عضو شورا در بخش بعدی سخنان خود با بیان اینکه شورای شهر باید پیرو سیاستهایی باشد که از دوره قبل تدوین شده، گفت: متأسفانه شورای چهارم در ایجاد پروژه مسکونی الهیه، بادامستان و پونک که حجم وسیعی از اعتبارات شهرداری را به خود اختصاص داده، نقشی نداشته و با توجه به گذشت حدود دو سال از عمر شورای چهارم، هنوز تکمیل نشده است.

وی با تأکید بر اینکه سیاست و نظارت شورای شهر در تکمیل پروژه های نیمه کلان و جزئی به خوبی اجرایی شده است، عنوان کرد: توسعه متوازن در تمامی نقاط شهر، توجه به سیما و منظر شهری، موضوعات فرهنگی که از شعارهای انتخاباتی شورای چهارم نیز بوده اهتمام خاصی به خرج داده و موفقیتهای خوبی حاصل شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز