استفاده بیش از حد دام ها از مراتع زمینه نابودی محیط زیست همدان را فراهم ساخته است

۱۳۹۴/۰۲/۱۴ - ۱۰:۳۲:۳۱
کد خبر: ۲۸۲۲۵۰
استفاده بیش از حد دام ها از مراتع زمینه نابودی محیط زیست همدان را فراهم ساخته است
افزایش سه برابری استفاده از مراتع همدان زمینه نابودی آنها را فراهم ساخته است و بالا بودن شمار دام روستائیان و عشایر به نسبت مراتع موجود به یکی از معضلات و مشکلات اصلی منابع طبیعی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در جمع خبرنگاران افزود: پایین آوردن شان و جایگاه مراتع به تامین علوفه دام ظلم ناروایی است که از گذشته تاکنون به منابع طبیعی شده است.

وی اضافه کرد: این نگاه ناعادلانه به عرصه منابع طبیعی موجب نگرش ناصحیح سازمان جنگلها به مراتع شد در حالیکه بالا بودن ارزش زیست محیطی مراتع نسبت به مسایل اقتصادی در جهان ثابت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تاکید کرد: تنها دو درصد از ارزش مراتع مختص به تامین علوفه برای دام است این در حالیست که 98 درصد ارزش مراتع به مسایل زیست محیطی برمی گردد.

همتی گفت: در حفظ آب، جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ منظر طبیعی و ژنتیک در حق مراتع جفا شده ولی با این وجود سازمان جنگلها درصدد متقاعد کردن دولت برای ارزش گذاری مراتع است.

وی بیان کرد: ظرفیت مراتع همدان طبق مطالعات صورت گرفته 600 هزار واحد دامی به مدت چهار ماه است ولی هم اینک در بخش دام روستایی و عشایری یک میلیون و 800 هزار واحد دامی از مراتع همدان تغذیه می شوند.

وی اضافه کرد: افزایش سه برابری استفاده از مراتع همدان زمینه نابودی آنها را فراهم ساخته است و بالا بودن شمار دام روستاییان و عشایر به نسبت مراتع موجود به یکی از معضلات و مشکلات اصلی منابع طبیعی تبدیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تاکید کرد: با این تفاسیر چرای دام نیز به موقع صورت نمی گیرد با این توضیح که در خرداد ماه با دوبرگی شدن علوفه زمان تغذیه دام آغاز می شود و نسل گونه های گیاهی منقرض می شود.

وی تصریح کرد: هم اینک بواسطه شرایط جوی استان خوزستان، کم آبی، ورود ریزگرد و گردوغبار، عشایر خواستار ورود زودهنگام به همدان هستند با این وجود 15 اردیبهشت ماه زمان مناسبی برای ورود عشایر و استقرار آنها در دامنه های شمالی و جنوبی است.

همتی تخریب ایل راه، کوچ راه و محل تردد و اتراق عشایر از طریق واگذار شدن بخشی از مسیرهای در حریم خطوط انتقال گاز و آب و قرق شدن برخی مسیرهای موجود در حاشیه معادن از مشکلات عشایران دانست.

وی با ذکر اینکه 10 تیم موظف به کنترل تردد عشایر هستند گفت: یک هزار و 300 خانوار عشایر در این استان دارای پروانه چرای دام و شناسنامه دار هستند که طبق آمارهای موجود تعداد دام این افراد 45 هزار واحد دامی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز