رئیس حوزه هنری استان سمنان در گفت و گو اختصاصی با برنا :

شاهد تولیدات ارزشمند در کلیه بخش های هنری در سال های گذشته بوده ایم

۱۳۹۴/۰۲/۱۵ - ۱۰:۳۵:۳۴
کد خبر: ۲۸۲۵۴۷
شاهد تولیدات ارزشمند در کلیه بخش های هنری در سال های گذشته بوده ایم
سید عباس دانایی پست های مختلفی را تجربه نموده است از فرماندار دامغان گرفته تا بودن در میراث فرهنگ و گردشگری و ریاست سازمان ملی جوانان استان سمنان و آنقدر خوب کار نموده است که همه منتظر پست اجرایی بالاتری برای وی می باشند

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ سید عباس دانایی پست های مختلفی را تجربه نموده است از فرماندار دامغان گرفته تا بودن در میراث فرهنگ و گردشگری و ریاست سازمان ملی جوانان استان سمنان؛

وی چند سالی است ریاست حوزه هنری استان را بر عهده دارد و آنقدر خوب کار نموده است که همه منتظر پست اجرایی بالاتری برای او می باشد. خودش معتقد است در هر پستی باشد خدمت گزار مردم است و این موضوع را براستی از دیدگاه هنرمندان استان نشان داده است و برنامه های اجرا شده. حوزه هنری استان در چندین سال اخیر گواه دهنده چنین موضوعی می باشند.

با سید عباس دانایی  بی حاشیه، با اخلاق، پویا و خلاق دو ساعتی را به گفت و گو نشستیم.

در ابتدا خودتان را بیشتر برای ما و مخاطبان خبرگزاری  معرفی بفرمائید؟

سید عباس دانائی هستم. در سال 1345 در سمنان به دنیا آمدم. پس از اخذ لیسانس در رشته علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی تهران در سال 1368 به استخدام استانداری سمنان در آمدم. ابتدا کارشناس دفتر امور اجتماعی و سپس معاون دفتر سیاسی و انتظامی استانداری و پس از آن 14 سال مدیرکل امور اجتماعی و انتخابات استانداری بودم.

گرچه همزمان از سال 74 تا 83 به مدت 9 سال مسئولیت سازمان ملی جوانان استان سمنان را به عهده داشته و به عنوان اولین دبیر شورای جوانان استان، سازمان ملی جوانان استان سمنان را پایه گذاری کردیم. 3 سال به عنوان فرماندار شهرستان دامغان انجام وظیفه کردم و در خدمت مردم بسیار خوب و متدین این شهرستان بودم. همچنین بیش از 2 سال به عنوان قائم مقام و معاون سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تمام تلاش خود را برای ارتقای جایگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان معطوف نمودم و از خردادماه سال 1389 تاکنون نیز بعنوان رئیس حوزه هنری استان سمنان در خدمت هنرمندان فهیم و مردم عزیز هم استانی هستم.

ضمناً کارشناسی ارشد اول در رشته مدیریت دولتی با گرایش سیستم ها و کارشناسی ارشد دوم را در رشته برنامه ریزی شهری اخذ نموده ام.

مهمترین اتفاقات حوزه هنری استان در سال گذشته چه رویدادهای بوده است؟

سال 93 یکی از سال های خوب و پرثمر حوزه هنری استان سمنان محسوب می شود. در ابتدای سال 93 و همزمان با هفته هنرانقلاب اسلامی رونمائی از 14 جلد آغازین دانشنامه بزرگ 110 جلدی فرهنگ و تمدن استان سمنان را با حضور مسئولین کشوری و استانی و جمعی از پژهشگران و هنرمندان استان برگزار کردیم که بعنوان یک کار زیربنائی و مرجع سازی در بخش فرهنگ و هنر به شمار می آید. همچنین تولید و انتشار 10 جلد دیگر از کتابهای مرتبط با ادبیات شامل:شعر،داستان کوتاه و رمان و همچنین ادبیات پایداری شامل خاطرات خودنوشت رزمندگان در سال های دفاع مقدس برگ زرین دیگری بر افتخارات نویسندگان و شاعران هم استانی بود که در مجموع تولید و انتشار و رونمائی از 24 جلد کتاب در مدت یک سال بنظر می رسد فعالیت ارزنده و منسبی صورت گرفته است.

یکی دیگر از اتفاقات مهم حوزه هنری استان در سال 93 در بخش نمایش علاوه بر برگزاری سومین جشنواره استانی تئاتر سوره ماه و درخشش آثار تولیدی هنرمندان تئاتر برای اولین بار در استان شاهد برگزاری جشنواره منطقه ای تئاتر سوره ماه با حضور هنرمندان استانهای اصفهان،مرکزی،قزوین،همدان،قم و سمنان بودیم که خوشبختانه با استقبال گسترده مردم و هنرمندان استان مواجه شد و برای اولین بار نیز یکی از نمایش های استان به مرحله کشوری راه یافت.

در بخش های هنرهای تصویری و پویانمائی نیز با توجه به تولید چندین اثر فاخر و ارزشمند در زمینه فیلم و انیمیشن و کسب رتبه های برتر کشوری از تولیدات حوزه هنری استان نیز از توفیقات سال 93 بشمار می رود.

برگزاری هشتمین جشنواره منطقه ای شعر و داستان کوتاه شاهوار با حضور نویسندگان و شاعران جوان استانهای سمنان،گلستان و مازندران نیز از برنامه های هدفمند و با ارزش سال گذشته بود.

همچنین پنجمین جشنواره منطقه ای عکس «آن» با حضور هنرمندان استان های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان نیز که با استقبال گسترده هنرمندان روبرو بود، از برنامه های ارزنده حوزه هنری استان در سال93 بوده است.

باتوجه  به مواردی که به طور کلی عرض کردم موضوع تولید آثار هنری فاخر و دینی از شاخصه های مهم و اولویت دار حوزه هنری است که خوشبختانه با کوشش کلیه همکاران پرتلاشم در حوزه هنری استان سمنان و خلق آثار با ارزش هنری توسط هنرمندان فهیم استان محقق شده و ما شاهد تولیدات ارزشمند و اثرگذار در کلیه بخش های هنری در سال های گذشته و بویژه در سال93 بودیم که لازم می دانم از یکایک این عزیزان تشکر و قدردانی نمایم.

به برنامه های مهم حوزه هنری استان سمنان در سال 94  نیز اشاره ای داشته باشید؟

برنامه های متنوعی در زمینه تولید آثار هنری برای سال 94 پیش بینی شده که بر برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنم:

-اهتمام ویژه در زمینه ادبیات کودک و نوجوان اعم از برگزاری نشست های دوره ای، کارگاه های آموزشی و تولید و انتشار کتب مرتبط 

-برگزاری همایش مدرسان ادبی (شعر و داستان) حوزه های هنری سراسر کشور در سمنان

-آماده سازی، تولید و چاپ حداقل 7 مجموعه از کتابهای شعر و داستان

-برگزاری نشست های تخصصی ادبیات، نشست های شعرخوانی نقد و همایش فصل در قالب جشنواره طنزپردازان

-عصر فرهنگی استان سمنان

-برگزاری نهمین جشنواره شعر و داستان کوتاه شاهوار

-برگزاری چهارمین جشنواره تئاتر سوره ماه استان سمنان

-نشست های تجارب تولید با حضور اساتید کشوری

-تولید و تکیر حداقل 2 آلبوم موسیقی

-انجام پژوهش و چاپ حداقل 14 جلد دیگر از دانشنامه فرهنگ و تمدن استان سمنان

-برگزاری سمینار پژوهش هنر

-برگزاری نمایشگاه های تجسمی و کارگاه های تولیدی مرتبط به همراه چاپ کتاب عکس از آثار منتخب پنج دوره جشنواره عکس آن

-تولید فیلم های کوتاه داستانی، مستند، انیمشن و فیلم های کوتاه 100 ثانیه ای

-آماده سازی و چاپ حداقل 5 عنوان کتابهای خودنوشت و دیگر نوشت از خاطرات شهدای جنگ تحمیلی رزمندگان دوران دفاع مقدس و مبارزین انقلاب اسلامی در استان سمنان

-برگزاری کارگاه ها ی تولیدی اعم از تصویر سازی، نقاشی، حجم، خوشنویسی، پوستر، کاریکاتور و تولید نسخه  مولتی مدیا از آثار تجسمی هنرمندان.

-شرکت در چهارمین جشنواره تولیدات مراکز استانی حوزه های هنری سراسر کشور که در مهر ماه سال جاری در اصفهان برگزار خواهد شد با ارائه بیش از 300 اثر تولید شده استانی

چرا حوزه هنری در بخش موسیقی کارهای کمتری عرضه کرده است؟

معمولاً موسیقی بیشتر توسط بخش خصوصی به مخاطب عرضه می گردد. اما آنچه در حوزه هنری مورد نظر است تولید آلبوم های موسیقی است که محتوای آن با مضامین اولویت دار حوزه هنری منطبق باشد با توجه به اینکه دفتر موسیقی حوزه هنری استان سمنان عملاً از سال 92 فعال شده است. لذا فعالیت های مناسبی در تولید آثار موسیقائی داشته و انشاءالله در سال جدید نیز فعالیت گسترده تری در زمینه تولید آلبوم های ارزشی و با محتوای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و خانواده را خواهد داشت.

برنامه های خود را درباره واژگان زیر به صورت کوتاه در سال 94 بفرمائید؟

سینما: امیدوارم در سال 94 تولید یک فیلم سینمایی را در حوزه هنری استان سمنان کلید بزنیم. چنانچه حمایت های ملی و استانی در این زمینه همراه شوند شاهد یک اقدام ارزنده در این بخش خواهیم بود.

تئاتر: ان شاءالله شاهد برگزاری چهارمین جشنواره تئاتر استانی سوره ماه در سال 94با حضور گسترده تر هنرمندان گرانقدر و با کیفیت مناسبتر آثار باشیم. علاوه بر جشنواره تئاتر استانی تولید یک نمایش فاخر ملی و برگزاری نشست های تجارب تولید با حضور اساتید مطرح کشوری نیز در دستور کار حوزه هنری استان سمنان در سال جاری خواهد بود

موسیقی: تولید دو آلبوم جدید در اولویت برنامه های سال 94 قرار دارد.

خوشنویسی: برگزاری کارگاه تولیدی خوشنویسی جزو برنامه های مهم امسال محسوب می شود .

 نقاشی: نقاشی از فعالیت های جاذب تجسمی است که امیدواریم با حضور هنرمندان مرتبط شاهد برگزاری کارگاه تولیدی نقاشی در سالجاری باشیم .

شعر: یکی از برنامه های مهم سال 94حوزه هنری استان نشست های شعر خوانی و نقد با رویکرد شعر و همچنین نقد شعر است که از همین جا از کلیه علاقمندان دعوت می کنم تا در این نشست های ارزنده شرکت نمایند . ضمن اینکه یکی از برنامه های سال جاری عصر فرهنگی استان سمنان همراه با شعر خوانی در شهرستانهای مختلف خواهد بود که برای اولین بار در این زمینه برنامه ریزی مناسبی از سوی واحدآفرینشهای ادبی حوزه هنری صورت گرفته است . در اینجا لازم می دانم از حضرت آیت ا... شاهچراغی، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه معزز سمنان، به خاطر بذل عنایتی که به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در20 فروردین سال جاری نسبت به شاعران آئینی داشتند و اولین نشست شعر خوانی شاعران حوزه هنری استان در حضور ایشان برگزارگردید و بیانات ارزشمندی که در محفل با شکوه هنرمندان و شاعران ایراد کردند و اشعاری که قرائت کردند یکی از به یاد ماندنی ترین صحنه هائی بود که اوایل سال 94 در ذهن ها نقش بست.

و صحبت پایانی...

بدیهی است نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری بعنوان سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی، بسیار هوشمندانه بود لذا باید از این فرصت، همگان بهره کافی را ببرند. در استان فرهنگی سمنان امسال به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در بیستم فروردین ماه جلسه ای صمیمی با حضور جمعی از هنرمندان استان در محضر استاندار فهیم و پر تلاش استان جناب آقای مهندس وکیلی برگزار شد که مباحث ارزشمندی مطرح گردید. انشاءا.. همه ما و هنرمندان عزیز هم استانی بتوانیم با توکل بر ذات احدیت و زیرچتر ولایت از این فضای همدلی و همزبانی بیش از پیش استفاده کنیم و با توجه به مسائل مطرح شده با بهره گیری از نرم افزارهای هنری و اصالت بخشیدن به هنر و خلق آثار مرجع و جریان ساز و با حمایت های عالی ترین مقام اجرائی استان و سایر مسئولین ذیربط شاهد تولید آثار هنری فاخر و تأثیرگذار در سطح استان باشیم.

نظر شما