مشاور استاندار کرمانشاه در امور جوانان:

به نقدها و کاستی‌ها واقفیم

۱۳۹۴/۰۲/۱۶ - ۰۹:۲۳:۰۴
کد خبر: ۲۸۲۷۹۱
به نقدها و کاستی‌ها واقفیم
احیای خانه جوان از مهم‌ترین برنامه‌های دفتر مشاوران جوان است.

مشاور استاندار کرمانشاه در امور جوانان گفت: خاستگاه دولت، فعالان سیاسی و کنشگران اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد از سال‌های اصلاحات تا به امروز یکی است، لذا همه نسبت به شرایط موجود اجتماعی دردی مشترک داریم از همین رو آسیب‌های این حوزه را همه به خوبی می‌شناسیم و به نقدها و کاستی‌ها واقفیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در کرمانشاه، روح‌الله باقرآبادی در دیدار با جمعی از فعالان سمن‌ها ظهار داشت: به  علت نو بودن مسئله فعالیت‌های مدنی و سازمان‌های مردم نهاد در دوران اصلاحات و عدم نهادینه کردن این تفکر و روش در همان زمان هم که بهار فعالیت‌های مدنی بود از سوی دستگاه‌های اجرایی و حتی خود سازمان‌های مردم نهاد توقعات و اعمال تا حدودی شعاری بود نه عملگرایانه.

وی با بیان این که این نگرش در دولت های بعد نیز با آسیب های جدی تری مواجه شد اما امروز بعد از گذشت نزیک به دو دهه باید کارکردی و پروژه‌ای و عملگرایانه به موضوع نهادهای مدنی و NGO ها نگریسته شود، افزود: تعدد نهادهای متولی حوزه جوانان تبدیل به بزرگترین آسیب این حوزه شده و  امروز چیز زیادی که در کشور داریم نهاد متولی امور جوانان و فعالیت های مدنی است.

مشاور استاندار کرمانشاه در امور جوانان گفت: انتقاداتی به وضعیت ارتباط متقابل دولت و سازمان های مردم نهاد وارد است که مهمترین آن نگاه پیمانکاری به NGOها از طرف دستگاه های اجرایی است و نهادهای اجرایی با این تصور که سازمان های مردم نهاد به نحوی پیمانکاران بخش خصوصی هستند به NGOها توجه می کنند و کارها را به همان شیوه به نهادهای مدنی می سپارند و توجهی به کارکرد اصلی سازمان های مردم نهاد ندارند و همچنین مشکل دیگر نگاه ویترینی دستگاه های اجرایی و نهادهای متولی به سازمان های مدنی و NGOهاست بطوریکه دیدگاه دستگاه های اجرایی به NGO ها صرفا به کار بالا بردن ارقام و آمار می خورد.

باقرآبادی ادامه داد: از طرفی مشکلات درونی نهادهای مدنی و NGOهاست که این حوزه را مورد آسیب جدی قرار داده است زیرا متاسفانه در این حوزه تشکل ها به سازمان های تک نفری تبدیل شده اند و  به شدت از عدم کادرسازی رنج می برند. حس مالکیت فردی در NGOها منجر به عدم شکل گیری کار جمع و گروهی شده و اصل فعالیت این نهادها را زیر سوال برده است و از همین روست که چهره های فعال در حوزه سازمان های مردم نهاد، چهره های آشنا با 17 سال فعالیت هستند لذا یکی از مهمترین وظایف سازمان های مردم نهاد، انتقال تجارب بین نسلی است و عدم روحیه کار جمعی و جذابیت نیز از دیگر آسیب های درون سازمانی نهادهای مدنی می باشد.

وی افزود: مسئله دیگر بی برنامگی دولت و نهادهای مدنی در این حوزه است که در نهایت منجر به نگرش سلیقه ای و فردی به فعالیت های سازمان های مردم نهاد می شود لذا اگر برنامه ریزی های دقیق صورت گیرد هیچ کسی حق سلیقه ای رفتار کردن را پیدا نخواهد کرد.

مشاور استاندار کرمانشاه در امور جوانان گفت: برنامه‌ریزی دفتر مشاوران جوان در حوزه سازمان دانش‌آموزی و تشکیل مجلس دانش آموزی  است که یکی از مهم‌ترین برنامه هایی که دفتر مشاوران جوان در راستای تقویت روحیه کار جمعی در دستور کار خود قرار داده است ایجاد مجلس دانش آموزی است.

باقرآبادی ادامه داد: در این پروژه هدف اصلی تولید فرهنگ زیست مدنی و تقویت روحیه فعالیت اجتماعی برای آن طیف از جوانان است که ضمن تحصیل در دوره متوسطه آماده حضور در جامعه می شوند و در برنامه ریزی های این طرح تلاش کرده ایم که به نحوی سازمان یافته دانش آموزان را در ارتباط با نهادهای مدنی و NGOها قرار دهیم.

وی به معرفی پروژه‌هایی در حوزه تاسیس خانه جوان و برنامه‌ریزی برای هفته جوان اشاره کرد و افزود: دولت و NGO ها باید به صورت کارکردی و پروژه‌ای در ارتباط با هم باشند تا فعالیت‌ها نتیجه بخش باشد.

مشاور استاندار کرمانشاه در امور جوانان  با شرح پیگیری های دفتر مشاوران جوان جهت تاسیس خانه جوان گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه های مورد پیگیری در دفتر مشاوران جوان، احیای خانه جوان شهر کرمانشاه است که هدف آن تجمیع فعالیت های حوزه جوانان در مجموعه ای منسجم و کارا و سازمان یافته می باشد.

باقرآبادی ادامه داد: طرح خانه جوان در دو سطح پیگیری می شود که سطح اول احیای وضعیت سابق و تولید فضایی جهت تجمیع فعالیت های مدنی تمام طیف های جوانان از تمام گروه ها و افکار و سطح دوم تاسیس مجموعه ای با امکانات و شرایطی کامل جهت تولید فضایی برای در برگرفتن تمام جنبه های مرتبط با جوانان اعم از فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... می باشد.

وی ضمن تشریح برنامه‌های خانه جوان از NGOها خواست که در برنامه ریزی و هدایت در احیای این طرح کنار دفتر مشاوران جوان استانداری حضور داشته باشند و طرح‌ها و برنامه های خود را ارائه کنند.

در این جلسه فعالان سمن‌ها نقدهای خود نسبت به دولت و سازمان‌های مرتبط با جوانان مطرح و فعالیت‌های خود را تشریح کردند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز