مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام خبر داد؛

معرفی سه اثر تاریخی در استان برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو

۱۳۹۴/۰۲/۱۹ - ۱۱:۲۵:۲۸
کد خبر: ۲۸۳۵۱۹
معرفی سه اثر تاریخی در استان برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو
شنبه زاده گفت: سه اثر تاریخی و معنوی ناملموس این استان برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو به سازمان میراث فرهنگی معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از ایلام،  عبدالمالک شنبه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام، با اعلام این خبر افزود: این سه اثر شامل شهر تاریخی سیمره، پل تاریخی گاومیشان و آئین سنتی چمر است.

وی ادامه داد: اسامی این سه اثر برای ثبت در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو به سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام شده که باید از این طریق به سازمان جهانی یونسکو پیشنهاد شود.

وی اظهار کرد: این سه اثر شرایط و قابلیت های لازم برای ثبت در میراث جهانی یونسکو را دارند.

مدیر کل میراث فرهنگی ایلام با بیان اینکه تهیه پرونده آثار برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو زمان بر است، گفت: ضوابط خاصی برای تهیه پرونده ثبت نیاز است و هر سال از هر کشور تنها امکان ثبت یک اثر وجود دارد.

شنبه زاده ادامه داد: با ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو توجه و حمایت های جهانی به سوی اثر ثبت شده معطوف می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: زمینه ثبت این سه اثر ارزشمند تاریخی و معنوی ناملموس استان در فهرست میراث جهانی یونسکو فراهم شود.

وی اظهار کرد: شهر تاریخی سیمره به عنوان بزرگترین محوطه تاریخی این استان، 200 هکتار وسعت دارد و جزو اولین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است.

وی با بیان اینکه آیین سنتی چمر در عزاداری های بزرگان اجرا می شود و یکی از آثار معنوی ناملموس این استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اضافه کرد: پل تاریخی گاومیشان بر روی رودخانه سیمره از آثار دوره ساسانی نیز به ثبت ملی رسیده است.استان ایلام 722 اثر تاریخی و 16 اثر معنوی ناملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.

لازم به ذکر است؛ تا کنون 35 اثر تاریخی و هنری ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

 

نظر شما