وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

عنوان پایتخت نگارگری در جهان اسلام شایسته تبریز است

۱۳۹۴/۰۲/۱۹ - ۰۳:۲۴:۱۸
کد خبر: ۲۸۳۵۹۹
عنوان پایتخت نگارگری در جهان اسلام شایسته تبریز است
جنتی گفت: دانشکده هنرهای اسلامی تبریز می تواند با همکاری سازمان همکاری‌های اسلامی ارسیکا به عنوان مرکز رسمی آموزش هنرهای اسلامی تبدیل شده و به کانون آموزش هنرمندان مسلمان جهان مبدل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دانشکده هنرهای اسلامی تبریز می تواند با همکاری سازمان همکاری‌های اسلامی ارسیکا به عنوان مرکز رسمی آموزش هنرهای اسلامی تبدیل شده و به کانون آموزش هنرمندان مسلمان جهان مبدل شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان‌شرقی، علی جنتی در آیین شروع به کار دومین جشنواره نوآوری و خلاقیت در هنرهای اسلامی گفت: ایران از دیرباز سرای هنر با هنرمندان پرشمار بوده اما در این میان آذربایجان به ویژه تبریز نقش برجسته ای داشته است.

وی ادامه داد: سهم اساسی هنر و هنرمندان آذربایجان در شکل گیری مکاتب هنری ایران کاملا بارز است و این نقش آفرینی هنوز هم پایدار است.

وی افزود: برخی از رشته های هنری در این دیار شکل گرفته و به تکامل رسیده اند و هنرهایی چون سفالگری، نگارگری، بافندگی جواهر سازی خوش نویسی و طراحی و چاپ نیزبخشی از بالندگی و تکامل خود را در این سرزمین گذرانده اند.

جنتی اذعان کرد: نستعلیق که امروز به عنوان خط ملی مایه مباهات ایرانیان است در این خطه و با ایده میرعلی تبریزی شکل گرفته و نگارگری یکی دیگر از هنرهای ملی ایران نیز مدیون این خطه است تا آنجا که دو مکتب هنری مهم یکی به نام مکتب تبریز اول و مکتب تبریز دوم در دوره ایلخانیان و صفوی جهت پرورش و به تکامل رساندن این هنر به وجود آمده است.

وی متذکر شد: بسیاری دیگر از هنرهای نیز تحت تاثیر نگارگری رشد کرده اند، از این باب عنوان پایتخت نگارگری در جهان اسلام شایسته تبریز است.

وزیر ارشاد یادآور شد: این شهر با این جایگاه و پیشینه ممتاز و مردم هنرمند جایزه خلاقیت و نوآوری در هنر اسلامی را به یک جریان بین المللی تبدیل کرده و به نقطه قوت هنر اسلامی ایرانی مبدل خواهد ساخت.

وی اظهار کرد: آذربایجان همواره در چهارراه گذر فرهنگ ها و تمدن ها بوده و در این تضارب اندیشه شاهد ظهور مکاتب هنری و هنرمندان به نام شده است.

جنتی ضمن اشاره به اینکه این جشنواره مورد استقبال 35 کشور مسلمان واقع شده، تاکید کرد: این رویداد بین المللی جایگاه مناسب برای گفتگو و ایجاد همدلی بین هنرمندان کشورهای مسلمان است.

وی اذعان کرد: جای تاسف است که شناخت هنری جامعه اسلامی از هنرمندان و مکاتب هنری غرب بیش از داشته های خود است و این رویداد می تواند ظرفیت جهان اسلام را بیش از پیش در معرفی کرده و هنر اسلامی را ارتقا بخشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دانشکده هنرهای اسلامی تبریز می تواند با همکاری سازمان همکاری‌های اسلامی ارسیکا به عنوان مرکز رسمی آموزش هنرهای اسلامی تبدیل شده و به کانون آموزش هنرمندان مسلمان جهان مبدل شود.

جنتی تاکید کرد: وزارت فرهنگ به فعال تر کردن حوزه اقتصادی فرهنگ اهتمام ویژه ای دارد و تبریز این توانایی را دارد که در این مقوله اثر گذار باشد، تبریز ظرفیت ایجاد بازار تبادل و فروش آثار برتر و برگزیده هنرهای جهان اسلام را دارد و می تواند به عنوان قطب هنری فعالیت نماید.

وی گفت: جشنواره یکی از مظاهر دیپلماسی فرهنگی در جهان اسلام است و تداوم آن توفیق بزرگ در سیاست های فرهنگی کشور است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز