مدیرکل منابع طبیعی ایلام؛

آبخیزداری یکی از جدیدترین شیوه‌های مهار سیلاب‌ است

۱۳۹۴/۰۲/۲۱ - ۰۹:۳۷:۵۴
کد خبر: ۲۸۴۰۹۸
آبخیزداری یکی از جدیدترین شیوه‌های مهار سیلاب‌ است
اذرکردار گفت: آبخیزداری یکی از جدیدترین شیوه‌های حفاظت آب و خاک و مهار سیلاب‌ها است.

به گزارش خبرگزاری برنا از ایلام؛ در نشستی که با حضور مدیرکل، معاونین، کارشناسان اداره کل، اساتید و دانشجویان دانشگاه ایلام و رئیس انجمن آبخیزداری ایران در محل سالن آمفی‌تئاتر دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام برگزار شد، آذرکردار، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام، اظهار داشت: کشور ما جزو کشورهای خشک و نیمه‌خشک جهان است و متوسط بارندگی در ایران یک‌چهارم بارندگی دنیاست که حدود 70 درصد آن نیز پس از بارش به‌صورت تبخیر درآمده و از دسترس خارج می‌شود.

وی افزود: استان ایلام یک استان کوهستانی با ساختار زمین‌شناسی جوان و پوشش گیاهی ضعیف بوده و در مسیر تردد و چرای دام چهار استان قرارگرفته و همین امر باعث شده که حدود 50 درصد بارندگی استان به‌صورت هرز آب خارج شود. به گفته وی آبخیزداری علاوه بر مهار و کنترل سیلاب‌ها نقش بسیار مؤثری برای افزایش تولید غذا دارد که امروز با کمک آبخیزداری می‌توان با همان منابع محدود و با مدیریت درست بهینه و بازنگری در شیوه‌های پیشین و جایگزینی با راه‌های نو به تولید مواد غذایی بیشتر و بهتری همت گماشت. ایشان پرداختن به آبخیزداری را یکی از راه‌های کاهش و مهار آب و سیلاب و کاهش بحران کمبودهای آب دانست.

در ادامه  پاکدل، معاون آبخیزداری اداره کل، گفت: حفظ و بهره‌برداری مناسب از منابع آب و خاک به‌عنوان بستر طبیعی جهت توسعه پایدار، جلوگیری از هدر رفت آب و تأمین آب مناطق پائین‌دست، کاهش خسارات ناشی از سیلاب‌های مخرب و جلوگیری از حمل رسوب، فرسایش خاک و جلوگیری از پرشدن مخازن سدها و افزایش عمر مفید سدها و شبکه‌های آبیاری ازجمله اهداف طرح‌های آبخیزداری دانست. وی در زمینه طرح‌های مهار سیلاب گفت: این طرح‌ها نه‌تنها در مهار و کنترل آب مؤثر هستند، بلکه به‌نوعی کنترل و محافظت از خاک نیز محسوب می‌شوند و بنابراین در هر دو حوزه منافع زیادی دارد.

سخنران بعدی این نشست صادقی، رئیس انجمن آبخیزداری ایران و استاد گروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرس بود که به بحث ضرورت مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در کشور و استان ایلام پرداخته و بیان کرد: شیوه‌های جدید مدیریت در منابع طبیعی بر لزوم همکاری تمام دستگاه‌های دولتی دخیل در حوزه‌های آبخیز تأکید دارد. 

وی، اولویت‌بندی پتانسیل‌ها و البته مبتنی بر تحقیقات انجام‌گرفته و به دور از تعصبات تخصصی، برقراری ارتباط با ستادهای مختلف ازجمله آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست و تشکیل ستادی با عنوان ریزگردها از دیگر موضوعات سخنرانی ایشان بود. به گفته دکتر صادقی در حال حاضر تغییر کاربری اراضی مهم نیست بلکه مدیریت اراضی بیشتر اهمیت دارد. 

صادقی در پایان گفت: از مهم‌ترین موضوعاتی که ایشان بر آن تأکید داشتند مدیریت سازگار منابع موجود در حوزه‌ها می‌باشد. در ادامه این بحث به آمادگی انجمن آبخیزداری در ارائه کمک‌های فنی و تخصصی در ابعاد مختلف تأکید شد. بعد از سخنرانی دکتر صادقی نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و در پایان نیز از دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی تقدیر شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز