سرپرست حفاظت محیط زیست استان:

استقرار صنعت فولاد در همدان به محیط زیست صدمه می زند

۱۳۹۴/۰۳/۱۷ - ۱۲:۰۲:۲۱
کد خبر: ۲۹۰۴۵۸
استقرار صنعت فولاد در همدان به محیط زیست صدمه می زند
عربی استقرار برخی صنایع در داخل استان همدان را نادرست دانست و گفت: بهتر است برخی صنایع با توجه به وضعیت اقلیم منطقه در همدان مستقر نشوند که از جمله این صنایع فولاد است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، سرپرست حفاظت محیط زیست استان همدان در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه از 15 تا 22 خرداد به‌عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است اظهار کرد: امسال با شعار «7 میلیارد رویا؛ یک سیاره، با احتیاط مصرف کنیم» از امروز آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست سالانه راهکارهای مختلفی برای حفظ محیط زیست ارائه می‌کند گفت: امسال نیز 10 راهکار ساده برای حفظ محیط زیست اعلام شده است که انجام آنها کمک شایانی به حفظ و نگهداری محیط زیست خواهد کرد.

سرپرست حفاظت محیط زیست همدان ابراز داشت: اولویت‌های امسال اداره کل محیط زیست استان شامل تدوین برنامه ششم توسعه استان در مورد محیط زیست، اجرای مطالعات طرح‌ها و مناطق تحت مدیریت، افزایش واحدهای اقتصادی مجهز به سیستم پایش آنلاین و به‌روزرسانی طرح آمایش استان در حوزه محیط زیست است.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه محیط زیستی استان نیز خاطرنشان کرد: آموزش عمومی در بحث زیست‌محیطی، پسماندهای روستایی و حاشیه جاده‌ها، کمیت آب و بحث آلودگی هوا، پدیده ریزگردها و تعارضاتی که بین حیات وحش و انسان به وجود آمده، جزو چالش‌های زیست‌محیطی استان است.

عربی با بیان اینکه تقویت تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست انسانی در دستور کار است، در ادامه سخنانش گفت: یکی از بزرگترین مشکلات موجود در حوزه مجموعه محیط زیست، حقوق اندک محیط‌بانان است.

وی اظهار کرد: این قشر از کارکنان محیط زیست با شرایط بسیار سخت در حال امرار معاش هستند که این امر نیاز به پیگیری جدی دارد.

سرپرست حفاظت محیط زیست همدان از برنامه‌های این اداره کل در این هفته خبر داد و گفت: برنامه‌ها شامل دیدار با امام نماینده ولی فقیه در استان، بازدید فرمانداران و معاونان استانداران از منطقه «خان گرمز، افتتاح خط دو آنلاین سیمان هگمتان، اهدای خون توسط پرسنل محیط زیست، نشست مشترک با تشکل‌های محیط زیستی و امضای دو تفاهمنامه با منابع طبیعی و شورای شهر همدان خواهد بود.

وی یادآور شد: یک‌هزار و 227 واحد صنعتی معدنی و خدماتی از سال گذشته تا به امروز پایش شده و 407 مورد واحد اقتصادی نیز به‌منظور استقرار از این اداره استعلام گرفته‌اند.

عربی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در یک سال گذشته را حضور در نمایشگاه بین‌المللی دانست.

وی بیان داشت: پنج واحد به‌عنوان واحدهای سبز انتخاب شدند و یک واحد اقتصادی نیز به عنوان واحد برگزیده کشوری انتخاب شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه 54 واحد آلاینده استان نیز مشخص و معرفی شده است، گفت: از این میان، فعالیت 12 واحد همچنان موجب آلودگی محیط زیست شده و بقیه واحدها کنترل شده‌اند.

وی با بیان اینکه به این 12 واحد تذکرات لازم داده شده است، ابراز داشت: از این تعداد 6 واحد، آلودگی فاضلابی و 6 واحد آلودگی هوایی داشته است.

وی در ادامه استقرار برخی صنایع در داخل استان همدان را نادرست دانست و گفت: بهتر است برخی صنایع با توجه به وضعیت اقلیم منطقه در همدان مستقر نشوند که از جمله این صنایع فولاد است.

عربی سرشماری گونه‌های حیوانی را نیز از اقدامات صورت‌گرفته خواند و افزود: دو مرتبه سرشماری گونه‌های پستانداران در استان انجام شد که رشد قابل‌قبولی را داشت.

وی با بیان اینکه مطالعه تالاب «آق‌گل» نیز انجام شده است، اظهار داشت: اقدامات ابتدایی احداث نخستین باغ وحش استان در کبودراهنگ در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست همدان در ادامه گفت: تعداد شکارچیان متخلف دستگیر شده از سال گذشته تاکنون 29 نفر بوده است.

وی با بیان اینکه ابزارآلات جرم 39 مورد بوده، اظهار کرد: تعداد پرنده‌های زنده و لاشه پیدا شده نیز شامل 39 مورد و پستانداران هفت مورد بوده است.

عربی با تاکید بر جلوگیری از فعالیت شکارچیان خارج استان گفت: متاسفانه شاهد هجوم شکارچیان استان‌های کرمانشاه، لرستان و کردستان به استان هستیم که فصل شکار و غیرشکار نیز نمی‌شناسند و عمدتاً به‌صورت غیرمجاز در حال شکار هستند.

وی با تاکید بر اینکه از سال 90 تا به امروز مجوز شکار پستانداران صادر نشده است، اظهار داشت: در حالی که در یک سال گذشته میزان تعداد اسلحه‌های شکار چهار برابر شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست همدان یادآور شد: طبق لایحه جامع «نحوه جلوگیری از آلودگی خاک»، انتظار می‌رود نحوه جلوگیری از افرادی که چندین بار سالانه از خاک محصول می‌گیرند در این لایحه آمده باشد تا بتوانیم با این نوع آلودگی‌های خاکی نیز برخورد کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه جمع‌آوری حیوانان ولگرد نیز دو اسلحه بیهوش‌کننده هر کدام به قیمت 12 میلیون تومان خریداری شده است.

عربی با بیان اینکه 12 روز میزبان ریزگردها بودیم که در مقایسه با سال گذشته دو برابر بوده، یادآور شد: از نظر هشدار سال گذشته چهار روز هشدار داشتیم ولی در سال جاری دو روز برای استان هشدار اعلام شد.

وی با بیان اینکه سامانه 1540 از اوایل خرداد به صورت کامل فعال شده، گفت: این سامانه با دریافت گزارش از عموم مردم موارد مشکوک را دریافت کرده و به پرسنل اعلام می‌کند.

این مقام مسئول افزود: این سامانه در نهایت نتیجه را نیز به شخص اعلام می‌کند تا فرد نیز از نتیجه کار باخبر شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز