یادمان باشد ایلام با همین جنگل های بلوط به عروس زاگرس لقب گرفته است

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۱۰:۰۵:۳۹
کد خبر: ۲۹۰۸۶۸
یادمان باشد ایلام با همین جنگل های بلوط به عروس زاگرس لقب گرفته است
یادمان باشد که ایلام با همین جنگل های بلوط ؛با همین طبیعت زیبا و بکر وبا همین حیوانات؛ گونه های گیاهی و جانوری متعدد ؛عروس زاگرس لقب گرفته است.

مجتبی شیرخانی، فعال فرهنگی هنری، در گفتگو با برنا؛ ازطبیعت و جنگل و درخت و گیاه گفتن ؛ شاید زیره به کرمان بردن باشد.کیست که نداند جنگل و درخت و گیاهان ریه های کره زمین هستند.و باز کیست که نداندطبیعت زیبا و آنهم زاگرس چه نقش بی بدیلی در زیبایی و پاکی آب و هوای  استان ایلام دارد.پس نیازی به مقدمه  در این باره نیست.

آنچه مهم است  فرا رسیدن فصل تابستان و دلهره ی مردم طبیعت دوست برای از بین رفتن قسمتی دیگر از طبیعت باصفا و مهربان مان می باشد. هر ساله به تناوب شاهد این اتفاقات به انحاء مختلف  بوده ایم و قسمتی از طبیعت استان مان دچار صدمه شده است و تابستان رابا درد و رنج آتش سوزی سپری کرده ایم .

در ذهن قاطبه مردم این سوال وجود دارد که مسوولین در این مدت چکار کرده اند؟.به عینه باید گفت  که برخی مسوولین استان تمام هم و غم خود را نه در حفاظت از طبیعت زیبا و بکر زاگرس بلکه در گزارش نویسی و ارایه ی آمارهای خودساخته و فرضی  و توسل به نمایندگان مجلس و مقامات کشوری برای حفاظت از پست و صندلی  خود بکار می برند . برای آنها حفظ صندلی و برقرای حقوق و مزایا بهتر از از بین رفتن دهها درخت و صدها گونه گیاهی و جانوری است  و به قول برخی مسوولین  در فصل درخت کاری با کاشتن درختان جایگزین و بوته کاری این منطقه را دوباره آباد میکنیم .غافل ار اینکه صدها سال وقت لازم است تا درخت بلوطی شکل بگیرد و از حوادث گوناگون جان سالم به در برد.1-(7)

مردم  دیار ما بارها آزمایش خودرا پس داده اند و در هر اتفاق و حادثه ای خیلی زودتر از مسوولین اقدام خودجوش کرده اند و با هر چه در توان داشته اند و بدون چشم داشت به حفاظت از طبیعت پرداخته اند .ولی این بی برنامه گی  و سردرگمی ها  و حرکات خود جوش مردمی بابد تا کی ادامه یابد ؟تابستان شروع میشود  و اکثر ادارات و نهادهای مرتبط با طبیعت و حفظ و نگهداری از آن ؛بدون هیچ برنامه ای منتظرند تا شاید امسال اتفاق تلخی نیفتد ..

دل اکثریت مردم از این بی برنامگی ها و ناهماهنگی ها سخت آزرده است و اطمینان دارند که  روزمرگی بر کار خیلی از ادارات و مسوولین استان  سایه افکنده و انها فقط منتظر  گذر تابستان به سلامتی و بدون آتش سوزی هستند.

بعنوان شهروندان ایلامی که سهمی در طبیعت این استان داریم و باید از حقوق خودمان دفاع کنیم ؛انتظاراتی از استاندار محترم و مسوولین مرتبط  با امر طبیعت داریم که تحقق تک تک آنها و سایر اقدامات عملیاتی را خواستاریم ؛

یادمان باشد که ایلام با همین جنگل های بلوط ؛با همین طبیعت زیبا و بکر وبا همین حیوانات؛ گونه های گیاهی و جانوری متعدد ؛عروس زاگرس لقب گرفته است .این عروس باید هر سال زیباتر ؛ قشنگ تر ؛وبرای مهمانان این استان دیدنی تر باشد.

احساس همدردی به تنهایی کافی نیست و مدیران استان باید یاد بگیرند که بودجه ستانی و جذب امکانات با چانه زنی و بدو بیا و روزها درب اتاق وزیر ماندن حاصل میشود نه چسبیدن به صندلی ریاست برای حفظ آن .

بیایید از مسوولین و نمایندگان اصفهان ودیگر شهرها یاد بگیرید که روزها در دفتر کار وزیران می نشینند و آنچنان وزیر را به ستوه میاورند که مجبوربه بذل و بخششی شود.

. 1-تشکیل ستاد حفاظت از طبیعت و محیط زیست زیر نظر مستقیم استاندار و مشارکت مستقیم و بدون واسطه مدیران کل با اختیار تام در آن ستاد که بصورت اماده باش دایم باشند و در هر شرایطی برای انجام هر کاری امادگی داشته باشند.

2.یک کاسه کردن اعتبارات حفاظت از طبیعت در یک حساب متمرکز به نحوی که از هزینه های موازی جلوگیری شده  و اعتبار لازم برای هر کاری وجود داشته باشد .

3.تقسیم فضای فیزیکی استان به قسمت های کوچکتر با نظارت اکیپ های مخصوص هر منطقه  که دارای امکاناتی مانند وسیله نقلیه مجهز و موتورسیکلت های کوهستان رو باشند ؛به نحوی که در کمترین زمان ممکن بتوانند در محل شروع آتش سوزی ها حضور یافته و بتوانند هم عوامل را شناسایی و هم آتش را در نطفه خاموش کنند.(در کشورهای شرق اسیا این اتفاق صورت گرفته و در هر منطقه ای یک بالگرد ساده با اکیپی چند نفره مرتب در  حال کشیک میباشند و به محض رویت هر نوع دود بلافاصله در محل حاضر و ماموریت لازم را انجام میدهند)

4.رایزنی با مرکز کشور وسازمان حفاظت از محیط زیست برای اختصاص بالگرد به  استان و تهیه سایر ملزومات مورد نیاز اطفاء آتش سوزی.

5-استفاده از ظرفیت رسانه استانی برای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به عموم مردم  و برگزاری همایش ها و سمینارهای  تخصصی

(در زمان وقوع آتش سوزی صدا و سیمای استان با قطع برنامه های عادی و اعلام هشدار و آژیر منطقه آتش سوزی و نوع و محل جمع شدن مردم را برای اعزام به محل اعلام نماید)

.6-مراتع خشک  نقش مهمی در گسترش آتش سوزی دارند .میتوان با تشویق دامداران و گله داران در اواخر فصل بهار با چرای گوسفندان در مراتع و مصرف آن از خشک شدن آنها و تبدیل شدنشان به پتانسیلی برای گسترش آتش سوزی جلوگیری کرد.

7-استفاده از امکانات  و تجهیزات همه ادارات و نهادهای استان و بخصوص ماشین آلات و نیروی انسانی  آنها برای کمک به حفاظت از طبیعت و همچنین توان و امکانات نیروهای نظامی و انتظامی و سپاه و بسیج استان  که می توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

8-اعلام جرایم سنگین برای مسببان آتش سوزی و اعلام اسامی آنها از رسانه های استان بدون تخفیف  و گذشت.

9-بکارگیری نیروهای خرید خدمت موقت و فصلی برای گشت گذاردر طبیعت  با امکانات مناسب  و حمایت از انها در طول مدت کار.

10-تحقق شعار "هر ایلامی  یک حافظ طبیعت " به نحوی که این امر در بین مردم استان همه گیر و عام شود و هر ساله طی مراسمی رسمی حافظ مردمی برتر تشویق و معرفی شوند..

11- گسترش تشکل های مردمی  حفاظت از طبیعت و حمایت استانداری و سایر ادارات  از این تشکل ها در سطحی که بتوان  انها را از حاشیه به متن آورد و شاهد تحقق اهداف انها بود.

نظر شما