معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی:

شهرها باید برای افزایش کیفیت زندگی بهتر با هم رقابت کنند

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۱۳:۰۵:۱۷
کد خبر: ۲۹۱۴۷۳
شهرها باید برای افزایش کیفیت زندگی بهتر با هم رقابت کنند
معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در همایش ملی توسعه پایدار شهری در قزوین: افزایش بی رویه مراکز تجاری در شهرها و عدم تعادل نسبت جمعیت به مساحت از پیامدهای دیگر شهرنشینی های بی رویه است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ حناچی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ضمن تشکر از برگزارکنندگان همایش عنوان کرد: در دهه های اخیر موضوع مورد توجه، کاهش مصرف انرژی بود که در حدود 35% از مصرف انرژی به صورت خانگی است. ولی امروزه در دنیا بحث بر سر ایجاد ساختمان هایی است که نه تنها انرژی مصرف نمی کنند بلکه تولید انرژی نیز به همراه دارند. ما در این حوزه نیاز به تلاش بیشتر داریم، قیمت حامل های انرژی سرمایه گذاری در این بخش را توجیه پذیر می کند.

دکتر حناچی با اشاره به بالا بودن نرخ رشد شهرنشینی در کشور افزود: یکی از تبعات این موضوع تمرکز در شهرهای بزرگ است. افزایش بی رویه مراکز تجاری در شهرها و عدم تعادل نسبت جمعیت به مساحت از پیامدهای دیگر شهرنشینی های بی رویه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیشینه  تاریخی شهر قزوین و حتی نام کاسپین ما را به دوران پیش از اسلام می برد تاکید کرد: باید این محدوده عظیم را مدیریت کنیم. دولت به تنهایی نمی تواند حفاظت از این موضوع را انجام دهد، باید فضای جدیدی ایجاد شود تا چنین فعالیت هایی در آن صورت پذیرد. نخستین گام برای ورود به این حوزه نیز دانش است، تسلط بر مشخصات و خصوصیات این بخش از ملزومات فعالیت در بافت تاریخی و ایجاد توسعه ی پایدار است.

حناچی کنترل فقر را از موضوعات محوری توسعه ی پایدار دانسته و اظهار داشت: تورم باعث می شود که سرمایه ها به حوزه ی مسکن جذب شده و به صورت غیرموثر و مازاد هزینه شوند.

وی افزود: نقش نهادهای مدنی و رسانه ها برای حفاظت از بافت های تاریخی و دست یابی به توسعه پایدار بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود. مدیران ارشد نیز باید تصمیمات خود را به گونه ای اخذ کنند که قابلیت دفاع تخصصی از آن وجود داشته باشد.

معاون شهرسازی و معماری حس تعلق به مکان زندگی و دامن زدن به این حس را از نکته های مهم دانسته و خاطر نشان کرد: باید امکانی فراهم کرد تا مردم به جایی که در آن ساکنند، افتخار کنند. شهرهای ما امروز باید برای ایجاد کیفیت زندگی بهتر با هم رقابت داشته باشند.

در پایان دکتر حناچی یادآور شد: هم اکنون بهسازی و بازسازی آثار تاریخی در کشور وجود دارد ولی سرعت آن بسیار کم است. با توجه به تجربیات مثبتی که در این سالها در کشور انجام شده می توان راهکارهای ارزشمندی را در برنامه ی توسعه ی ششم اعمال نمود.

در این همایش علاوه بر دکتر حناچی، مانی فر مدیرکل راه و شهرسازی، رحمانی موحد معاونت گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، بهشتی ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، حضرتی ها مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دکتر نائینی ریاست دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، فرخزاد ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان، نوروزیان ریاست کانون معماران ایران و دبیر همایش، دکتر مهدی حجت، دکتر فرهاد احمدی، دکتر امامی و شخصیت های علمی و فرهیخته کشور و استان حضور پیدا کرده و نقطه نظرات خود را بیان نمودند.

 

 

 

نظر شما