رعایت تنوع کشت، راهی برای کشاورزی پایدار واقتصادی

۱۳۹۴/۰۳/۲۷ - ۰۷:۴۹:۵۷
کد خبر: ۲۹۲۹۰۴
رعایت تنوع کشت، راهی برای کشاورزی پایدار واقتصادی
ریئس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت :با توجه به کم آبی دراستان دربخش کشاورزی با رعایت تنوع کشت می توان راهی مطمئن برای کشاورزی پایدار و اقتصادی بدست آورد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، ناصرحیدری پوری  در مراسم تجلیل از 60کشاورز برتر استان افزود: طرح الگوی کشت در دستور کار قرار دارد وبا اجرای این طرح وبردن کشت های روباز به فضای بسته گلخانه ای ،مدیریت منابع آب بهتر خواهد شد.

وی افزود : درهمین راستا با بهره برداران  قطب های کشاورزی استان از جمله هشتبندی میناب ،شمیل ، حاجی آباد و قلعه قاضی نشست های هم اندیشی با هدف بررسی مشکلات بخش کشاورزی برگزار کرده ایم.

حیدری پوری گفت : درسال 93هرمزگان دراجرای طرح سیستم آبیاری نوین درکشور رتبه اول را کسب کرد .اما نکته قابل توجه کشاورزان این است که نباید از آب این سیستم بطور شبانه روزی استفاده نمایند بلکه باید بر اساس نیاز گیاه آب مصرف شود.

وی افزود : درسال زراعی 93-94بیش از 2میلیون و200هزارتن محصول در استان تولید شد که 218هزارتن آن به بخش شیلات اختصاص داشت.

حیدری پوری با بیان اینکه بالغ بر 47هزارتن خرید تضمینی گندم داشتیم اظهار داشت : طبق ابلاغیه ستاد مرکزی وزارت جهاد کشاورزی هم در تولید بذر برای سال آتی وهم در میزان تعهد تولید گندم رتبه اول را درسامانه ای که به همین منظور تعیین شده کسب کردیم.

ریئس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد :یکی از مهمترین مشکلات حوزه کشاورزی عدم صنایع تبدیلی وفراوری در استان است .

حیدری پوری با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کمتر از 6درصد است عنوان کرد : امسال 10درصد اعتبارات  صندوق توسعه ملی به استان هرمزگان اختصاص داده شده است .

وی افزود:باید با برنامه ریزی مناسب و جذب اعتبارات لازم درایجاد صنایع بسته بندی وفراوری وهمچنین واحدهای تعطیل شده  بیش از پیش اقدام شود.

این مقام مسئول گفت :درسال گذشته شاهد زیان کشاورزان پیاز کار وگوجه کار بودیم وباید با کشت محصولات اقتصادی و تقویت مولفه های تولید ،کشاورزی پایداری در استان ایجاد نماییم وکشاورزان با هدف و برنامه و بازاریابی لازم اقدام به کشت محصولات نمایند.

 

درادامه این مراسم نماینده ولی فقیه دراستان به ایجاد بازارهای فروش محصولات کشاورزی تاکید کردند واظهار داشتند: شرایطی برای کشاورزان فراهم شود تا محصول آنها پس از تولید خریداری شود.

آیت الله نعیم آبادی گفت : دراوایل انقلاب امام خمینی (ره) با تاسیس جهاد سازندگی همه مسولان را در عرصه کار وتلاش با مدیریت جهادی وارد کرد.

وی به مسئولان هشدار دارد : نباید اسیر الفاظی همچون مدیر وریئس شویم بلکه با روحیه جهادی به کار مدیریت جهادی بپردازیم.

نماینده ولی فقیه دراستان اظهار داشت : کشاورزان کسانی هستند که ارزاق مردم را تامین می کنند و باید مشکلات آنها بطور جدی پیگیری وحل شود .چرا که انسان می تواند بدون اتومبیل زندگی کند ولی بدون نان هرگز.

در این مراسم نمایند کشاورزان به تشریح مشکلات کشاورزان پرداخت و گفت : عدم بازار فروش مناسب محصولات ،  بیمه نا مناسب محصولات و عدم  مجوز به چا ههایی که سالها کشاورزان از آنها برای آبیاری اراضی خود استفاده می کنند از مهمترین مشکلات کشاورزان می باشد.

شریفی  افزود : درصورت رفع مشکلات کشاورزان ،هرمزگان می تواند درتولید محصولات استراتژیک کشور پیشرو باشد .

در پایان این مراسم از 60نفر از کشاورزان نمونه هرمزگانی تجلیل شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز