مدیرکل روستایی استانداری همدان:

مهاجرت روستائیان باعث ایجاد معضلاتی برای شهرها می‌شود

۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۰۹:۴۶:۵۱
کد خبر: ۲۹۳۷۸۹
مهاجرت روستائیان باعث ایجاد معضلاتی برای شهرها می‌شود
سید فریدون عربی با تأکید بر اینکه طرح مشارکت مردم در راه‌اندازی شرکت‌های تولیدی مستقر در روستاها می تواند موجب ماندگاری افراد در روستاها شود، گفت: مهاجرت روستاییان از روستاها سبب ایجاد معضلاتی برای شهرها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از تویسرکان، مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری همدان در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان تویسرکان اظهار داشت: مشارکت مردمی و توسعه مشارکتی نه تنها یکی از اصول اساسی توسعه کشور بلکه جزو جدایی ناپذیر آن محسوب می شود.

وی با تأکید بر اینکه بحث استقلال اقتصادی و استقلال سیاسی توأم هستند، گفت: طرح مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی روستایی به منظور تقویت و تحکیم توسعه کشور در عرصه اقتصاد روستایی و توسعه و پایداری روستاها است.

عربی با اشاره به اینکه مردم در روستاها به صورت مشارکتی و غیر مشارکتی می توانند در عرصه اقتصادی و تولیدی وارد شوند، گفت: در طرح‌های مشارکتی 200 عضو سرپرست خانوار با تشکیل یک شرکت می توانند با آورده 20درصد از تسهیلات با نرخ سود 3درصد استفاده نمایند.

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری همدان با تأکید بر اینکه طرح مشارکت مردم در راه‌اندازی شرکت‌های تولیدی مستقر در روستاها می تواند موجب ماندگاری افراد در روستاها شود، گفت: مهاجرت روستاییان از روستاها سبب ایجاد معضلاتی برای شهرها می‌شود.

وی به پرداخت تسهیلات توسط صندوق کارآفرینی امید اشاره کرد و افزود: در طرح‌های غیر مشارکتی متقاضی با 25 درصد آورده می تواند از تسهیلاتی با سود 10درصد تا سقف 4میلیارد تومان استفاده نماید.

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری همدان ضمانت در طرح‌های مشارکتی را کارت یارانه با دریافت موافقت نامه  از افراد اعلام کرد و افزود: هدف از اجرای این طرح را هدایت نقدینگی مردم به سمت فعالیت های اقتصادی مولد و پایدار و استفاده مناسب از ظرفیت هدفمندسازی یارانه ها، کاهش نرخ تورم به دلیل کاستن نقدینگی، اشتغالزایی،کارآفرینی جمعی، کمک به فعال سازی اقتصاد و خروج از رکود اقتصادی، کنترل و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها، ایجاد و تقویت حس خودباوری و خوداتکایی و تقویت احساس تعلق و پیوند اهالی روستا به تولید و اقتصاد بیان کرد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه صندوق کارآفرینی امید از سال 93 در پرداخت تسهیلات یک رویکرد اساسی را در نظر گرفته است، گفت: صندوق با پرداخت وام های خود اشتغالی نتوانست نتیجه‌ای را که انتظار داشت به‌دست آورد و منجر به اشتغال پایدار شود بنابراین هم اکنون حمایت از تولیدات بازار محور را در برنامه داریم.

علی باقر پور از شناسایی خوشه‌ها و شبکه های اقتصادی در زنجیره های تولید و خوشه‌های فعال خبر داد و افزود: آنهایی که ظرفیت‌های لازم را داشته باشند با نرخ تسهیلات 4درصد حمایت می شوند.

وی تصریح کرد: صندوق از تولیدات بازار محوری که جدید فعالیت خود را آغاز می کنند حمایت می‌کند و اگر پروژه‌ای نیز قصد توسعه داشته باشد تنها در صورتی که اشتغلازایی جدید کند حمایت می شود.

باقرپور با اشاره به امضاء 238 تفاهم‌نامه صندوق با بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی، گفت: تفاهم نامه‌ای برای قالی بافی جهت پرداخت تسهیلات سالیانه  1.5میلیارد تومان برای استان منعقد شده که برش شهرستانی ندارد و هر شهرستانی موفق‌تر عمل کند می تواند استفاده بیشتری نماید.

فرماندار تویسرکان نیز در این جلسه با اشاره به طرح مشارکتی در روستاها اظهار کرد: این طرح بسیار خوب ولی نیازمند پیگیری و ممارست فراوان است که مدیران باید با بیان مزایای طرح، روشنگری و هدایت طرح در بین متقاضیان رغبت ایجاد کنند

سیدمهرداد موسوی افزود: باید موقعیت بومی و جغرافیایی را در این طرح مدنظر قرار داد و بر اساس آن طرح را اجرایی نمود و مسئولین باید در صدد اجرای برنامه دولت به اشتغال آفرینی در روستاها بپردازند.

وی این طرح را یک طرح زیربنایی و اساسی در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: تحریم‌ها ثابت کرد که اقتصاد باید مقاوم سازی شود تا اقتصاد شکننده‌ای نداشته باشیم.

موسوی با تأکید بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران بی‌سابقه بوده است و اکنون کشور دچار مشکل است، گفت: اقتصاد مقاومتی برای کشور ما یک ضرورت است و حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شود باید در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی پیش رویم.

وی یکی از راه‌های مقاوم سازی اقتصاد را تقسیم فرآیند تولید در جامعه دانست و افزود: صنعت و تولید را نیز باید در روستاها و شهرهای کوچک وارد کنیم.

فرماندار تویسرکان با اشاره به کاهش درآمد عمومی و رکود بازار در شهرستان با توجه به سرمازدگی بیش از 80درصد باغات گفت: شهرها باید از تک محصولی خارج شوند و با مقاوم سازی اقتصاد نگذاریم شهر آسیب ببیند.

موسوی تأکید کرد:امسال به واحدهای تولیدی، کارگاه‌ها و صنایع که قصد ارتقاء تولید را دارند و راندمان تولید را بالا می‌برند مورد حمایت قرار می گیرند.

وی خواستار تشکیل کمیته‌ای جهت بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌ها با محوریت اداره کار در شهرستان شد و گفت: ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی منطقه‌ای در پرداخت تسهیلات به متقاضیان  بررسی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز