دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان استان مرکزی خبر داد :

آمادگی ۲۴ نهاد دولتی برای غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان

۱۳۹۴/۰۴/۰۱ - ۰۸:۰۰:۴۷
کد خبر: ۲۹۴۰۶۵
آمادگی ۲۴ نهاد دولتی برای غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان
465 هیات ورزشی درحوزه استعدادیابی و آموزش رشته‌های مختلف ورزشی در استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

خبرگزاری برنا- استان مرکزی؛ تابستان که از راه می‌رسد بحث اوقات فراغت نیز داغ می‌شود و همه از ضرورت برنامه‌ریزی برای آن و پر کردن بهینه‌اش به ویژه برای نوجوانان داد سخن می‌دهند، میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو پس از گذراندن یک سال تحصیلی، فرصتی مهم و نسبتا طولانی به دست می‌آورند تا به کاری بپردازند که در دوران تحصیل وقت چندانی برایش نداشتند.
همه ساله همزمان با فرا رسیدن این ایام، برنامه‌ریزی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان‌، نوجوانان و جوانان به دغدغه خانواده‌ها تبدیل می‌شود و تمامی تلاش خود را برای فراهم آوردن زمینه لازم برای استفاده بهینه فرزندان از این ایام به کار می‌گیرند.
یکی از شهروندان اراکی با اشاره به داشتن دو فرزند 8 و 11 ساله، اظهار می‌کند: پسر 8 ساله‌ام را در کلاس استخر و دخترم را در کلاس زبان و موسیقی ثبت‌نام کرده‌ام.
مهر‌انگیز محمود‌زاده با ابراز گلایه‌مندی از وضعیت امکانات آموزشی برخی پایگاه‌های اوقات فراغت، بیان می‌کند: بی‌توجهی نسبت به تامین این امکانات باعث می‌شود این کلاس‌ها بازدهی لازم را نداشته و در حد وقت‌گذرانی سپری شوند.
شهروند دیگری با اشاره به علاقه فرزندش به یادگیری و رشته هنری معرق و خوشنویسی، می‌افزاید:‌ به دلیل بالابودن هزینه‌ها توان ثبت‌نام فرزندم بیش از یک کلاس در طول تابستان را ندارم و امسال او را تنها در کلاس خوشنویسی که هزینه‌های کمتری را در بر دارد، ثبت نام کرده‌ام.
نداشتن هدفگذاری در برنامه‌های اوقات فراغت
شاهرخ صادقی شهروند دیگری است که نداشتن هدفگذاری در برنامه‌های اوقات فراغت را مهم‌ترین آسیب این برنامه‌ها عنوان می‌کند و می‌افزاید: به طور مثال دوتابستان متوالی فرزندم را در کلاس کاراته ثبت نام کردم اما آموزش کاراته در این دوره‌ها تنها در حد مبانی ابتدایی این رشته خلاصه شد و فرزندم در سال دوم آموزش جدیدی نسبت به سال اول شرکت در این رشته نیاموخت.
مدیرکل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه اوقات فراغت به زمانی اطلاق می‌شود که فرد از کار اصلی خود فارغ و فرصتی برای انجام امورات دیگر پیدا می‌کند، می‌گوید: طبق آمارگیری، هر جوان ایرانی در طول روز 4 ساعت اوقات فراغت دارد.
سعید ملکی می‌افزاید: افراد با توجه به علائق خود در زمینه فعالیت‌های هنری، تفریحی، آموزشی و ورزشی می‌توانند برنامه‌ریزی برای گذراندن اوقات فراغت داشته باشند تا بتوانند بهترین استفاده را از آن ببرند.


مشارکت 24 دستگاه در غنی سازی اوقات فراغت
وی با بیان اینکه ستاد ساماندهی امور جوانان استان به ریاست استاندار و دبیری مدیر کل ورزش و جوانان تشکیل شده که در شهرستان‌ها نیز ریاست و دبیری این ستاد به ترتیب بر عهده فرماندار و رئیس اداره ورزش و جوانان آن شهرستان قرار داده شده است، توضیح می‌دهد: 24 دستگاه فرهنگی و اجتماعی نظیر ورزش و جوانان، اموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، بسیج، دانشگاه‌ها، میراث فرهنگی و صنایع دستی ، فنی و حرفه‌ای ، کانون پرورش فکری کودکان و جوانان و ارشاد اسلامی وظایفی در حوزه‌های مختلف به منظور توانمند‌سازی جوانان بر عهده دارند که یکی از این وظایف نیز نیز برنامه‌ریزی به منظور غنا بخشیدن به اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در ایام تابستان است.
ملکی با اشاره به تشکیل کمیته قیمت‌گذاری به منظور تعیین نرخ کلاس‌های برگزاری اوقات فراغت توسط دستگاه‌های مختلف ذیربط، بیان می‌کند: نرخ گذاری کلاس‌ها با نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صورت می‌پذیرد.


لزوم توجه به علاقمندی فرزندان در کلاس‌های تابستانی
مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به فعالیت 465 هیات ورزشی در استان و تلاش آنها در حوزه استعداد یابی و آموزش رشته‌های مختلف ورزشی در طول سال به ویژه ایام تابستان، یادآور می‌شود: البته خانواده‌ها در حوزه برنامه ورزشی و سایر رشته‌های مختلف آموزشی و هنری باید به علاقمندی فرزندان نسبت به شرکت در کلاس‌ها نیز توجه داشته باشند و انها را مجبور به ثبت‌نام در کلاس یا دوره‌ای که هیچ گونه جذابیتی برای آنها ندارد، نکنند زیرا در این شرایط نه تنها بهره‌وری مطلوبی از دوره آموزشی صورت نمی‌گیرد، بلکه باعث دلزدگی فرد و صرفا صرف وقت و هزینه می‌شود.
وی می‌افزاید: تعدد بیش از اندازه کلاس‌های آموزشی باعث خستگی دانش‌اموزان در ایام تابستان می‌شود حال آنکه این ایام فرصتی برای تمدد اعصاب و رفع خستگی‌های یک سال تحصیلی برای آمادگی لازم برای آغاز سال تحصیلی جدید است.
این مقام مسئول مدت اجرای طرح اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در استان را 75 روز( از ابتدای تیر تا 15 شهریور ) اعلام می‌کند و می‌گوید: پس از اتمام دوره‌ها نیز جشنواره پایانی برگزار، دستگاه‌های برتر و مربیان و متربیان برگزیده معرفی و به تمامی شرکت کنندگان در دوره‌ها نیز گواهی پایان دوره اعطا می‌شود.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز با اشاره به فعالیت 49 مرکز ثابت، سیار و پستی فرهنگی- هنری در استان، اظهار می‌کند: در این مراکز حدود 40 فعالیت فرهنگی، هنری، علمی، ادبی و زبان‌های خارجی برای گروه سنی 6 تا 16 سال صورت می‌گیرد.
جهانبخش قنبری می‌افزاید: تفاوت مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سایر دستگاه‌ها این است که فعالیت‌های آنها به صورت مداوم و در طول سال صورت می‌گیرد و در ایام تابستان بر تعداد اعضا افزوده و مراکز شلوغ‌تر می‌شوند.
این مقام مسئول یادآور می‌شود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نه تنها امسال برای کلاس‌های تابستانی هیچ گونه افزایش شهریه‌ای ندارد بلکه تخفیف‌های ویژه برای مراکز حاشیه، اعضای تمدیدی، خانواده‌های بیش از دو فرزند و رایگان برای افراد بی‌بضاعت دارد.
مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان نیز با اشاره به عقد تفاهم‌نامه با 420 مرکز به منظور اجرای برنامه‌های اوقات فراغت، بیان می‌کند: در برنامه‌ریزی‌های اوقات فراغت سال جاری با آسیب‌شناسی برنامه‌های سال گذشته تلاش در جهت کیفیت‌بخشی به برنامه‌ها صورت گرفته است.
حجت‌الاسلام «مصطفی ذوالفقاری» با اشاره به ثبت‌نام علاقمندان جهت شرکت در کلاس‌های کانون از 20 تا 30 خرداد و آغاز کلاس‌ها از ابتدای تیر،ادامه می‌دهد: در پایان برگزاری دوره‌ها در اوایل شهریور‌ماه نیز اردوهای تفریحی ویژه اعضا و شرکت‌کنندگان در کلاس‌ها برگزار و 2 هزار نفر به مدت 10 روز به اصفهان اعزام می‌شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز