مدیریت آب جدی گرفته می شود

۱۳۹۴/۰۴/۰۷ - ۰۸:۱۹:۵۴
کد خبر: ۲۹۵۴۳۱
مدیریت آب جدی گرفته می شود
از هم اکنون شرایط آبی کشور وخیم گزارش می شود،وبخش زیادی از کشاورزان همچنان به کشت محصولات آب بر که بازار فروش مناسبی هم ندارند می پردازند.امری که ضرورت استفاده از کشت های جایگزین مناسب و کم آب بر و استفاده از راههای مدیریت صحیح آب را می طلبد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در این رابطه اظهار داشت : سال گذشته تولید محصول پیاز وگوجه هریک از 2هزارو 500تن به  10هزارتن افزایش تولید رسید که این افزایش تولید به دلیل همزمانی با برداشت محصول  با استان های خوزستان، بوشهر، جنوب کرمان وفارس با عث اشباع بازار فروش شد ودرنتیجه کشاورزان هرمزگانی متحمل خسارت وزیان شدند.

ناصر حیدری پوری افزود: به همین دلیل مسولان سازمان جهاد کشاورزی استان درصدد برآمدند با برنامه ریزی  مناسب ابتدا تولید  محصولات آب بر ازجمله گوجه فرنگی، هندوانه وذرت را نظام مند کنند وثانیا از کشت محصولات کم آب بر با توجیه اقتصادی بالا در طرح الگوی کشت به عنوان طرح جایگزین بهره ببرند.

وی گفت : سطح زیر کشت گوجه وپیازاستان  14هزار هکتار است که علیرغم اقتصادی نبودن این محصولات با عث هدر رفتن سرمایه هایی همچون آب وخاک می شود .وبه همین دلیل کشت دانه های روغنی همچون کلزا ، پنبه ، کنجد وآفتابگردان جایگزین پیاز وگوجه می شود ومحصولات جایگزین شده کم آب بر واقتصادی تر هستند.

هرمزگان استانی است که به شدت از کمبود منابع آبی رنج می برد ،بطوری که بیش از 400روستای آن با تانکر آبرسانی می شوند.با این حال یکی از محصولاتی که به میزان انبوهی در این استان کشت می شود گوجه فرنگی است.این محصول نه فقط آب بر است بلکه به دلیل عدم وجود بازار  فروش مناسب ضررزیادی به کشاورزان تحمیل کرده است.

حیدری پوری افزود:در راستای اجرای طرح الگوی کشت ومدیریت آب با کشاورزان هشتبندی ، شمیل ، حاجی آباد و کهورستان  نشست های هم اندیشی وبررسی مشکلات بخش کشاورزی برگزار کردیم وتاکنون بیش از 8هزارکشاورز ازاین طرح استقبال نموده اند.

وی یاد آور شد : انعقاد  تفاهمنامه با دانشگاه هرمزگان در خصوص استفاده از توان علمی وامکانات آزمایشگاهی دانشکده کشاورزی این دانشگاه درراستای اجرای طرح های کشاورزی گام دیگری برای رفع مشکل آب ومدیریت ذخایرآبی استان برداشت شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تاکید کرد : ارتقاء معلومات تولید کننده گان ،آموزش کشاورزان و رعایت موارد فنی از مهمترین موضوعاتی است که در اجرای طرح الگوی کشت باید مورد توجه قرار گیرد.

حیدری پوری در پایان  گفت : خارج کردن کشاورزی از سنتی به مکانیزه ، کنار گذاشتن کشت تک محصولی وروی آوردن به تنوع کشت ، استفاده از سیستم آبیاری نوین ، ایجاد اشتغال پایدار ورونق اقتصادی از مهمترین اهداف اجرای طرح الگوی کشت ومدیریت آب است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز