همدان با داشتن ۵۱۷ کانون فرهنگی و هنری از برنامه پنجم جلوتر است

۱۳۹۴/۰۴/۰۷ - ۱۳:۵۰:۰۴
کد خبر: ۲۹۵۶۲۹
همدان با داشتن ۵۱۷ کانون فرهنگی و هنری از برنامه پنجم جلوتر است
هادی فیض منش با بیان اینکه ۱۷۰۰ مسجد دراستان همدان وجود دارد ابرازداشت: این استان با داشتن ۵۱۷ کانون فرهنگی و هنری از برنامه پنجم جلوتر است.

 به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مسئول دبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان درنسشتی با اصحاب رسانه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که فرموده اند عاقل کسی است که با همه مردم اهل مدارا باشد، افزود: این حدیث نشانگر عظمتی بزرگ به نام اسلام است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به طرق مختلف گروه ها و فرقه هایی همچون داعش، طالبان، القاعده و غیره در صدد تخریب اسلام هستند، اظهارداشت: با بررسی فعالیت های این گروه ها به این موضوع پی می بریم که اینها با نام اسلام فعالیت هایی انجام می دهند که چهره اسلام را در سراسر دنیا خراب کنند درحالی که اسلام یک دین جهان شمول است.

فیض منش در ادامه سخنانش به بیان وضعیت فعالیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد و با بیان اینکه این کانون ها در سال ۱۳۷۲ با مصوبه ۳۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سراسر کشور تاسیس شدند، گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد با دوهدف مقابله با تهاجم فرهنگی و احیا کارکردهای واقعی مسجد راه اندازی شدند.

وی با بیان اینکه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان با ۱۲ کانون فعالیت خود را آغازکرد، افزود: هم اکنون ۵۱۷ کانون درشهرستان ها و روستاها فعالیت می کنند و بر اساس برنامه ریزی این تعداد در سالجاری به ۶۰۰ کانون افزایش خواهد یافت.

فیض منش درادامه با اشاره به اینکه براساس برنامه پنجم توسعه کشور تکلیف قانونی برای کانون های فرهنگی و هنری مساجد ایجاد شد اظهارداشت: براساس این تکلیف قانونی باید ۲۵ درصد از مساجد سراسر کشور به کانون های فرهنگی و هنری مجهز شوند.

مسئول دبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان با بیان اینکه ۱۷۰۰  مسجد دراستان همدان وجود دارد ابرازداشت: این استان با داشتن ۵۱۷ کانون فرهنگی و هنری از برنامه پنجم جلوتر است.

فیض منش با تاکید براینکه فعالیت فرهنگی زمانی موثر است که به ارزش تبدیل شود، عنوان کرد: کار در مسجد یک ارزش است و اگر درحوزه هنر و فرهنگ نیز این اتفاق بیفتد یک کار تاثیر گذار درحوزه فرهنگ خواهد بود.

وی با بیان اینکه به دنبال احیا مساجد تراز اسلامی هستیم، گفت: مساجد در آیین اسلام تنها دارای جنبه دینی و مکانی برای عبادت نیستند بلکه کارکردهای مختلفی از جمله فرهنگی، تبلیغی، عبادی، اقتصادی، نظامی و غیره برای مساجد تببین شده که این نشانگر وسعت کار مساجد است.

فیض منش در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه برنامه های کانون های مساجد اصولی درنظرگرفته ایم، افزود: اصول حاکم برجهت گیری برنامه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد شامل اصل تربیت متعالی انسان، محوریت مسجد، توجه به عمران معنوی مساجد با شعار تحقق مسجد تراز اسلامی و کارآمدسازی مسجد و کانون های فرهنگی و هنری با توجه به مولفه هایی همچون هدفمندی، جهت مندی و واقع نگری است.

وی با بیان اینکه سیاست های حاکم بر برنامه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد بر پایه دو نوع سیاست بلندمدت و کوتاه مدت است، اظهارداشت: سیاست های بلند مدت شامل برنامه های تبلیغی، تقویتی و تبیینی است.

این مسئول الگوسازی، توانمندسازی کانون ها، فرهنگ سازی برای کانون ها، شبکه سازی، جوان سازی و هماهنگ سازی را برنامه های سیاست های کوتاه مدت کانون های فرهنگی وهنری مساجد عنوان کرد.

مسئول دبیرخانه نظارت برکانون های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان به اجرای برنامه های کلان سیاست های این کانون ها نیز اشاره کرد و ابراز داشت: توجه به نامگذاری سال، توجه به سیاست های کلی نظام و دولت، تعامل با ائمه جمعه و جماعات و بسیج در مساجد، اهتمام ویژه به تکالیف قانونی به خصوص مصوبه ۳۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی، بومی سازی برنامه ها و برون سپاری کارها را از جمله این برنامه بیان کرد.

فیض منش همچنین به سیاست های کاری امسال کانون های فرهنگی و هنری استان همدان اشاره کرد و یادآورشد: توجه به کانون های روستایی و عشایری، ترویج معارف قرآن و اهل بیت (ع) و گسترش و ترویج فرهنگ عامه به ویژه فرهنگ محلات از جمله این سیاست هاست.

وی ازامضای تفاهمنامه با ستاد عالی کشوردرسال ۹۴ خبرداد و گفت: این تفاهمنامه در راستای اجرای  ویژه برنامه ها، گستره فعالیت ها واعتبارات درحوزه کانون های مساجد استان همدان امضا شده است.

فیض منش پالایش و سطح بندی کانون های فرهنگی و هنری مساجد را از دیگر برنامه های سالجاری دبیرخانه نظارت برکانون های فرهنگی و هنری عنوان کرد و افزود: براساس این برنامه کانون ها به سه سطح یک، دو و سه درجه بندی می شوند که کانون سطح یک مبلغ ۱۰ میلیون ریال، کانون سطح دو و سه به ترتیب ۷میلیون ریال و ۴ میلیون ریال کمک هزینه دریافت خواهند کرد و این کانون ها برای برگزاری کلاس ها مجاز به دریافت شهریه ثبت نام هستند.

وی با تاکید براینکه در کشور فقر شادی وجود دارد و نبودشادی در جامعه میزان آسیب های اجتماعی را افزایش می دهد، اظهارداشت: درحال حاضرکشور با آسیب های اجتماعی زیادی رو به رو است که یکی از دلایل آن فقر شادی است لذا امسال براساس برنامه ریزی های انجام شده کانون های فرهنگی و هنری مساجد برنامه های شادی را از جمله برگزاری سرود کشوری، برگزاری جشن روز دختر با عنوان دختران آفتاب، دوره آموزشی تحکیم خانواده، خانواده قرآنی و اسلامی، طب سنتی زندگی سالم و همایش عفاف و حجاب را اجرا خواهد کرد.

این مسئول به مراکز وابسته به کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان نیز اشاره کرد و ابرازداشت: کتابخانه های مساجد، خبرگزاری شبستان، خانه های نور و کانون های تخصصی و خانه های دیجیتال که مراکز تهیه و توزیع برنامه ها ی دیجیتالی و فیلم ها و بازی های رایانه ای پاک می باشند ازجمله این مراکز هستند.

مسئول دبیرخانه نظارت برکانون های فرهنگی و هنری مساجد استان همدانه مچنین ار فعالیت ۲۸۳ کتابخانه مساجد در سطح استان خبرداد و عنوان کرد: ۲۴ کانون تخصصی دررشته های مختلف اعم از مهدویت، آی تی، سمعی و بصری، همایش ها و مراسم، قرآن و نماز، مرکز مشاوره و هشت مرکز خانه دیجتیال در سطح استان در حال فعالیت هستند.

فیض منش به اقدامات انجام شده در سه ماهه سال ۹۴ هم اشاره کرد و گفت: احیا تجهیزات کتابخانه ای با بیش از ۳۰۰ میلیون ریال هزینه، اهدا بیش از پنج هزار جلد کتاب و قرن از جمله این برنامه هاست.

وی از برگزاری مراسم افتتاحیه برنامه های اوقات فراغت با حضور ۲۰۰ نفر از مربیان خبرداد و افزود:در این مراسم که دهم تیرماه در مجتمع شهید آوینی برگزار خواهد شد از برگزیدگان برنامه های قرآنی تجلیل خواهد شد.

فیض منش با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۷۰ هزار نفر از جوانان و نوجوانان از برنامه های اوقات فراغت کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان استفاده کردند، اظهارداشت: پیش بینی می شود امسال بیش از ۸۰ هزار نفر ازجوانان و نوجوانان دراین برنامه شرکت کنند.

وی برنامه های اوقات فراغت کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان را شامل چهار محور فعالیت های قرآنی و معارفی، هنری، فرهنگی و تفریحی عنوان کرد و یادآورشد: بیش از ۵۰ درصد از کانون های مساجد استان کانون های روستایی هستند که در این کانون ها با توجه به جمعیت روستاها برنامه های مشابه اجرا می شود.

فیض منش در پایان به برنامه های مبارک هم اشاره کرد و گفت: تلاوت نور یکی از بزرگترین برنامه های قرآنی است که در طول سال در ۸۰۰ مسجد استان با تلاوت یک برگ از قرآن اجرا می شود که در ماه مبارک رمضان این میزات تلاوت به یک جز می رسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز