در یک ماه گذشته

موردی از تب کریمه کنگو در خراسان رضوی مشاهده نشده است

۱۳۹۴/۰۴/۱۵ - ۲۰:۱۴:۱۹
کد خبر: ۲۹۷۷۳۰
موردی از تب کریمه کنگو در خراسان رضوی مشاهده نشده است
مدیر گروه پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اجتناب از ذبح دام در منازل و اماکن عمومی اظهار داشت: در یک ماه گذشته موردی از تب کریمه کنگو در استان خراسان رضوی مشاهده نشده است.
به گزارش خبرگزاری برنا و به نقل از وب دا، دکتر صادقی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو  یکی از مهمترین بیماری های خونریزی دهنده قابل انتقال بین انسان و حیوان  است خاطر نشان کرد:این بیماری ویروسی است که عمدتا از طریق گزش کنه های ناقل بیماری به حیوان ونهایتا به انسان منتقل می شود.
وی افزود:‌ این بیماری در دام هیچ گونه علامتی ندارد و اما در انسان در مراحل اولیه با علائمی مانند سرماخوردگی و در مراحل پیشرفته با خونریزی داخلی ، خونریزی لثه ، خونریزی ادرار و بینی و در صورت درمان نشدن به موقع با مرگ همراه است .
وی افزود: اجتناب از مصرف گوشت و جگر تازه خام و یا نیم پز، پرهیز از ذبح دام در معابر ، منازل و مراسم های گوناگون، تهیه محصولات دامی از مراکز معتبر از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری به شمار می رود.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: دام ها باید منحصرا در کشتارگاه ها ذبح شده وپس از ذبح دام ،لاشه ها به مدت 24ساعت در پیش سرد در دمای صفر تا 4 درجه نگهداری شودوسپس در سطح شهر توزیع گردد.
وی با تاکید بر اینکه از مصرف گوشت هایی که فاقد تاییدیه دامپزشکی است ،باید خودداری شود افزود: تمام خون وترشحات حیوانات آلوده(گوسفند وبز،گاو،شتر وشتر مرغ ووبطور کلی پستانداران خون گرم )می تواند آلوده کننده بوده و ناقل این بیماری باشد.
دکتر صادقی به افرادی که در مواجهه مستقیم با دام هستند توصیه کرد: همواره مراقب گزش کنه های ناقل تب کریمه کنگو باشند و در هنگام تماس با دام ها ،هنگام رفتن به مزارع ومحیط هایی که احتمال وجود دام وکنه را دارد، مرتب لباس های خود رامورد بررسی قراردهند.
وی با اشاره به اینکه دست ها بیشترین سهم را در  انتقال عامل بیماریزا  به بدن دارند افزود: برای پیشگیری از این بیماری، مراقبت کافی از دست ها، حیاتی است ؛ زیرا  اولین سد دفاعی بدن درمقابل ورود عوامل بیماریزا (همچون تب کریمه کنگو ) دستها هستند.
مدیر گروه پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گروههای پرخطر در معرض این بیماری را شامل دامداران ، دامپزشکان ، کارمندان کشتارگاه و کارکنان بهداشتی درمانی (پزشک ، پرستار ، بهیار و ... ) برشمرد.
گفتنی است: بر اساس اعلام  مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای خراسان رضوی ، اوایل خرداد ماه سال جاری، یک چوپان 42 ساله به دلیل گزش کنه(هیالوما)  و ابتلا به تب کریمه کنگو در  استان خراسان رضوی جان خود را از دست داد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز