آیت الله العظمی سبحانی:

اراده خداوند بر اراده غربی ها مقدر است

۱۳۹۴/۰۴/۲۰ - ۱۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۸۷۷۴
اراده خداوند بر اراده غربی ها مقدر است
این مرجع تقلید با اشاره به گسترش اسلام در عالم، گفتند: اسلام در حال گسترش است اگرچه غربی ها به دنبال تداوم سیاست اسلام ستیزی باشند اما باید بدانند اراده خداوند بر اراده آنها مقدر است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حضرت آیت الله سبحانی در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه دوم سیما پخش شد، با بیان اینکه اعجاز قرآن در زمان نزول آیات را فقط در فصاحت، بلاغت و عمق معانی خلاصه می کردند، اظهار داشتند: گذشت زمان در اثبات ابعاد مختلف اعجاز قرآن کریم نقش مهمی داشت.

ایشان با بیان اینکه خبرهای غیبی از مصادیق اعجاز قرآن هستند، تصریح کردند: اخباری که رسول خدا از آینده، بشارت دادند کاملا تحقق یافتند.

معظم له با اشاره به اینکه اخباری که براساس ظن و گمان باشند، خبر غیبی محسوب نمی شوند، گفتند: قرآن کریم در مکه و مدینه خبرهایی مطرح می کرد که در آینده تحقق یافتند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه 88 سوره اسراء «قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن یَأْتُواْ بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لاَ یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا»، اظهار داشتند: این آیه بر عدم توان جن و انس در ایجاد سوره ای نظیر قرآن کریم تصریح دارد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به سخنان نویسنده کتاب المنار مبنی بر اینکه همه عالم پیامبر اکرم(ص) را به عنوان عقل کل و فرد هوشیار پذیرفته اند، ابراز داشتند: آیا یک فرد عاقل بدون اینکه خداوند به او دستور بدهد می تواند چنین خبر غیبی بدهد؛ خداوند تاکید دارد تا روز قیامت همانند کتاب قرآن، نمی توانید بیاورید.

ایشان با بیان اینکه اگر در آینده احتمال تالیف و نگارش کتابی نظیر قرآن بود، خداوند تاکید بر این امر نمی کردند، گفتند: این مسئله نشان می دهد رسول خدا(ص) خبر غیبی را از عالم بالا به مردم ابلاغ کرده است چرا که اگر ایشان مصلح معمولی بود چنین خبر غیبی را اطلاع نمی دادند.

معظم له، پیروزی مسلمانان بر مشرکین در قالب جنگ بدر را از دیگر مصادیق اخبار غیبی عنوان کردند و گفتند: همانند بشارت رسول اکرم(ص)، مسلمانان با 313 نفر بر لشکر مشرکین پیروز شدند و آن ها پای به فرار گذاشتند.

این مرجع تقلید افزودند: تحقق پیروزی مسلمین بر مشرکین نشان می دهد پیامبراکرم(ص) خبر غیبی را بشارت داده بودند.

*انتصاب حضرت علی(ع) برای پیامبر خطراتی داشت

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیات قرآن کریم مبنی بر اینکه «خداوند، رسول اکرم را از شر بشر حفظ می کند»، گفتند: بدون تردید انتصاب امیرالمومنین(ع) در آن زمان با وجود زندگی عشیره ای در میان عرب خطراتی داشت اما خداوند در آیه 67 سوره مائده می فرماید «اى پیامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است کاملا (به مردم ) برسان و اگر نکنى ، رسالت او را انجام نداده اى و خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم نگاه می دارد، و خداوند جمعیت کافران (لجوج )را هدایت نمی کند».

ایشان با اشاره به آیات قرآن کریم خطاب به رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه «آنچه فرمان داری آشکار کن و از مشرکان کناره گیری کن و ما تو را از شر استهزا کنندگان حفظ می کنیم». ‏افزودند: این اخبار غیبی حکایت از آن دارد که قرآن همیشه از جانب خدا بوده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه عرب جاهلی به جنبه های غیبی قرآن کریم در روز نزول آیات الهی توجه نمی کرده است، گفتند: آن ها فقط به فصاحت و بلاغت به عنوان اعجاز قرآن کریم توجه داشتند.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: مروز زمان سبب شد دانشمندان در مورد قرآن تفکر کنند و ابعاد دیگر اعجاز قرآن نظیر خبرهای غیبی را کشف کنند.

ایشان در پایان با اشاره به گسترش اسلام در عالم، گفتند: اسلام در حال گسترش است اگرچه غربی ها به دنبال تداوم سیاست اسلام ستیزی باشند اما باید بدانند اراده خداوند بر اراده آنها مقدر است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز