رئیس کل دادگستری استان هرمزگان اعلام کرد:

پرونده های زندانی دار به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار گیرند

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۱۰:۱۷:۲۲
کد خبر: ۳۰۰۸۲۷
پرونده های زندانی دار به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار گیرند
حجت الاسلام والمسلمین اکبری رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در جلسه کاهش جمعیت کیفری زندان های استان که در سالن کنفرانس دادگستری کل استان هرمزگان برگزار گردید ، در آستانه حلول ماه مبارک شوال، ضمن تبریک عید سعید فطر ،با تشکر از فعالیت های مسئولین دادگستری و سازمان های تابعه که در بحث کاهش آمار جمعیت کیفری زندان های استان فعال می باشند، زندان را یک استثناء بر اصل آزادی انسانها دانسته و این مکان را تنها مختص افراد محدودی از اجتماع که آزادی آنها برای جامعه مضر می باشد، برشمرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، مقام عالی قضایی استان با اشاره به این مطلب که باید تا حد امکان از حبس نمودن افراد خودداری نمود، افزود: باید نگاه خود را به قانون تغیر دهیم و تنها با استناد به دلایل محکم مبادرت به صدور حکم محکومیت به حبس نماییم  به صورتی که  مجازات حبس به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته شود زیرا زندانی تنها خود نیست که متضرر می شود بلکه خانواده شخص زندانی و جامعه نیز متضرر می گردد که البته این بدین معنا نمی باشد که افراد مستحق به حبس محکوم نشوند و از این طریق به فضای جامعه آسیب وارد شود.

وی با بیان این مطلب که صرف دستگیری افراد مضر می باشد چه رسد به اینکه محکوم به حبس شده و عواقب آن متوجه خانواده فرد و نیز جامعه گردد، بیان داشت اگر نسخه درست پیچیده شود ، درمان بهتر صورت می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری از جمله راه های حائز اهمیت در این راستا را اعطای مرخصی به افراد واجد شرایط، تعلیق مجازات، استفاده از ظرفیت های شورای حل اختلاف به ویژه شورای حل اختلاف زندان، رسیدگی به دادخواست های اعسار خارج از نوبت، صدور احکام جایگزین حبس، تعویق صدور حکم و اختصاص آزادی  مشروط برای محکومین دانست.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه بیان کرد: با برنامه ریزی و تلاش بی وقفه صورت گرفته در دستگاه قضایی استان موفق شده ایم میزان 5درصد از آمار ورودی به زندان های استان را کاهش داده و درجهت کاهش جمعیت کیفری زندانهای استان گام های موثری برداریم.

مقام عالی قضایی استان همچنین با بیان این مطلب گفت: خوشبختانه دادگستری استان هرمزگان، صاحب برنامه عملیاتی شده و بر این برنامه، توجه و نظارت ویژه صورت می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری با اعلام این مطلب که در سال گذشته 255 مورد عفو و 55 مورد تخفیف مجازات به محکومین تعلق گرفته است افزود: طبق ماده 16 دستورالعمل ریاست محترم قوه قضاییه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری و ساماندهی امور زندانیان مصوب 1/4/1392، اعطای مرخصی به زندانیان واجد الشرایط  از اولویت های دستگاه قضایی استان می باشد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه با اشاره به آمار ورود محکومین به زندان های استان ، اعلام نمود: 494 مورد از زندانیان با تمهیدات پیش بینی شده به عنوان اشتغال به کار مشغول سپری نمودن مدت محکومیت خود می باشند و با احتساب میزان ورودی محکومین به زندان های استان ، در مدت سپری شده از سال 1394، می بایست ، رسیدگی به امور زندانیان به صورت ویژه  در اولویت کار قضات دستگاه قضایی استان قرار گیرد.

وی گفت: باتوجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و همچنین ریاست محترم قوه قضاییه درخصوص کاهش جمعیت کیفری منهای آن تعداد از محکومین زندانی که آزادی آنها مخل امنیت جامعه است در سالجاری مورد تأکید قرار گیرد.

سلیمانی مدیر کل سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان هرمزگان نیز در این جلسه  با اشاره به این مطلب که شهرستان پارسیان  با کاهش بیست و نه درصدی ،آمار ورود زندانی ، موفق ترین حوزه قضایی  استان هرمزگان در این راستا بوده است ،اعلام کرد ، آمار ورود زندانی به زندان مرکزی بندرعباس نسبت به سال گذشته 4 درصد کاهش داشته است که نیمی از این تعداد را محکومین جرایم مرتبط با مواد مخدر تشکیل می دهند.

مدیر کل سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان هرمزگان با افزودن این مطلب که زندان های استان به عنوان زندان هایی امن و با آرامش مطرح هستند ادامه داد: عامل اساسی در این امر، اقدامات بسیار خوب و موثر قضات در اعطای مرخصی به زندانیان و تمهیداتی از این دست می باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز