معاون عمرانی استانداری البرز:

هواشناسی هیچ اخطار پیشگیرانه ای اعلام نکرده بود

۱۳۹۴/۰۵/۰۲ - ۱۷:۰۲:۲۹
کد خبر: ۳۰۲۰۵۰
هواشناسی هیچ اخطار پیشگیرانه ای اعلام نکرده بود
طبق اعلام سازمان هواشناسی در این روز آسمان البرز دارای گرد و غبار همراه با وزش باد بود در حالی که سازمان هواشناسی هیچ اخطار پیشگیرانه ای را اعلام نکرده بود و تنها انتظار گرد و خاک و آب گرفتگی معابر شهری وجود داشت

 

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری البرز در یک نشست خبری دو ساعته به تشریح  علل و اقدامات صورت گرفته در سیل اخیر پرداخت و به سوال خبرنگاران پاسخ گفت.

هیربد معصومی در این باره اعلام کرد: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور 10 میلیارد تومان جهت جبران خسارات ناشی از سیل اخیر به استان البرز اختصاص می دهد.

وی افزود:این حادثه در شب  28 تیرماه سال جاری ساعت 21 به وقوع پیوست، طبق اعلام سازمان هواشناسی در این روز آسمان البرز دارای گرد و غبار همراه با وزش باد بود در حالی که سازمان هواشناسی هیچ اخطار پیشگیرانه ای را اعلام نکرده بود و تنها انتظار گرد و خاک و آب گرفتگی معابر شهری وجود داشت؛ حال اگر از پیش اخطار داده می شود بخش قابل توجهی از خسارت ها تقلیل می یافت.

لزوم اطلاع رسانی به مسافران البرز

وی تصریح کرد: اگر به تذکر استاندار توجه می شد و تابلوهای اطلاع رسانی در محل ها قرار می گرفت شاهد جلوگیری از بروز برخی اتفاقات ناشی از سیل  می بودیم. کما اینکه استاندار البرز بارها تأکید داشته و دارند که باید از قبل اطلاعات مورد نیاز در اختیار مسافرانی که وارد این استان می شوند، قرار گیرد.

تشکیل شورای هماهنگی مدیریت بحران

وی با بیان اینکه سیل اخیر به تعدادی از روستاهای محدوده البرز خسارت های زیادی وارد ساخته است و در سایر روستاهای سیل‌زده نیز اراضی کشاورزی دچار آسیب شدند، به اقدامات انجام شده از سوی استانداری اشاره کرد و گفت: در پی وقوع سیل در همان شب، بر اساس دستور استاندار ساعت یک بامداد روز 29 تیرماه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران با حضور اعضای این ستاد تشکیل شد تا تمهیدات لازم در این راستا اندیشیده شود.

قطعی خطوط ارتباطی و یکطرفه شدن مسیر جاده چالوس دو مانع اصلی بود

معصومی با اشاره به اینکه یک طرفه شدن مسیر جاده چالوس و قطعی برق و خطوط ارتباطی کمی روند اعزام تیم ها را کندی مواجه می ساخت، افزود: با این وجود  اقدامات بسیار سریع، به موقع و خوب انجام شد؛ هر چند یک‌طرفه بودن جاده چالوس به‌خاطر تعطیلات عید سعید فطر سبب شد به‌راحتی نتوان نیرو و ماشین‌های امدادی به محل حادثه اعزام شود.

یکطرفه شدن جاده چالوس با هماهنگی مسئولان استان انجام شود

معاون استاندار تصریح کرد: یک‌طرفه شدن جاده چالوس در محدوه تحت پوشش البرز باید با تأیید و توافق مسئولان استان انجام شود.

30 آمبولانس به محل حادثه اعزام شد

وی با اشاره به اینکه تمامی اعضای ستاد مدیریت بحران البرز در تلاش برای اعزام هر چه سریع تر به محل حادثه بودند، گفت: بلافاصله بعد از تشکیل ستاد مدیریت بحران استان،  30 دستگاه آمبولانس و 3 ست نجات به محل حادثه اعزام شدند.

7 فوتی ، یک مفقود، 12 مصدوم و آسیب به 80 خودرو

معاون استاندار در بخش دیگری به خسارات ناشی از این سیل نیز اشاره کرد. آسیب به 80 خودرو  و تخریب 49 تا 50 مسکن در روستای سیجان بین 10 تا 90 درصد تخریب شده است. در این حادثه، یک مفقود‌الاثر، 7 نفر از شهروندان و هم‌وطنان جان خود را از دست دادند و 12 نفر نیز مصدوم شدند.

15 تا 20 میلیارد تومان برآورد اولیه خسارات سیل است

معصومی میزان خسارت واردشده به دو شهرستان کرج و طالقان را تا کنون 15 تا 20 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: طی سفر اخیر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور قول مساعدی دریافت کردیم تا از سهم اعتبارات ملی در بخش بحران و حوادث 10 میلیارد تومان جهت جبران و بازسازی خسارات ناشی از سیل  اخیر دریافت کنیم.

 18 درصد ترافیک در البرز

وی در محور دیگری از این نشست خبری با اشاره به اهمیت ترددها در محورهای مواصلاتی استان البرز  خاطرنشان کرد: در حال حاضر 18 درصد ترافیک کشور از استان البرز عبور می‌کند در حالی که تنها یک درصد از مسیرهای کشور در این منطقه وجود دارد، گفت: افزایش میزان تردد در مسیر جاده چالوس از جمله در ایام تعطیل و به‌‌دنبال آن یک‌طرفه شدن این مسیر مشکلات عدیده‌ای را برای روستاهای این منطقه به وجود می‌آورد.

کنترل هوشمند ترافیک

به گزارش روابط عمومی استانداری البرز وی با بیان اینکه امروز ترافیک کلانشهرها به‌صورت هوشمند کنترل می‌شود، افزود: ترافیک استان البرز را نیز به همین شکل باید مدیریت کرد و با ایجاد موانع  تعرفه ای و جریمه سنگین این روند را تعدیل بخشید.

ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه

وی با اشاره به اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه عامل اصلی افزایش خسارات بوده است و با  متجاوزان به حریم رودخانه و تصرفات غیرقانونی به صورت جدی دنبال می شود، خاطرنشان کرد: هفته قبل از وقوع سیل در روستای سیجان برای برخورد با ساخت‌ و سازهای غیرمجاز به این منطقه اعزام شده‌ بودیم اما مردم منطقه مانع شدند.

معصومی گفت: بنیاد مسکن برای تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته در این مناطق باید وام کم‌بهره و زمین معوضه به مردم ارائه دهد تا روند تخریب این ساخت‌و سازها اجرا شود و در این روند توسعه روستاها  نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

تخریب 400 واحدغیرمجاز در بستر رودخانه

معاون استاندار با اشاره به اینکه برخورد با ساخت‌ و سازهای غیرمجاز به‌طور جدی مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد، از تخریب 400 واحد غیرمجاز در بستر رودخانه در سطح استان البرز خبر داد.

تدوین طرح جامع خطرپذیری البرز

معصومی با اشاره به اینکه استان البرز بر روی گسل فعال زلزله واقع شده است، تدوین طرح جامع خطرپذیری به منظور شناسایی نقاط حادثه خیز در برابر سیل، زلزله و.. را از برنامه های اولویت دار حوزه مدیریت بحران این استان برشمرد و گفت: طرح مطالعاتی نقشه جامع خطرپذیری استان انجام می شود.

اعتبارات  ناکافی حوادث غیرمترقبه استان البرز

معاون استاندار در ادامه با بیان اینکه بودجه حوادث غیرمترقبه از محل ماده 10 و 12 تأمین می‌شود، گفت: متأسفانه اعتبارات استان البرز در سرفصل مدیریت حوادث و بحران ها محدود و ناکافی است و انتظار می رود مسئولان اعتبارات این فصل را به جهت فوریت و غیرقابل پیش بینی بودن در اختیار استانداران قرار دهند و  یا مبلغی به‌عنوان تنخواه در اختیار استانداران قرار داشته باشد تا در هنگام وقوع حادثه با مشکلی مواجه نشویم.

نقش پل ها در بحران ها حیاتی است

معصومی در بخش دیگری به نقش ویژه پل ها در حوادث نیز اشاره و خاطرنشان کرد: سازها و  پل‌های فنی  و استاندارد باید جایگزین پل های غیر مستحکم شود و این مبحث با توجه به تجربیات موجود به جد در دستور کار است.

نظر شما