در نشست خبری به مناسبت هفته مهارت مطرح شد؛

آغاز مطالعات و طراحی مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران در جاسک

۱۳۹۴/۰۵/۰۶ - ۰۷:۵۵:۵۱
کد خبر: ۳۰۳۰۵۵
آغاز مطالعات و طراحی مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران در جاسک
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان هرمزگان به مناسبت روز کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای و هفته مهارت در جمع خبرنگاران از آغاز مطالعات و طراحی مرکز ویژه آموزش فنی و حرفه ای خواهران و از طرفی رشته های فنی و صنعتی مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی برای آقایان درجاسک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از هرمزگان؛ مهندس اردشیری گفت: تصمیم داریم مرکزی شبانه روزی با خوابگاه و رستوان و ... در جاسک راه اندازی کنیم و رشته های موردنیاز را آموزش دهیم تا زمینه اشتغال بومیان هم فراهم شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای هرمزگان گفت : از همین الان بایستی به فکر تربیت نیروی انسانی ماهر موردنیاز صنایع ، پالایشگاه ها و ... که قرار است در سواحل مکران در جاسک احداث شود باشیم.

وی افزود : سزاوار نیست که مانند غرب استان ، صنایعی راه اندازی شود و نیروی مورد نیاز از غیر استان تامین شود.

اردشیری افزود :در حوزه تربیت نیروی انسانی بایستی با آموزش های فنی و حرفه ای و دانشگاهی ،نیروی متخصص تربیت شوند تا جوانان جاسک ، سیریک ، بشاگرد و بومی های استان در این صنایع مشغول بکار شوند.

وی گفت: فقط هزینه های زیست محیطی و ... به ساکنان بومی تحمیل نشود و بومیان در اشتغال این منطقه هم سهمی داشته باشند. وی از تعامل اداره کل آموزش فنی و حرفه ای و شیلات هرمزگان برای اشتغالزایی در مزارع تکثیر و پرورش میگو از طریق آموزش نیروهای ماهر مورد نیاز خبر داد.

این مقام مسئول افزود : در حال حاضر مرکز ویژه خواهران فقط در میناب راه اندازی شده است و مرکز بندرعباس تا هفته دولت فعالیت خود را آغاز می کند. وی گفت: البته در طرح های آموزش روستایی و سیار شهری در بخش دولتی ، برای بانوان آموزش های مهارتی برگزار می شود.

وی گفت: برای بازسازی و بهسازی مرکز آموزش فنی و حرفه ای ویژه خواهران در بندرعباس 350 میلیون تومان هزینه شده است ، اما اعتبار برای خرید تجهیزات سرمایشی تاکنون تامین نشده است.

به گفته اردشیری ، در 162 کارگاه آموزش فنی و حرفه ای در بخش دولتی ، 330 حرفه آموزش داده می شود. وی گفت: در سه ماهه اول سال 94 ، تعداد 3585 نفر آموزش دیدند که 460 نفر در روستاها، 309 نفر در زندانها ، 295 نفردر صنایع ، 153 نفر در جوار دانشگاه ها ومابقی در شهرها بودند که 998 نفر معادل 28 درصد زن و 2587 نفر معادل 72 درصد مرد هستند.

اردشیری گفت: این آموزش ، 533 هزار نفر ساعت است که 28 درصد تعهدات سال 94 محقق شده است. وی گفت: در بخش خصوصی 2107 نفر آموزش دیدند که 411 نفر مرد ( 20 درصد) و 1696 نفر زن (80 درصد) می باشند.

وی گفت: در دولت یازدهم به کیفی سازی و به دانشجویان و فارغ التحصیلان ، روستائیان ، عشایر و مرزنشینان توجه ویژه شده است و مقرر شده است که ده درصد اعتبارات توسعه روستایی معادل 130 میلیارد تومان امسال به سازمان فنی و حرفه ای تخصیص یابد.

وی تاکید کرد: با سمینار و همایش ، مشکل اشتغال حل نمی شود و بایستی زمینه اشتغال هم فراهم شود.

وی گفت: در طرح "انفال" ، خانم ها هم با استفاده از ظرفیت مراکز برادران ،در مراکز آموزش فنی وحرفه ای برادران آموزش می بینند و در طرح "فاتر" هم خانواده های پرسنل فنی و حرفه ای نیز از آموزش های مهارتی بهره مند می شوند.

اردشیری با اشاره به خشکسالی های سال های اخیر هرمزگان گفت: آموزش هایی را هم در بخش مدیریت منابع آب و در بخش بهینه سازی مصرف سوخت نیز با آموزش هایی در بخش CNG و درب و پنجره UPVC ، مشاغل سبز و ... داریم.

وی خواستار حمایت بیشتر از مراکز خصوصی آموزش فنی و حرفه ای شد و گفت: در حال حاضر میزان تسهیلات اعطایی به این مراکز جوابگو نیست . اردشیری گفت: در هفته مهارت ، برگزاری نمایشگاه محصولات و دستاوردهای فنی و حرفه ای ، دیدار با ائمه جمعه و سخنرانی پیش از خطبه ها ، تقدیر از نخبگان مهارتی ، برگزاری مرحله استانی المپیاد برگزار می شود.

به گفته وی، طبق خوداظهاری و بررسی صورت گرفته 57 درصد از آموزش دیدگان مهارتی سه ماهه اول 93 ، مشغول به کار شده اند. وی گفت: بایستی نظام مهارتی تقویت شود و فرهنگ مهارت آموزی در جامعه نهادینه شود. در حال حاضر در بیش از 80 کشور دنیا ، نظام آموزش نظری و مهارتی وجود دارد. وی بر نقش رسانه ها در نهادینه کردن فرهنگ مهارت آموزی در جامعه تاکید کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز