گزارش از تملک کشاورزان مهاجر در لرستان

اراضی کشاورزی لرستان در تملک کشاورزان مهاجر

۱۳۹۴/۰۵/۱۷ - ۰۸:۴۵:۰۴
کد خبر: ۳۰۶۲۷۳
اراضی کشاورزی لرستان در تملک کشاورزان مهاجر
اغلب کشاورزان غیربومی از استان‌های اصفهان و همدان به لرستان می‌آیند و اقدام به اجاره و تملک خارج از عرف زمین‌های کشاورزی استان می‌کنند.

 به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان، در حالی که خشکسالی‌های اخیر و تنش شدید آبی، کشاورزی لرستان را در موقعیتی بحرانی قرار داده، کشاورزان مهاجر به لرستان مشکلاتی را به وجود آورده که جلوگیری از آنها در برهه کنونی از سوی متولیان کشاورزی استان ضروری به نظر می‌رسد.

فعالیت‌های غیرمجاز کشاورزی، برداشت بی رویه از منابع آب، استفاده از شیوه‌های سنتی غرقابی و بی توجهی به سیستم‌های نوین آبیاری، از بین رفتن اراضی کشاورزی و کشت محصولات آبدوست نظیر ذرت، هندوانه و برنج با وجود تنش شدید آبی تضعیف نیروی کار بخش کشاورزی، استفاده غیرمجاز از سموم کشاورزی و بی توجهی به سلامت مردم از پیامدهای ورود کشاورزان مهاجر به لرستان است.

7655

اتلاف منابع آبی و نیروی کار

یک کشاورز خرم‌آبادی به حضور افراد غیربومی در لرستان اشاره می‌کند و به برنا می‌گوید: اجاره کردن اراضی کشاورزی استان از سوی افراد غیربومی ضمن اتلاف منابع آبی و نیروی کار، بخش کشاورزی ما را نیز تضعیف کرده است.

«عیدی پیرداده» می‌افزاید: کشت هندوانه و ذرت مقاومت زمین را از بین می‌برد و با توجه به بحران آب، بیشترین حجم آب را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با اشاره به این‌که کشاورزی استان قدرت رقابت با کشاورزان غیربومی را ندارد ادامه می‌دهد: حضور آنها باعث تضعیف و از بین رفتن کشاورزی لرستان می‌شود.

 

استفاده غیرمجاز از سموم کشاورزی

یک کارشناس کشاورزی نیز به برنا می‌گوید: حضور کشاورزان غیربومی به ازبین رفتن زیرساخت‌های کشاورزی استان از قبیل آب و خاک و کیفیت تولید منجر خواهد شد.

«حسین محمدی» با اشاره به این‌که کشاورزان مهاجر فقط به تولید انبوه و کمیت فکر می‌کنند می‌افزاید: در حالی که استفاده غیرمجاز از سموم کشاورزی و کودهای غیرمجاز برای حجم دهی به محصولات به سلامت مردم آسیب جدی وارد می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی غیرمجاز و استفاده از شیوه‌های غرقابی در آبیاری موجب مرگ تدریجی منابع آب و خاک شده است.

محمدی اضافه می‌کند: به عنوان مثال استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی در کشت محصول هندوانه برای قرمز شدن آن سلامت مردم لرستان را به خطر خواهد انداخت.

 

تضعیف فرصت اشتغال

«احسان یوسفی» دیگر کارشناس کشاورزی نیز به برنا می‌گوید: کشاورزان غیربومی با اجاره کردن زمین‌های کشاورزی علاوه بر این‌که فرصت اشتغال را از لرستانی‌ها می‌گیرند، با کشاورزی غیراصولی آسیب‌های جدی به آب، خاک و محصولات استان وارد می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: این افراد علاوه بر استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی غیراستاندارد، برداشت غیرمجاز آب و تولید محصولات ناسالم، مردم لرستان را نیز به‌عنوان کارگر به کار می‌گیرند و اعتماد به نفس را از کشاورزان لرستانی سلب می‌کنند که همین امر موجب کمرنگ شدن فرایند تولید بومی در آینده خواهد شد.

 

صدمه دیدن آب‌های سطحی و زیرزمینی

«مجید رهایی» نیز کارشناس کشاورزی است که در گفت‌وگو با برنا اظهار می‌کند: استفاده نامتعارف از سموم تا سال‌ها موجب آلودگی خاک شده و از طرفی این افراد به دلیل کسب درآمد بیشتر به کشت محصولات آبدوست روی آورد‌ه‌اند و به منابع سطحی و زیرزمینی آب لرستان نیز صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کنند.

این کارشناس کشاورزی اجازه ندادن برداشت بیش از اندازه آب از چاه‌های کشاورزی را یکی از راهکارهای عمده برای برون رفت از این معضل عنوان می‌کند.

 

فعالیت کشاورزان مهاجر در سراسر استان

در این خصوص گفت‌وگویی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان انجام داده ایم. «مهرداد غضنفری» به برنا می‌گوید: اغلب کشاورزان غیربومی از استان‌های اصفهان و همدان به لرستان می‌آیند و اقدام به اجاره و تملک خارج از عرف زمین‌های کشاورزی استان می‌کنند.  وی می‌افزاید: بخش عمده فعالیت کشاورزان مهاجر در اراضی کشاورزی شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، دورود، ازنا، الیگودرز، نورآباد و سلسله است.

 

کشت محصولات آبدوست از سوی کشاورزان مهاجر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اجاره اراضی کشاورزی با نرخ متعادل و متعارف و کشت محصولات غیراستراتژیک و تضعیف فرصت‌های اشتغال‌زایی برای کشاورزان بومی را از پیامدهای منفی این امر می‌داند و می‌گوید: 5500 هکتار از اراضی کشاورزی استان در تملک کشاورزان مهاجر قرار دارد.

وی بیان می‌کند: کشاورزان مهاجر به منظور کسب سود بیشتر، کود و سموم شیمیایی غیراستاندارد و بیش از حد مجاز را در این اراضی مصرف می‌کنند که قطعا به تهدید سلامت مردم و تولید محصولات بی کیفیت منجر خواهد شد.

غضنفری ادامه می‌دهد: علاوه بر این موجب آلودگی بسیار بالای منابع آب و خاک استان هم خواهد شد.

 

تولید محصولات بی کیفیت

غضنفری به کشت محصولاتی نظیر هندوانه، سیب زمینی و هویج از سوی کشاورزان مهاجر اشاره می‌کند و می‌افزاید: این محصولات بسیار بی کیفیت به عمل می‌آیند و به فروش می‌رسند.

این مسئول می‌گوید: فروش برخی از این محصولات بی کیفیت در خارج استان، وجهه کشاورزی لرستان را مخدوش کرده است.

وی تأکید می‌کند: سازمان جهاد کشاورزی استان آمادگی هر نوع اقدام در راستای حمایت از کشاورزان بومی را دارد، اما باید توجه داشت که دستگاه‌هایی نظیر آب منطقه ای، بهداشت و برق هم مسئولیت‌هایی بر عهده دارند و باید با فعالیت بین‌بخشی مانع فعالیت گسترده این کشاورزان شد.

 

هدررفت 50 میلیون مترمکعب آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار می‌کند: سالانه 50 میلیون مترمکعب آب از مخازن زیرزمینی استان به دلیل کشت محصولات آبدوست از سوی کشاورزان غیر بومی هدر می‌رود که با توجه به بحران خشکسالی، ورود آب منطقه در این زمینه ضروری است.

وی با اشاره به این‌که تذکرهای لازم جهت استفاده از کودهای شیمیایی و سموم بیش از اندازه به کشاورزان غیربومی داده شده است، می‌افزاید: در صورت مشاهده استفاده بیش از حد مجاز از کودها و سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی، از برداشت آن جلوگیری می‌شود.

غضنفری اضافه می‌کند: با توجه به اقدام‌های صورت گرفته در راستای اصلاح الگوی کشت تا حدود بسیار زیادی  حجم کشت محصولات آبدوست پایین آمده، اما در این زمینه نیازمند مشارکت بیشتر مردم هستیم.

 

برداشت غیرمجاز آب

مدیر آب منطقه‌ای استان نیز در گفت وگویی با برنا کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی را از عمده ترین پیامدهای حضور کشاورزان مهاجر می‌داند و اظهار می‌کند: برداشت غیرمجاز آب در شبانه روز از سوی این کشاورزان، بحران ایجاد می‌کند.

«علی امید سیفی» از کشت هندوانه به عنوان محصولی غیراستراتژیک از سوی کشاورزان غیربومی اشاره می‌کند و می‌افزاید: کشت هر هکتار هندوانه ۱۶ هزار مترمکعب آب در طول سال مصرف می‌کند. به طوری که برای کشت یک کیلو هندوانه به ۵۰۰ لیتر آب نیاز است.  وی می‌گوید: بر اساس قانون، اصلاح الگوی کشت و اجرای پروژه‌های آبخیزداری بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است.

 

پلمب چاه‌های غیر مجاز

مدیر آب منطقه‌ای لرستان ادامه می‌دهد: علاوه بر کشاورزان مهاجر با برداشت منابع آب غیرمجاز و بحران زا نیز برخورد خواهیم کرد.

سیفی اضافه می‌کند: شرکت آب منطقه‌ای لرستان با همکاری دادستان‌های همه شهرستان‌ها موفق به دریافت ۳۶۰ حکم سیار برای برخورد با سوءاستفاده از چاه‌های آب شده و در این زمینه تعدادی چاه نیز پلمب شده است.

این مسئول می‌گوید: ما متولی تخصیص آب هستیم، اما به تنهایی نمی‌توان با کشت محصولات آبدوست مقابله کرد. بنابراین همه دستگاه‌های اجرایی استان باید به این موضوع ورود پیدا کنند.

 

 

  •     رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان: سالانه 50 میلیون مترمکعب آب  از مخازن زیرزمینی استان به دلیل کشت محصولات آبدوست از سوی کشاورزان غیر بومی هدر می‌رود.
  •     کارشناس کشاورزی: کشاورزان غیربومی با اجاره کردن زمین‌های کشاورزی علاوه‌بر این‌که فرصت اشتغال را از لرستانی‌ها می‌گیرند، با کشاورزی غیراصولی آسیب‌های جدی به آب، خاک و محصولات استان وارد می‌کنند.
  •     مدیر آب منطقه‌ای استان: هندوانه یکی از محصولات غیراستراتژیک است که از سوی کشاورزان غیربومی در استان کشت می‌شود. کشت هر هکتار هندوانه ۱۶ هزار مترمکعب آب در طول سال مصرف می‌کند. به طوری که برای کشت یک کیلو هندوانه به ۵۰۰ لیتر آب نیاز است.
  •     بسیاری از محصولاتی که از سوی کشاورزان غیر بومی کشت می‌شوند و به فروش می‌رسند، کیفیت پایینی دارند. فروش برخی از این محصولات بی کیفیت در خارج استان، چهره کشاورزی لرستان را مخدوش کرده است.
  • گزارش :امیرعباس خرم‌آبادی برنا خرم‌آباد-
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز