لزوم ایجاد پژوهشکده علمی توسعه دریا محور در استان هرمزگان

۱۳۹۴/۰۵/۱۸ - ۰۸:۵۹:۳۵
کد خبر: ۳۰۶۶۲۶
لزوم ایجاد پژوهشکده علمی توسعه دریا محور در استان هرمزگان
رییس جهاد دانشگاهی هرمزگان بر لزوم راه اندازی پژوهشکده علمی توسعه دریامحور در استانهای ساحلی با محوریت هرمزگان تاکید کرد.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، سهیل دادخواه ظهر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس جهاددانشگاهی هرمزگان با بیان اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی است.

بیان داشت: ظرفیتها و پتانسیل های استان استحصال شد و اولویت های کاری وپژوهشی مشخص شد.دادخواه ضمن اشاره به تامین آب به روش های غیرمتعارف خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه در تامین آب به روشهای مختلف از ایران جلوتر است. در بحث آب شیرین کن ها باید جدی تر از گذشته زمان و اعتبار بگذاریم تا در کوتاه مدت بتوانیم مشکل تامین آب از دریا را برای تامین آب شرب استان حل کنیم.

بومی سازی تکنولوژی آب شیرین کن ها مدت نظر مراکز تحقیقاتی و علمی کشور به خصوص جهاددانشگاهی است.

وی با بیان اینکه نشکل آب یکی از اولویت های اصلی این نهاد در استان است، اظهارداشت: پژوهشکده علمی با محوریت دریا و آب در استان راه اندازی می شود. تحقیقات و پژوهشهای این مرکز بر منبای رفع معضل آب شرب و کشاورزی و سایر موضوعات خواهد بود.

وی عنوان کرد: تولید و ساخت دستگاههای از طریق شرجی است، در آمریکا این روش در حال اجرا است، جهاد دانشگاهی در این حوزه وارد شده است که نیازمند حمایت بیشتر دستگاه های اجرایی استان است. در استان هم برخی وارد شده اند ولی ظرفیت تولیدی کنونی خیلی کمتر از ظرفیت موجود در کشور است، یکی از مشکلات این طرح در کشور این است که هنوز به مرحله تجاری سازی نرفته است و در حد نمونه توسط برخی از افراد ساخته شده است.

به گفته دادخواه، قیمت این دستگاهها در نمونه خارجی بدون حمل ونقل در حد بزرگ ۵۰۰ میلیون تومان است و در حد خانگی هم ۴ تا شش میلیون تومان است.

رییس جهاددانشگاهی هرمزگان افزود: دومین محور تامین آب، ساخت دستگاههای شیرین سازی سیار در استان است که می تواند در امر تامین آب شرب روستاها و موارد استراری کاربرد دارد.مشکل اصلی برای ساخت و کاربردی کردن طرح ها تامین اعتبار مورد نیاز است.

وی بیان کرد: در بحث آب دو هدف گذاری مشخص کرده ایم، در مرحله اول قرار است که جهاددانشگاهی در تامین آب خود خودکفا شود و از آب شهری جدا شویم.

در تامین آب فضای سبز نیازی به آب شهری نداریم

وی درمان ناباروری را نیاز استان هرمزگان دانست و افزود: مرکز رویان جهاددانشگاهی خدمات ملی و بین المللی در حوزه ناباروری را ارایه می دهد، قرار شد تا خدمات ناباروری در استان راه اندازی شود، در مرحله اول با ایجاد یک مرکز ابتدای خدمات به صورت تلفنی ارایه خواهد شد.

دادخواه در بحث نیاز کشاورزی به آب گفت: چن. نوع گیاه شورپسند شناسایی شده که می توان در استان کشت آن انجام شود و به عنوان علوف بهره گرفت، حتی گیاهی داریم که در سوخت موشک هم کاربرد دارد.

وی افزود: همایش، دریا، توسعه منابع آب، دریا توسعه حمل ونقل، همایش دریا توسعه و انرژی به عنوان زیر مجموعه های کنگره توسعه دریا محور در استان هرمزگان طی سال جاری برگزار خواهد شد.

نظر شما