باغ فتح‌آباد هدیه استاندار دولت تدبیر و امید به مردم قدرشناس کرمان

۱۳۹۴/۰۵/۱۹ - ۱۸:۳۹:۱۴
کد خبر: ۳۰۷۱۱۳
باغ فتح‌آباد هدیه استاندار دولت تدبیر و امید به مردم قدرشناس کرمان
پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و تکیه زدن علیرضا رزم‌حسینی بر کرسی استانداری کرمان توسعه همگون و متناسب با توجه به امکانات موجود در دستور کار دولت قرار گرفت و اقداماتی قابل‌توجه و درخورتحسین صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ یکی از دلایلی که باعث سرعت گرفتن توسعه یک شهر می‌شود توسعه همگون و همه‌جانبه آن شهر است. در حوزه مسائل شهری و بافت یک شهر نمی‌توان به یک بخش بیشتر توجه نمود و گوشه‌ای دیگر را به حال خود رها کرد. شهر کرمان متاسفانه به دلیل عدم توجه حاکمانش به این مهم در سالیان پیش با مشکلاتی مواجه شده است. مثلا گوشه‌ای از شهر حالا به هردلیل به خوبی مورد توجه قرار گرفته و گوشه‌ای دیگر به سبب بی‌توجهی با مسائل و ناهنجاری‌های عدیده‌ای مواجه شده است. پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و تکیه زدن علیرضا رزم‌حسینی بر کرسی استانداری کرمان توسعه همگون و متناسب با توجه به امکانات موجود در دستور کار دولت قرار گرفت و اقداماتی قابل‌توجه و درخورتحسین صورت گرفت. مبارزه با حاشیه‌نشینی و احیاء بافت تاریخی شهر کرمان از جمله این موارد است که انصافا همین مبارزه با حاشیه‌نشینی عزمی راسخ و قدم‌هایی محکم را طلب می‌کرد. در مورد احیاء بافت تاریخی شهر کرمان هم کف‌سازی بازار کرمان و طرح شش دروازه میدان مشتاق از جمله موارد قابل اشاره است. در زمینه توسعه همگون شهری استاندار کرمان در بحث توسعه و ‌ایجاد فضاهای جدید، ارتباط منطقی و منسجمی بین آن فضاها برقرار نمود و سعی بر حفظ و تقویت هویت شهر و یکپارچگی‌اش نمود. احیاء، مرمت و بازسازی مجدد باغ فتح‌آباد موردی است که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد. باغی خاص و تاریخی با یک معماری منحصر به فرد که به هر دلیلی از یاد مردم کرمان و حاکمان پیشینش رفته بود و تبدیل به ماوایی برای معتادان و پاتوقی برای اراذل و اوباش شده بود. اما با اهتمام دولتمردان دولت تدبیر و امید در کرمان این منطقه از شهر که پدیدآورنده آسیب‌های اجتماعی فراوانی بود حالا تبدیل به همان باغ دوره قاجار شده است. این باغ در راستای سیاست‌های اقتصادی استاندار کرمان بنا بر درآمدزایی دارد. راه‌اندازی شعبه مرکز تحقیقات کشاورزی و کشت گیاهان دارویی در این راستا صورت گرفته است.

IMG_0333

باغ فتح‌آباد در 25 کیلومتری مرکز کرمان و در حاشیه شهر اختیارآباد و شرف‌آباد کرمان واقع است. تاثیری که این باغ در رونق گرفتن فضای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این شهرهای کوچک می‌تواند داشته باشد هیچ‌گاه نمی‌توان نادیده گرفت و دقیقا باغ فتح‌اباد فراهم آورنده همان توسعه همگون و متناسب است که ذکر شد. بیان اولا اکثر نیروهایی که در این باغ به کار گرفته شده‌اند بومی همین مناطق هستند. ساخت یک محور گردشگری تا باغ فتح‌آباد از سمت شرف‌آباد نویدبخش آینده‌ای درخشان است دوما این باغ به دلیل آن که در سال 81 ثبت ملی شده و چون مرمت و احیای آن دقیقا مطابق همان چیزی است که در روره قاجار بوده با جذب گردشگر داخلی و خارجی از اقصی نقاط کشور و جهان اقتصاد مردم این مناطق را قطعا متحول می‌کند. سوما دیگر کسانی که به باغ فتح‌آباد می‌آیند اراذل و اوباش نیستند بلکه گردشگران و مشتاقان تاریخ این مملکت هستند. همچنین مقرر شده خانه هنرمندان نیز در این باغ شروع به کار کند که آمدو رفت هنرمندان هم در افزایش سطح فرهنگ آن مناطق که سال‌ها مورد بی‌توجهی مسئولین قرار گرفته بودند موثر خواهد بود.

به هرترتیب این باغ با اهتمام و نظارت جدی شخص استاندار در تاریخ 12 مرداد 1394 با حضور وزیر کشور افتتاح شد، افتتاحی که با حضور چشم‌گیر مردم کرمان همراه بود و استاندار کرمان در جایی در مورد آن افتتاحیه و آن استقبال گفته بود: «این استقبال پرشور نشان‌دهنده قدرشناسی مردم کرمان است.»

اما در این بین نقش برجسته غلامرضا سرایداری، مدیرعامل بنیاد توسعه‌ی موقوفات استان کرمان و سرمایه‎‌گذار طرح بازسازی فتح‌آباد را نمی‌توان نادیده گرفت چرا که با تلاش شبانه‌روزی‌اش این مرمت را ظرف مدت 15 ماه به سرانجام رساند.

4سفر+وزیر+کشور+به+کرمان

نظر شما
نظرات
فهیمه رضاقلی
|
-
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
0
0
بسیار عالی بود و حق مطلب را ادا کردید.
خسته نباشید به همه کسانی که برای باز زنده سازی این باغ ارزشمند تلاش کردند. به ویژه همکاران خبرنگار سختکوش و دلسوز گرامی ام.