رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان خبر داد:

راه اندازی رشته‌های پزشکی در دانشگاه آزاد همدان

۱۳۹۴/۰۵/۲۹ - ۰۸:۳۹:۴۲
کد خبر: ۳۰۹۷۲۹
راه اندازی رشته‌های پزشکی در دانشگاه آزاد همدان
سعید جامه‌بزرگی با بیان اینکه به دنبال دایر کردن رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در این دانشگاه هستیم، افزود: با توجه به متقاضیان بی‌شمار این رشته‌ها، به دنبال تأمین نیاز رشته‎های علوم تجربی در دانشگاه هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان در نشست با اهالی رسانه و مطبوعات به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد تأسیس واحد همدان با اشاره به آغاز کار دانشگاه آزاد اسلامی همدان در 25 مرداد سال 1366 با 5 رشته و 642 نفر دانشجو گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی، پیشینه قوی تاریخی و فرهنگی همدان در کشور انتظار می‌رفت که این شهر در عرصه علم نیز پیشرو باشد.

وی به وضعیت دانشگاه‌ها در سراسر دنیا اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌ها در ابتدا تنها آموزش محور بودند اما پس از 300 سال به غیر از آموزش صرف به عرصه پژوهش روی آوردند و دانشگاه‌های نسل دوم را ایجاد کردند.

جامه‌بزرگی ادامه داد: امروز دانشگاه‌های نسل سوم شکل گرفته‌اند که محور اصلی آنها ارتباط با جامعه و رفع نیازهای ضروری جامعه است اما دانشگاه‌های کشور ما همچنان در نسل اول و دوم به سر می‌برند.

وی از طبقه‌بندی دانشگاه‌ها تحت عنوان مراکز دانشگاهی، واحدهای کوچک، متوسط، بزرگ، بسیار بزرگ و جامع سخن گفت و ابراز داشت: دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز که از 27 سال پیش تاکنون بسیار پیشرفت کرده است با توجه به امتیازات زیرساختی و اعضای هیأت علمی، موفق شد به عنوان دانشگاه جامع شناخته شد.

جامه‌بزرگی دانشگاه آزاد اسلامی را پس از دانشگاه بوعلی سینا دومین دانشگاه استان همدان از نظر کیفی دانست و بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی  اکنون بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان شده است و واحد همدان نیز مساحتی در بیش از 148 هکتار دارد.

وی تعداد دانشجوهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان را حدود 15 هزار نفر خواند و بیان کرد: در کل استان بالغ بر 28 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تحصیل‌اند.

جامه بزرگی با بیان اینکه امروز رشته‌های مصوب دانشگاه از 157 رشته به 168 رشته رسیده‌اند، عنوان کرد: در شروع راه‌اندازی دانشگاه بیشترین نیازمان تحصیلات در مقاطع کاردانی و کارشناسی بود، اما امروز بیشترین نیاز کشور تحصیلات تکمیلی در مقاطع ارشد و دکتری است که با حمایت‌های دولت در رشته‌های تحصیلات تکمیلی جهش خوبی را داشته‌ایم.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان به وجود 19 رشته دکتری و 46 رشته در مقطع کارشناسی ارشد در واحد همدان  اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر 4 دانشکده مصوب علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه و هنر و معماری در دانشگاه مشغول به فعالیت است

وی ارتقای سطح فرهنگی جامعه را علاوه بر آموزش و پژوهش یکی از وظایف دانشگاه معرفی کرد و افزود: در این خصوص ارتباطات خوبی با ارکان فرهنگی استان همچون نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان به چاپ مقالات خارجی در بخش پژوهشی اشاره کرد و ابراز داشت: بیش از300 مقاله ISI و اسکاپوس، بیش از 350مقاله علمی و پژوهشی ISC و نیز 35 طرح برون‌دانشگاهی خاتمه یافته، 172 طرح درون دانشگاهی به اتمام رسیده و 183 طرح تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال اجرا است.

وی طرح‌های پژوهشی مربوط به اساتید را در راستای رفع مشکلات استان و به سفارش ادارات و سازمان‌ها خواند و گفت: در حوزه زیرساخت‌های آزمایشگاهی نیز 32 آزمایشگاه، 54 کارگاه آموزشی، 198 کلاس و فضای آموزشی مجهز به ویدئو پروژکتور و 30 کارگاه کامپیوتر در  واحد همدان موجود است.

سعید جامه‌بزرگی با بیان اینکه بسیاری از آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی همدان در بخش‌های تحصیلات تکمیلی در سطح استان و کشور نمونه است، ادامه داد: در حوزه کتابخانه نیز تعداد 112942 جلد کتاب در کتابخانه دانشگاه موجود است و پایان‌نامه‌ها و کتب مرجع نیز در مرکز اسناد نگهداری می‌شوند.

وی یک حوزه فعالیتی دیگر را بحث همایش‌ها خواند و اضافه کرد: تیم خاص و سالن‌های متعددی در دانشگاه وجود دارد و تاکنون بیش از 28 همایش ملی و بین المللی در این واحد دانشگاهی برگزار شده است.

دکتر جامه‌بزرگی همچنین از بهره‌برداری سالن همایش‌های بزرگ این دانشگاه با ظرفیت 950 نفری تا سال آینده خبر داد گفت: از دیگر افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی همدان ثبت 24 اختراع در واحد همدان خواند و ابراز داشت: باشگاه پژوهشگران جوان نیز در دانشگاه فعال است که 26 طرح تحقیقاتی، 3 کتاب تألیفی، 39 مقاله علمی پژوهشی و 88 مقاله ISI عملکرد آنهاست.

جامه‌بزرگی به 45 کتاب تألیفی اساتید در دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: کتاب‌های دانشگاهی اعتبار علمی بالایی دارند.

وی راه‌اندازی مرکز رشد را یکی دیگر از افتخارات دانشگاه برشمرد و افزود: این مرکز حلقه ارتباطی دانشگاه با صنعت است که برای تجاری‌سازی طرح‌ها و هدایت آنها به بازار فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه بالغ بر 100 هزار مترمربع فضای آموزشی در دانشگاه آزاد همدان وجود دارد افزود:: غیر از 4 خوابگاه سویتی دختران با گنجایش 1200 نفر، مجتمع اقامتی فدک نیز در دانشگاه ایجاد شده است که در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سایر استان‌ها قرار می‌گیرد که نیاز به اقامت تمام مدت در همدان ندارند و می‌توانند چند روز با خانواده در این مجتمع ساکن شوند.

جامه بزرگی به ایجاد موزه مردم‌شناسی و تنوع زیستی در دانشگاه آزاد همدان اشاره نمود و بیان کرد: این مجموعه در سه فاز در حال اجراست که فاز اول آن در مهر ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس واحد همدان اظهار کرد: حدود 6 هزار قطعه از اشیا برای نمایش در این موزه جمع‌آوری شده و شناسنامه آنها در حال تدوین است.

وی در خصوص ثبت‌نام در دانشگاه عنوان کرد: به غیر از رشته‌های معماری، عمران، حقوق، میکروبیولوژی، پرستاری و علوم پزشکی در تعداد زیادی رشته بدون کنکور دانشجو می‌پذیریم و ثبت‌نام در دانشگاه از بیست و یکم به مدت 10 روز ادامه دارد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی همدان در ادامه با بیان اینکه شهریه دانشگاه آزاد اسلامی  با وجود تورم بالا در سه سال گذشته فقط سه درصد رشد داشته است، ابراز کرد: 15 درصد افزایش شهریه از مهرماه امسال در دانشگاه آزاد اسلامی اعمال می‌شود.

 

وی تصریح کرد: امسال شهریه رشته‌های بدون متقاضی در دانشگاه آزاد اسلامی را به سطح دانشگاه‌های دیگر تنزل دادیم تا ثبت‌نام در این رشته‌ها نیز افزایش یابد.

دکتر جامه‌بزرگی اظهار کرد: وضعیت شهریه دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به پردیس بین‌المللی دانشگاه‌های دولتی وضعیت مطلوبی دارد.

وی ثروت گرانبهای دانشگاه را نیروی انسانی خواند و گفت: در حال حاضر خرید تجهیزات به روز آزمایشگاهی و تربیت اساتید جوان مد نظر ما است.

وی با بیان اینکه آمار جمعیت دانشجویی در مقاطع کاردانی و کارشناسی در حال کاهش است، افزود: تعداد متقاضیان تحصیلات تکمیلی رو به افزایش است و دانشگاه آزاد همدان ظرفیت قوی در جذب دانشجویان این بخش دارد.

جامه‌بزرگی تأکید کرد: در سال‌های آینده بیش از نیمی از دانشجویان را دانشجوهای تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند.

وی به ارتقای 9 برابری بودجه فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در این راستا فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه نیز افزایش حداقل 4 تا 5 برابری داشته است.

وی افزود: 8 درصد از بودجه کل دانشگاه باید در بخش‌‌های پژوهشی هزینه شود و باید در ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی فعالیت کنیم.

جامه‌بزرگی در رابطه با راه‌اندازی رشته خبر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان عنوان کرد: برای تأسیس یک رشته باید زیرساخت‌ها تأمین شود اما هنوز نیاز به ایجاد این رشته در استان دیده نشده است.

وی افزود: رشته مدیریت خدمات شهری نیز برای آموزش شهرداران به صورت علمی در راستای درخواست شورای اسلامی شهر همدان و شهرداری همدان در دانشگاه آزاد همدان ایجاد می‌گردد.

سعید جامه‌بزرگی همچنین در رابطه با ابلاغ بخشنامه‌ای از حراست دانشگاه مبنی بر اینکه مسؤولان حراستی در برخورد با افراد دارای مشکل در رعایت عفاف و حجاب به صورت مستقیم وارد نمی‌شوند، گفت: این موضوع به معنای عدم برخورد نیست بلکه باید در ابتدا کار فرهنگی بر روی چنین افرادی انجام شود و در صورت تکرار مجدد با او برخورد می‌شود.

وی تأکید کرد: عفاف و حجاب از دستور کارهای مهم دانشگاه است و دوره‌های تذکر لسانی برای اساتید و دانشگاهیان برگزار می‌شود.

جامه‌بزرگی در خصوص چشم‌انداز آتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان عنوان کرد: این دانشگاه به سمتی می‌رود که کارآفرین و مؤثر باشد و در رشد و توسعه اقتصادی کشور نقش بسزایی داشته باشد.

وی افزود: کسب ثروت از علم برای کشور از جمله اهداف ماست که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مد نظر قرار گرفته است  و در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی 35 درصد از کل هزینه‌های تجاری‌سازی طرح‌های علمی پژوهشی و اختراعات را متحمل می‌شود.

وی با بیان اینکه در توسعه فیزیکی و سخت‌افزاری به مراحل بالندگی رسیده‌ایم و توسعه بیشتر در دستور کار نیست، گفت در کشور ما منابع اولیه فوق‌العاده، نیروی متخصص و بازار مصرف وجود دارد و تنها نیازمند خودباوری هستیم تا از علم در راستای عملی کردن فرمایشات بزرگان کشور استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه به دنبال دایر کردن رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در این دانشگاه هستیم، افزود: با توجه به متقاضیان بی‌شمار این رشته‌ها، به دنبال تأمین نیاز رشته‎های علوم تجربی در دانشگاه هستیم.

 

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز آیلتس و برگزاری آزمون‌های استاندارد زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد همدان یادآور شد: در گذشته خلأ این مرکز احساس می‌شد و متقاضیان به خارج از کشور می‌رفتند.

 

جامه بزرگی اضافه کرد: اکنون مرکز آیلتس راه‌اندازی شده و تاکنون دو دوره آزمون با پوشش استان‌های مرکزی، لرستان، کرمانشاه و همدان برگزار شده است.

 

وی با اشاره به طرح تولید نانو پودر مس نیکل از پایان‌نامه‌های دانشجویی اظهار کرد: این مواد برای نخستین‌بار نیاز منابع متالوژی را رفع می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز