سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

توافق هسته‌ای برای ما یک پیروزی بزرگ است/ پروژه ایران هراسی با شکست مواجه شد

۱۳۹۴/۰۶/۱۳ - ۲۲:۴۶:۴۹
کد خبر: ۳۱۴۴۴۵
توافق هسته‌ای برای ما یک پیروزی بزرگ است/ پروژه ایران هراسی با شکست مواجه شد
همایش بررسی نقاط قوت و ضعف توافق هسته‌ای در کرمان با سخنرانی دکتر حسین امیری سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم زرند و کوهبنان به همت سازمان جوانان و دانشجوایان مجمع نیروهای خط امام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از سازمان جوانان و دانشجویان مجمع نیروهای خط امام  برای برگزاری این همایش گفت: انرژی هسته‌ای یک انرژی پاک است و می‌تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد ولی استفاده تسلیحاتی ذهنیت بدی نسبت به آن ایجاد کرد.

دکتر حسین امیری در ادامه با اشاره به مشکلات زیست محیطی به وجود آمده از مصرف سوخت‌های فسیلی افزود: انرژی خورشیدی، انرژی آبی و بادی و انرژی هسته‌ای به عنوان انرژی پاک بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و حق همه ملت‌ها از جمله ملت ماست که از این انرژی استفاده کینم.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با طرح این موضوع که اکثر کشورهای دنیا در حال استفاده از انرژی هسته‌ای هستند و چرا ما نمی‌بایست قبل از توافق از این انرژی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: 75 درصد از انرژه برق فرانسه از انرژی هسته ای گرفته می‌شود و در آمریکا بیش از 90 نیروگاه اتمی 20 درصد برق این کشور را تامین می‌کنند و این در حالیست که تا پیش از این می‌گفتند که ملت ما حق استفاده از این انرژی را ندارد ولی ما در زمینه‌های مختلف علمی خوش درخشیده ایم و استفاده از انرژی هسته‌ای حق ماست و اگر کاربرد تسلیحاتی هم دارد اول آمریکایی‌ها از آن استفاده کردند  و ما آن را حرام می‌دانیم.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب تصمیم گرفته شد که سهم انرژی هسته‌ای در سبد انرژی مصرفی کشور افزایش یابد، اضافه کرد: البته قبل از انقلاب هم بحث انرژی هسته‌ای مطرح بود ولی بعد از انقلاب و بعد از جنگ قرار شد با روس‌ها در این زمینه کار شود و عقل ایجاب می‌کرد وقتی نیروگاهی ساخته می‌شود باید فکر هم برای سوختش شود و چون کشور ما هم کشوری دارای استقلال است پس باید خودمان فکر سوختش را می‌کردیم.

دکتر امیری با اشاره به سنگ‌اندازی‌های کشورهای دیگر برای جلوگیری از دست یافتن ایران به انرژی هسته‌ای ادامه داد: از چند سال قبل وارد مذاکره شدیم و هردلتی هم که در کشور در انتخابات پیروز می‌شد و بر سرکار می‌آمد نفرات خود را در مذاکرات جایگزین می‌کرد و طرف‌های مقابل هم در مذاکره سعی در فرسایشی کردن مذاکرات داشتند و به دنبال ایجاد ایران هراسی و در تقابل قرار دادن کشورهای دنیا برابر ایران و می‌خواستند کشور ما با علم روز پیشرفت نکند و هدفشان این بود که وقت و انرژی کشور را در مذاکرات بگیرند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه می‌خواستند جوانان خلاق مارا بین زمین و آسمان نگه دارند و آن‌ها را سرخورده کنند، اظهار کرد: ملت ما دست روی دست نگذاشت و درسایه سیاه تحریم‌ها خود را بالا کشید ولی برای رهایی از وضع موجود هم باید طرحی نو پایه‌ریزی می‌شد که دولت تدبیر و امید با رای مردم بر سرکار آمد و با نفرات جدید وارد مذاکرات شد.

وی با اشاره به درک درست تیم مذاکره کننده از دیپلماسی و مذاکره گفت: تیم جدید مذاکره کننده باور داشتند که بر خلاف حملات نظامی در دیپلماسی صفر یا صد نداریم و باید برای حل مذاکرات روشی جدید اتخاذ کنند. همچنین شخص رئیس جمهور عقیده داشت که طرفین مذاکره باید صدای هم را بشنوند و باید از هیاهو جلوگیری شود و در دولت تدبیر و امید این اتفاق افتاد و جلوی هیاهو گرفته شد.

دکتر امیری با قوی خواندن تیم مذاکره کننده بیان داشت: مقام معظم رهبری تیم مذاکره کننده را شجاع، غیور و امین خواندند و از آن‌ها حمایت کامل کردند و در هفته دولت نیز در کنار سایر دستاوردها دولت که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت از روندی که در مذاکرات هسته‌ای طی شد مجددا تشکر کردند.

این استاد دانشگاه دربخش دیگری از سخنانش به سند تواقنامه اشاره و عنوان کرد: سند توافق‌نامه در 159 صفحه و شامل یک متن اصلی و پنج ضمانت است و توافقی سیاسی است بین چند کشور که مسائل هسته‌ای را در سه بخش تشریح کرده است و این توافق تضمین می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است.

وی با بیان اینکه این توافق ایران را قادر خواهد ساخت تا از حق خود برای استفاده از انرژی هسته‌ای استفاده کند، اظهار کرد: بنا به این توافق تحریم‌ها برداشته خواهد شد و گروه 5+1 از اعمال تحریم جدید خودداری خواهند کرد و آژانس هم راستی آزمایی خواهد کرد.

دکتر امیری در ارزیابی این توافق ابراز کرد: این توافق یک توافق فوق‌العاده است و برای ما یک پیروزی به شمار می‌آید چرا که طرف‌های مذاکره کننده تا قبل از این می‌گفتند که باید مرکز اراک با خاک یکسان شود و غنی‌سازی نباید انجام شود ولی حالا حق ما در استفاده از انرژی هسته‌ای به رسمیت شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه این توافق راه مارا سد نکرد، تصریح کرد: شاکله صنعت ما حفظ شد و می‌توانیم نیازهای‌مان در بحث هسته‌ای را خودمان برآورده کنیم. همچنین روی نسل‌های جدید ماشین‌های تولید اب سنگین کار کینم و در بحث غنی‌سازی نیز تولید خود را ادامه دهیم و به صورت صنعتی در بازار به فروش می‎‌رسانیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در مورد بررسی برجام در مجلس به سخنان چندی پیش مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که مصلحت نمی‌دانم مجلس کنار گذاشته شود ولی باید اصولی و درست باشد. عده‌ای می‌گویند برجام معاهده نیست و بازبینی در صلاحیت شورای امنیت ملی است و مجلس باید نظر شورای امنیت ملی را بپذیرد و این موضوع بیشتر حقوقی است و کارشناسان حقوقی در این زمینه صاحب نظر هستند.

دکتر امیری با بیان اینکه نهایتا برجام پس از عبور از صافی‌های قانونی قابلیت اجرایی خواهد داشت، افزود: برجام توان موشکی و تسلیحاتی ما را زیر سوال نخواهد برد و حقوق دفاعی ما به قوت خودش باقی خواهد ماند.

وی در پایان به شکست پروژه ایران‌هراسی اشاره و عنوان کرد: رفت و آمد هیئت‌های تجاری نشانگر این موضوع است و اینکه توافق برای ما خوب fوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز