ساری میزبان کهن ترین نمایش ایرانی

۱۳۹۴/۰۶/۱۹ - ۱۷:۴۶:۴۰
کد خبر: ۳۱۷۰۰۹
ساری میزبان کهن ترین نمایش ایرانی
دومین جشنواره سراسری نمایش سنتی سیاه بازی از چهارم تا هفتم مهرماه سال جاری در ساری برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از ساری؛ دومین جشنواره سراسری نمایش های سنتی سیاه بازی چهارم تا هفتم مهرماه در ساری برگزار می شود که بیش از 100 هنرمند از سراسر کشور در این جشنواره شرکت می کنند.

«سیاه بازی» گونه خاصی از نمایش است که شباهت زیادی به سنتی نمایش «کمدیا دلارته» ایتالیا و خرده نمایش های اروپایی که با نام «واریته» شناخته می شوند دارد که بدیهه سازی و بدیهه سرایی، محور اصلی این نوع نمایش به شمار می رود. حرکات موزون و آواز نیز چاشنی آن می شد و پایان خوش و نتیجه گیری اخلاقی از خصوصیات آن بشمار می رود.

در نمایشنامه رو حوضی معمولا دو تیپ حضور دارند. یکی «حاجی» یا «حاکم» و دیگری «سیاه» که معمولا (مبارک) نام داشت و نوکر و خدمتکار ارباب خود بود. در حقیقت شخصیت سیاه در این نمایش ها، سمبل مردم زجر دیده به شمار می رود.

در میان نمایش های شادی آور ایران، «سیاه بازی» یا «تخت حوضی» یکی از گونه هایی است که به رغم همه بی مهری ها و کم توجهی ها همچنان به حیات خود ادامه می دهد؛ اگرچه کمرنگ و بی رونق!

سیاه بازی در لاله زار در دهه های 40 و 50 رونق گرفت و به رسانه ای عام و پرمخاطب بدل شد. تا جایی که مردم برای تهیه بلیط این نمایش ها، ساعت ها در گیشه های لاله زار صف می کشیدند.

سیاه بازی با همه شیرینی گزنده اش و با همه سادگی خلاقانه اش، بازتاب صدای مردمان ساده ای است که راهی را می جستند تا گلایه ها، آرزوها، شادی ها و دلخستگی های خود را به زبان ساده و در لفاف طنز و شوخی بیان کنند. صدایی که رفته رفته، فراموش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز