وزیر آموزش و پرورش در کرج خبر داد:

اختصاص هزار میلیارد ریال برای تجهیز مدارس در سال جدید تحصیلی

۱۳۹۴/۰۶/۲۳ - ۰۶:۳۹:۴۵
کد خبر: ۳۱۸۲۶۳
اختصاص هزار میلیارد ریال برای تجهیز مدارس در سال جدید تحصیلی
فشارهایی که امروز دولت یازدهم تحمل می کند ناشی از تصمیمات خلق الساعه ای است که در دولت قبل گرفته شده است.

 

وزیر آموزش و پرورش نقشه راه سال تحصیلی 94- 95 دانش آموزان را « حاکمیت رهبری آموزشی» اعلام کرد.

 

به گزارش خبرگزاری برنا از کرج، "علی اصغر فانی" در نشست صمیمی با جمعی از  مدیران مدارس استان در کانون فرهنگی شهید فهمیده کرج که "سیدحمیدطهائی استاندار البرز" و مشاور استاندار نیز حضور داشت، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره 36 هزار شهید و 5 هزار مدیر شهید فرهنگی؛ در رأس آن شهیدان رجایی و باهنر بعنوان الگوهای مدیریت در آموزش و پرروش؛ رویکرد سازمان آموزش و پرورش را در سال تحصیلی 94-95 ترسیم کرد و اظهار داشت: درآموزش و پرورش باید از مدیریت آموزشی به رهبری آموزشی برسیم.

به گفته وی سال تحصیلی 94- 95 سال رهبری آموزشی است؛ این سازمان به دنبال آن است که مدیران در مدارس با جلب مشارکت همه همکاران، معلمان و دست اندرکاران مدرسه، اولیا ، دانش آموزان و مردم در محلات، مدرسه را بعنوان یک کانون تربیت تبدیل کنند.

*«قدرت نفوذ» در آموزش اصلی اساسی است

وی در ادامه تعریفی جامع از امر رهبری در آموزش داشت و بیان کرد: تعریف های متفاوتی از  از رهبری آموزشی وجود دارد اما آنچه مشترک بین همه این تعاریف است، آنکه؛ یک رهبر آموزشی قدرت نفوذ در زیر مجموعه خود دارد و این مولفه ای بسیار مهم در تعلیم و تربیت  محسوب می شود.

فانی ادامه داد: اگر معلم قدرت نفوذ نداشته باشد امر تعلیم و تربیت نیزشکل نمی گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت، برخورداری از رفتار مطلوب پایدار،در مربی است، تصریح کرد: لازمه نهادینه شدن رفتار مطلوب، جلب اعتماد دانش آموز است.

وی افزود: مدیران نه به عنوان یک کارمند اداری که باید پاسخگوی بخشنامه ها باشند که بعنوان رهبران آموزشی در اولیا باید نگاه کرد.

*قدرت نفوذ معلم = شکل گیری تربیت دانش آموز

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تربیت موضوعی نیست که به زور و تحکم بتوان آن را پیش برد؛ تصریح کرد: اگر ما بتوانیم اعتماد دانش آموز را جلب کنیم، در بین آنها نفوذ هم خواهیم داشت و سپس تربیت شکل می گیرد.

*مدرسه محوری، سیاست آموزش و پرورش

فانی در ادامه با بیان اینکه مدرسه محوری نتیجه تمرکز زدایی از آموزش و پرورش است، گفت: حاکمیت اخلاق و روابط انسانی با مشارکت جویی، مشارکت پذیری و تمرکز زدایی رویکردی که در مدیریت آموزش و پرورش دنبال می شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود در جمع مدیران فرهنگی استان، بار دیگر بر کلمه کلیدی « قدرت نفوذ» بازگشت و با تعمیم آن به شعار سال، بخشی از موفقیت های دولت را به این اصل اساسی بسط داد و بیان کرد: در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت یکی از روش های تقویت همدلی و همزبانی، نفوذ در دیگران است.

*5 پیش شرط رهبر آموزشی برای نفوذ در متربی

فانی در ادامه 5 شرط را لازمه قدرت نفوذ رهبر آموزشی در متربی برشمرد و گفت: «صداقت» مدیران، معلم و مربیان برای یقینی شدن ادراک اولین اصلی است که باید مورد توجه باشد.

*«شایستگی»

وی" شایستگی" را شرط دوم قدرت نفوذ یک رهبر آموزشی دانست و با بیان اینکه این وزارتخانه جلب افراد شایسته را برای موفقیت در دستور کار خود داشته است، موضوع را به عملکرد موفق دولت در طول دو سال اخیر بسط داد و گفت: تقویت شایستگی هااز مؤلفه هایی است یک رهبر آموزشی باید در صدد آن باشد؛ این شایستگی های دولت بوده است که موجب توفیق آن گردیده.

*«صداقت»

وی  افزود: تجربه و شایستگی در کنار «صداقت» دامنه جهان شمولی از تأثیرگذاری را خواهد داشت، اگر این شایستگی ها و صداقت نبود، با منابع محدود کشور، آموزش و پروررش اداره نمی شد.

*رهبران آموزشی ثبات در رأی دارند

وزیر آموزش و پرورش همچنین«ثبات در رأی و اظهارنظر» را لازمه جلب اعتماد دانست و گفت: فشارهایی که  امروز دولت یازدهم تحمل می کند ناشی از تصمیمات خلق الساعه ای است که در دولت قبل گرفته شده است. بنابراین ثبات در کنار شایستگی ها موجب جلب اعتماد خواهد بود، آموزش و پرورش نیز با ثبات، مطالعه، شناخت چالش ها و تعیین اولویت ها در طول این مدت حرکت کرده است.

*وفاداری سازمانی لازمه جلب اعتماد است

وی افزود: لازمه جلب اعتماد وفاداری نسبت به سازمان، مدیران و برنامه هاست.وفاداری به ارزشها، بیانیه ها، چشم اندازها همگی در جلب اعتماد موثر است.

*شفافیت در سازمان

فانی ادامه داد: امروز در آموزش و پرورش هیچ چیز محرمانه ای نداریم و همه به اطلاعات دسترسی دارند. در حال حاضر این 5 شرط در سازمان آموزش و پرورش حاکم است و برای همین ما امید به اعتماد داریم.

*آغاز سال تحصیلی با حاکمیت رهبری آموزشی است

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری نقشه راه آموزش و پرورش را در سال تحصیلی جدید خاطرنشان کرد و افزود: سال تحصیلی جدید، سال حاکمیت رهبری آموزشی و اعتماد در آموزش و پرورش است.

وی افزود: با همدلی و همزبانی که در استان البرز وجود دارد؛امید می رود سال تحصیلی 94- 95 با کیفیت هر چه بیشتر آغاز و نوجوانان و جوانان ایران اسلامی در مدارس، کانون های تعلیم و تربیت به رشد نائل شوند.

*بومی گزینی از سیاست های جدی دولت تدبیر و امید

فانی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث نیروی انسانی اشاره کرد و اظهار داشت: بحث نیروی انسانی یکی از دو اولویت اصلی آموزش و پرورش کشورمان است و اولویت دیگر بحث فضا وتجهیزات آموزشی است.

وی بومی گزینی را جزو سیاست های جدی دولت در جذب نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش دانست و گفت: در آزمونی که در اواخر شهریور ماه برگزار می شود و همچنین آزمونی که چندی پیش در دانشگاه فرهنگیان برگزار شده، بر بومی گزینی تاکید شده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: با بومی گزینی نیروی انسانی در این بخش سازماندهی می شود و نیروی انسانی مناطق از بوم برای بوم است.

*اختصاص هزار میلیارد ریال برای تجهیز مدارس

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به اختصاص یک هزار میلیارد ریال در سال تحصیلی جدید برای تجهیز مدارس اشاره کرد و بیان داشت: اختصاص این بودجه به تجهیز مدارس در تاریخ آموزش و پرورش کشور بی سابقه بوده است که امیدواریم بخشی از نیازهای تجهیزاتی را پاسخگو باشد.

وی در ادامه با اشاره به موضوعات و مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان مدیران مدارس در این نشست، گفت: یکی از این مشکلات تفاوت دو روش توصیفی و کمی در دو مقطع ابتدایی و متوسطه اول است که منجر به افت تحصیلی دانش آموزان می شود.

فانی این موضوع را در شورای آموزش و پروش در حال رسیدگی دانست وافزود: همچنین هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم در سال تحصیلی جدید باید انجام شود که آیین نامه آن برای طرح و تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش آماده شده است.

وی به سازماندهی هنرستان های فنی،اجرای آموزش های الکترونیکی و اینترنتی برای دانش آموزان، تجهیز هنرستان ها را از دیگر موضوعاتی دانست که در حال بررسی است.

در این نشست نمایندگان مدیران مدارس استان البرز، مدیران مناطق آموزش وپرورش و جمعی از مسوولین استانی حضور داشتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز