تلاش برای حفظ اصالت و فرهنگ شهر شیراز

۱۳۹۴/۰۶/۲۹ - ۰۰:۳۲:۵۶
کد خبر: ۳۲۰۶۰۶
تلاش برای حفظ اصالت و فرهنگ شهر شیراز
تلاش برای حفظ اصالت و فرهنگ شهر شیراز سال‌ها است که دغدغه اعضای خانه فرهنگ جاودان بوده و مدتی است در تلاش هستند که درباره تخریب نمادهای فیزیکی، عینی و معنوی این شهر که شامل باغ‌ها و ساختمان‌های تاریخی و فضاهای شهری که بخشی از خاطره و حافظه مشترک شیرازی‌ها و ایرانی‌ها هست، حساسیتی در شهروندان شیرازی ایجاد شود تا بدانند چه دارند و در برابر نابودی آن ایستادگی کنند.

پژوهشگر معماری سنتی ایران در گفتگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: در خانه فرهنگ جاودان در مورد نابودی اصالت و فرهنگ شیراز دغدغه وجود داشت از این رو تصمیم گرفته شد تا تورهایی برای شناخت مردم شیراز از شهرشان راه اندازی شود.

 میثم فتاحی ادامه داد: این تورها باعث می شوند آگاهی سازی در مورد تخریب یک بنای ارزشمند ایجاد شود و بدین وسیله فشار افکار عمومی  مانع نابودی فرهنگ و اصالت شیرازی شود.

 مدیر پروژه پیمایش بافت تاریخی شیراز تاکید کرد: آثاری تاریخی‌ مانند میدان ولیعصر که کاربری ندارند باید حفظ شوند زیرا بخشی از هویت شهر و خاطره جمعی و مهمی هستند که تعدادی از شهروندان شهر با آنها خاطره مشترک دارند.

بازدید از محله قصردشت شیراز

وی تصریح کرد: مسئولان باید به جای نابود کردن فرهنگ و هویت شهر به بهانه مساله ترافیک و نوسازی، چاره دیگری پیدا کنند که اصالت و هویت شهر حفظ شود.

پژوهشگر معماری سنتی ایران درادامه از برگزاری دو تور گردشگری در مساجد تاریخی شیراز و محله سنگ سیاه یاد کرد و ابراز داشت: تلاش اصلی از برگزاری این برنامه ها  شناساندن شیراز به شیرازی ها بود که خوشبختانه این موضوع با موفقیت همراه بود و استقبال بسیار مناسبی به وسیله اعضای خانه فرهنگ جاودان و دیگر علاقمندان صورت گرفت.

فتاحی اضافه کرد: در مرحله سوم تور که با حضور پرشور علاقمندان برگزار شد، افراد حاضر از بناهای تاریخی موجود در محله قصردشت شیراز شامل باغ نوابی، مسجدبردی، بقعه امامزاده شاهزاده محمد (ع)، کوچه باغ های قدیمی، آب انبارها، گودها و دیوارهای قدیمی موجود در این محله بازدید کردند.

عضو هیات مدیره خانه فرهنگ جاودان سپس به بازدید ازباغ نوابی با شماره ثبت 9799 به عنوان آثار ملی واقع درمیدان قصردشت اشاره کرد و گفت:این باغ که در دوران قاجار بنا شده است، روزگاری متعلق به نواب شیرازی بود و در ادامه توسط ملامکتبی قصردشتی به مکتب خانه تبدیل شد به گونه ای که بسیاری از پیرمردهای محله قصردشت در اینجا درس خوانده اند و حفظ این بنا برای آنها مهم است.

 وی یادآور شد: در شرایط کنونی حمام تاریخی و کلاس های باغ نوابی به دلیل عملیات قطار شهری تخریب شده و بقیه عمارت هم تبدیل به پارکینگ عمومی شده است.

بازدید از محله قصردشت شیراز

راهنمای بازدید گردشگری محله قصردشت نیز در مورد این بازدید عنوان کرد: علاوه بر باغ نوابی، حاضران از مسجد بردی (سنگی) که توسط "رییس احمدی"  ساخته شده و هنوز نماز خواندن در آن برای اهالی محله قصردشت ارزشمند است، بازدید داشتند.

محمدرضا اکبری تصریح کرد: آرامگاه شاهزاده محمد (فرزند امام موسی کاظم، برادر شاهچراغ)، کوچه باغ‌های قدیمی، دیوارهای کاهگلی، آب انبارهای موجود در مسیر و گود باغ ناری از دیگر جاذبه هایی بود که توسط علاقمندان مورد بازدید قرار گرفت.

 وی خاطر نشان کرد: در محله قصردشت 40 تا 50 آب انبار وجود دارد که بسیاری از افراد حتی از وجود آن‌ها اطلاعی ندارند و اگر این جاذبه‌ها به شکل مطلوب احیا شوند، امکان بازدید برای گردشگران زیادی از آن‌ها فراهم می‌شود.

راهنمای بازدید گردشگری محله قصردشت بیان کرد: ساکنان قدیمی و اصیل محله قصردشت با تمام وجود به دنبال حفظ باغ‌های خودشان هستند اما شهرداری همکاری لازم را ندارد و به دلیل کمبود آب، باغ های آنها دچار مشکل جدی شده‌اند.

 اکبری تاکید کرد: شیرازی‌ها  باید به فکر حفظ هویت اصیل شهر شیراز باشند که برای ایجاد این انگیزه در مردم، لازم است در مرحله اول تفکر افراد تغییر کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز