آیت الله فاضل لنکرانی:

حوزه سیاسی عمل نمی کند

۱۳۹۴/۰۶/۲۹ - ۰۹:۲۴:۵۰
کد خبر: ۳۲۰۶۸۶
حوزه سیاسی عمل نمی کند
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خطاب به طلاب و فضلای حوزه گفت: از این فضای موجود استفاده کنید، دنبال این هستم که فقیه و مفسر و مدافع دین تربیت کنیم، به حمدالله در مجموعه ما جناح بندی سیاسی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله فاضل لنکرانی در مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: فراگیری علوم دینی از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید طلاب دینی در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند.

وی گفت: تفسیر از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید اساتید علاوه بر تفسیر به موضوع فقه هم بپردازند و اگر فقه و اصول قوی نباشد مشکلات را به بار خواهد آورد.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: وقتی تفسیر قرآن را فقیه اصولی مطرح می کند، تفاوت بسیاری با کسی که آگاهی از فقیه اصولی ندارد، می کند و باید فقها به این امر بپردازند.

وی با اشاره به ارزش طلبگی گفت: طلبه اگر ارزش طلبگی خود را نداند تمام نعمت های خداوند را زیرپا گذاشته و باید همواره قدردان خداوند باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: ما به دنبال تحول در حوزه های علمیه هستیم و فقهای ارزشمندی را تحویل جامعه داده ایم که همواره به دنبال معرفی فقه شیعه هستند.

وی با اشاره به فلسفه شکل گیری چنین مراکزی گفت: چنین مراکزی موجب می شود تا نخبگان حوزوی پرورش یافته و در راستای ترویج علوم و معارف دینی بکوشند.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: باید برای نخبگان حوزوی برنامه داشت و حوزه های علمیه در این زمینه اهتمام داشته باشند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: باید استعدادهای نخبگان شناخته شود، روحانی که باید در داخل بماند یک شرایطی دارد و روحانی که باید به خارج از کشور برای تبلیغ برود، نیز شرایط خاص خودش را داشته باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: حوزه باید برای تبلیغ مسائل دینی و تربیت افراد خاص در خارج از کشور برنامه ریزی داشته باشد،  باید روحانی مجتهد و ملا را تربیت کنیم.

وی با تاکید بر گسترش مسائل پژوهشی گفت: امروز بسیاری از مراکزی که از جمهوری اسلامی نیازهای پژوهش فقهی دارند، با این مراکز تماس گرفته و نسبت به مسائل پژوهشی اقدام می شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: فقه دفاع و امنیت، فقه هسته ای، فقه قضا کودک و... دنبال شده و پیش می رود و به دنبال این هستیم که پژوهش های اصلی حوزوی را تشکیل دهیم.

عضو جامعه مدرسین گفت: امروز شاید برای اولین بار بیانیه حقوق بشر در قم مورد بررسی علمی قرار گرفته است، حال باید کی در این خصوص اطلاع رسانی کند.

وی گفت: در خصوص مسائل سلاح کشتار جمعی مسائل فقهی ما نظرات بسیاری داریم که باید اطلاع رسانی شود، امروز فقه شیعه از لسان عالمان شیعه بیان نمی شود.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: یک یهودی در خصوص تفسیر و فقه شیعه در آمریکا سخن می گوید که هیچ اعتقادی هم ندارند و این باید از سوی افرادی مثل طلاب بیان شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: امروز حوزه حرف برای نخبگان دنیا بسیار دارد اما متاسفانه اسباب و وسائل فراهم نیست، دانشگاه ها و حوزه ها باید ارتباط گسترده تری داشته باشند و این بسیار مهم است که باید برنامه ریزی شود.

وی گفت: امروز در اینکه ضابطه کفر چی هست باید بیان شود، اساتید و طلاب باید در این عرصه اقدام کنند.

وی خطاب به طلاب و فضلای حوزه گفت: از این فضای موجود استفاده کنید، دنبال این هستم که فقه و مفسر و مدافع دین تربیت کنیم، به حمدالله در مجموعه ما جناح بندی سیاسی وجود ندارد، سیاست ما همان سیاست نظام جمهوری اسلامی است.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: افکار سیاسی امام راحل و رهبری معظم انقلاب که استمرار خط امام است در اینجا حاکم است، اما در اول دنبال این بودیم که جناح های سیاسی به این مجموعه ها لطمه نزنیم و بخواهند از این موضوع سو استفاده کنند.

وی گفت: حوزه فوق جریان اصولگرا و اصلاح طلب است و ما فقط به مسائل علمی و تهذیبی خواهیم پرداخت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز